کشف دیوار خشتی جدید در تپه‌ اشرف اصفهان

باستان‌شناسان در ششمین فصل کاوش تپه‌ اشرف اصفهان بقایای یک دیوار خشتی بی‌نظیر را که در مطالعه تاریخ معماری شهر اصفهان حایز اهمیت است، کشف کردند.

به گزارش ایمنا، علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف امروز شنبه _سوم شهریورماه_  با اعلام این خبر گفت: فصل ششم کاوش تپه اشرف پس از وقفه‌ای سه ساله با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با تمرکز بر ضلع جنوب غربی آن انجام شد.

وی افزود: با وجود وسعت هفت هکتاری تپه اشرف، نقاط انتخاب شده برای ایجاد ترانشه بر اساس شناخت ارتباط فضاهای معماری ضلع شمالی با ضلع جنوبی تپه انجام شد و مسئله گاهنگاری آن نیز در دستور کار هیئت بود.

این باستان شناس یکی از مهم‌ترین یافته‌ها در فصول گذشته کاوش را قطعاتی از سفال‌های منقوش سده سوم پیش از میلاد اعلام کرد.

جعفری زند تصریح کرد: به دلیل مضطرب بودن لایه‌هایی که این نوع سفال در آن‌ها کشف شده، هیئت به دنبال لایه‌ای دست‌نخورده برای مطالعه این نوع سفال  در لایه دوره یاد شده بود.

وی با اشاره به حفر چاه در خارج از دیوار کشی تپه  در فصل دوم کاوش برای ایجاد چاه فاضلاب کانکس‌های بهداشتی مستقر در ضلع جنوب غربی تپه گفت: در این منطقه چند قطعه سفال منقوش سده سوم پیش از میلاد به دست آمد.

به گفته جعفری زند به همین دلیل تمرکز هیئت در فصل ششم به محوطه درباره چاه قرار گرفت و با ایجاد یک ترانشه ۱۰×۱۰ عملیات کاوش آغاز شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف افزود: در عمق ۲۱۰ سانتی متری در دیواره شمالی این ترانشه بقایای یک دیوار خشتی تخریب شده نمایان شد که چهار رج از خشت‌های آن برجا مانده و دارای خشت‌هایی به ابعاد ۱۰×۴۰×۴۰ است که در فصول پیشین کاوش دیده نشده بود.

این باستان شناس اظهار کرد: بنابراین به پدیده جدیدی در تپه اشرف برخوردیم که در تاریخ‌گذاری تپه بسیار بااهمیت است.

وی تصریح کرد: هر چند که جزئیات معماری آن نامشخص و نیاز به پیگردی در فصول آینده کاوش دارد، اما این خود بیانگر تنوع نوع معماری و تنوع در مصالح به کاررفته در معماری تپه اشرف است.

این باستان شناس اظهار کرد: بخش شمالی این دیوار خشتی در زیر ۶۰۰ سانتی متری خاک و خرده‌سنگ مدفون است.

جعفری گفت: این یافته چون همانندی در شهر اصفهان ندارد، به لحاظ مطالعه تاریخ معماری این شهر دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گفته این باستان شناس، خرده سفال‌های منقوش یافت شده در مجاورت آن می‌تواند راهگشای گاهنگاری آثار تپه اشرف باشد.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: ترانشه ایجاد شده دیگری در ضلع جنوب شرقی این ترانشه بیانگر از بین رفتن تمامی آثار سطحی تپه اشرف در گذر زمان است.

او در پایان اظهار کرد: خرده‌سفال‌های به دست آمده مربوط به سده سوم پیش از میلادتا اواخر دوره ساسانی بودند که بیانگر مورد توجه قرار نگرفتن ضلع جنوبی تپه اشرف در دوران اسلامی است.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

کد خبر 351660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.