زنگ هشدار برای گوشی‌های اندرویدی به صدا درآمد

محققان فعال در حوزه امنیت سایبری به‌تازگی از کشف یک بدافزار خطرناک جدید خبر داده‌اند که به هکرها اجازه می‌دهد به اطلاعات گوشی‌های اندرویدی دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وب‌سایت hackernews، با توجه به گسترش نفوذ بدافزار و جاسوس‌افزار که از سوی هکرها و مجرمان سایبری منتشر می‌شوند، پژوهشگران بسیاری در سراسر جهان به‌دنبال کشف بدافزارهای جدیدی هستند که ممکن است امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران را به مخاطره بیاندازد. آن‌ها با کشف و معرفی این بدافزارهای خطرناک درحقیقت به شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار و سیستم‌های عامل مربوطه هشدار می‌دهند که هرچه سریع‌تر به بررسی و انتشار به‌روزرسانی امنیتی و برطرف کردن آسیب‌پذیری‌های موجود بپردازند.

حالا به‌تازگی پژوهشگران امنیتی اعلام کرده‌اند که در گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید یک جاسوس‌افزار و بدافزار خطرناک و قدرتمند پیدا کرده‌اند که به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به هر آنچه مدنظرشان هست، دسترسی پیدا کنند.

بر اساس گزارشی که در همین راستا منتشر شده است، بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای اندرویدی توانسته‌اند با میزبانی از جاسوس‌افزار مذکور، به تاریخچه تمامی تماس‌های کاربران، ارسال و دریافت پیام، گالری تصاویر و ویدیوهای کاربران و همچنین دسترسی به مکان جغرافیایی (Location) آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

این محققان امنیتی که در موسسه تحقیقاتی Bitdefender فعالیت می‌کنند، چندی پیش با ارائه گزارشی دقیق، از کشف یک بدافزار خطرناک که احتمالا ریشه آن به روسیه برمی‌گردد، خبر داده بودند.

گوشی‌های اندرویدی همواره به‌علت متن‌باز بودن و طراحی سیستم‌عامل آن همواره یکی از بهترین طعمه‌ها برای هکرها و مجرمان سایبری به شمار می‌روند تا با سوءاستفاده و نفوذ به گوشی قربانیان، به اهداف شوم و موردنظر خود دست یابند.

با اینکه سیستم عامل اندروید در گوشی‌های هوشمند از محبوبیت و استقبال بی‌سابقه‌ای برخوردار شده است، اما بارها توسط منتقدان و تحلیلگران در حوزه فناوری و امنیت سایبری مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته است.

این باج‌افزار که تریوت ( Triout) نام دارد، تاکنون توانسته است اطلاعات کاربران بسیاری را به سرقت برده و دست هکرها و مجرمان سایبری را برای دسترسی به اطلاعات مورد نظرشان باز بگذارد.

باج‌افزار، بدافزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند، به‌طوری که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند، سپس یک پنجره برروی رایانه شخص نمایان می‌شود و به او هشدار می‌دهد تا زمانی که هزینه‌ای پرداخته نشود، نمی‌تواند قفل فایل‌های رایانه‌اش را باز کرده و از آن استفاده کند.

به طور معمول، باج‌افزارها زمانی به سیستم شخص قربانی ورود پیدا می‌کنند که شخص به‌صورت ناآگاهانه از وب‌سایتی ناشناس نرم‌افزار یا فایلی آلوده را دانلود می‌کند. بنابراین بهتر است دارندگان گوشی‌های اندروید حتی‌الامکان سیستم‌عامل گوشی خود را به جدیدترین نسخه معرفی شده توسط اندروید ارتقاء دهند تا در معرض خطر این بدافزار قرار نگیرند.

کد خبر 351707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.