گرانی ارز، تولید فرش را به شدت کاهش داد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: تا کنون ۵۰ درصد از کارگاه های فرش بافی استان تعطیل شده اند و با استمرار شرایطی چون افزایش نرخ تعرفه ها، افزایش نرخ ابریشم و... تا شش ماه آینده تولید فرش به کمترین میزان خود خواهد رسید.

سعید عصاچی در گفت و گو با ایمنا گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز تا حدودی در رونق بازار فرش تاثیر گذار بوده ولی تاثیرات منفی گرانی ارز بر این بازار، بسیار بیشتر بوده است.

وی تصریح کرد: ابریشم از مواد اولیه و اصلی در تولید فرش دستباف بشمار می آید که وارداتی و قیمتش تحت تاثیر نرخ ارز است و اکنون این ماده اصلی علاوه بر گرانی چند برابری، کمیاب هم شده است. واضح است با وجود افزایش نرخ ابریشم، نرخ نهایی فرش هم گران تر شده است.

این فعال صنعت فرش خاطر نشان کرد: ابریشم جزو کالاهایی است که با تعرفه ۲۶ درصدی و ارز آزاد وارد کشور می شود از این رو خرید آن با نرخ گران برای تولید کنندگان بدون صرفه است و از سویی هم مشتریان به دلیل نرخ گران، استقبالی از خرید فرش نمی کنند.

وی در رابطه با تاثیر این شرایط بر رونق صادرات گفت: در دو ماه ابتدایی امسال به دلیل ارتباط با آمریکا صادرات خوبی به این کشور انجام شد ولی پس از آن با شروع دوباره تحریم ها صادرات به این کشور که از خریداران اصلی فرش دستباف ایران بود قطع شد. اکنون فرش ایران به کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، چین، روسیه و دبی صادرات می شود ولی به میزانی نیست که رونق دهنده بازار فرش باشد.

عصاچی خاطرنشان کرد: اینگونه مشکلات در بازار فرش دستباف شهری چون اصفهان در حالی رسوخ یافته که افزایش نرخ ارز، پتانسیل بسیار خوبی برای جذب توریسم در این شهری است. قطعا با ورود گردشگران خارجی، بازار صنایع دستی چون فرش هم رونق می گیرد. اما متاسفانه تا کنون به چنین قابلیتی توجهی نشده است.

به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با ادامه شرایطی چون افزایش نرخ تعرفه ها، افزایش نرخ ابریشم و نبود تسهیلات تعطیلی کارگاه های فرش استان نیز ادامه خواهد یافت، تا کنون ۵۰ درصد از کارگاه های استان تعطیل شده اند و با استمرار این شرایط تا شش ماه آینده تولید فرش به کمترین میزان خود و شاید به صفر خواهد برسد.

کد خبر 351701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.