تعلق به شهر، توسعه پایدار را به همراه دارد

یک کارشناس شهرسازی گفت: حس تعلق شهروندان به شهر مقوله‌ا‎ی است که اگر به آن توجه نشود، باعث تنزل و زوال محیط شهری می‌شود.

مهرداد کیهان‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: حس تعلق در حوزه شهری نشان‌دهنده میزان دلبستگی و وابستگی ساکنان هر شهر نسبت به محیطی است که در آن زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع که ساکنان شهر دانسته یا ندانسته تا چه اندازه در قبال مسئولیت‌های خویش نسبت به کلیت شهر متعهد باشند، مقوله‌ای است که ساکنان را به شهروندان آن شهر تبدیل می‌کند، افزود: بالا بودن این تعهد ساکنان یک شهر را از صرف گذراندن زندگی بدون هدف به شهروندانی هدفمند با آرزو و آمال متعالی تبدیل می‌کند.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: امروزه با توجه به گسترش اطلاعات عمومی، رصد و ارزیابی شهرهای موفق که توانسته‌اند از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود به خوبی استفاده کنند، نشان می‌دهد این شهرها نه تنها توانسته‌اند بر حفظ سرمایه‌های اجتماعی که حاصل احساس تعلق ساکنان خود (شهروندان) است موفق باشند، بلکه تبدیل به مدینه فاضله‌ای برای انسان‌هایی شوند که با از دست دادن تعلقات خود در زادگاهشان روبه این شهرها آورده‌اند که همین موضوع باعث افزایش سرمایه اجتماعی و به دنبال آن جذب سرمایه‌های تخصصی، فنی، اقتصادی و ... برای این شهرها شده است.

کیهان‌فر خاطرنشان کرد: حس تعلق شهروندان به شهر مقوله‌ای است که اگر به آن توجه نشود چه از طرف برنامه‌ریزان و مدیران شهری با بی توجهی به فراهم آوردن شرایطی در حوزه‌های مختلف کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و چه از طرف ساکنان شهر با نپذیرفتن تعهدات و وظایف خود در قبال محیطی که در آن زندگی میکنند، باعث تنزل و زوال محیط شهری با وجود منابع سرشار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آن شهر می‌شود.

وی اضافه کرد: در مقابل در صورت توجه به حس تعلق شهروندان، شهر، فضایی برای رشد و توسعه پایدار نه فقط برای این دوره زمانی بلکه برای نسل‌های آینده خواهد بود.

کد خبر 351635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرنشین IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    2 0
    به امید آن که مدیران شهری در کشور ما بتوانند حس تعلق را در شهروندان افزایش دهند.
  • معصومه عزیزی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    1 0
    بسیار سپاسمندم از شما کارشناس محترم شهرسازی . حس تعلق به شهر از ارکان مهم شهرسازی هست و چه خوب که به این مهم اهمیت داده بشود