مصرف الکل باعث پیری زودرس مغز می‌شود

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که برخی از رفتارهای رایج نظیر اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و مصرف الکل با پیری زودرس مغز ارتباط دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که رفتارها و اختلالاتی نظیر اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، مصرف الکل و مواد مخدری مانند حشیش باعث پیری زودرس مغز می‌شوند. پژوهشگران اسکن‌های مغزی بیش از ۳۱ هزار فرد ۹ ماهه تا ۱۰۵ ساله مبتلا به اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD)، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را مورد بررسی قرار دادند.

هر شرکت کننده دوبار تحت اسکن مغزی " SPECT" قرار گرفت که برای بار نخست اسکن در حالت استراحت و دیگری در حالت تمرکز کاری انجام شد. با انجام این آزمایشات دانشمندان توانستند سن افراد را از طریق الگوی جریان خون در مغز آن‌ها پیش بینی کنند. به گفته محققان آمریکایی جریان خون مغز از دوران کودکی تا سنین بالاتر متغیر است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که افزایش سن مغز در اسکن افرادی که به اسکیزوفرنی، اضطراب، اختلال دوقطبی و ADHD هستند بیشتر قابل مشاهده است. همچنین افزایش سن مغز با مصرف حشیش و الکل مرتبط است.

دکتر دانیل امن، روانپزشک و موسس کلینیک Amen شهر Costa Mesa در کالیفرنیا در این باره می‌گوید: "برخی از اختلالات و رفتارهای رایج با پیری زودرس مغز ارتباط دارد و بهبود و درمان این رفتارها می‌تواند افزایش سن مغز را کندتر و یا متوقف کند." به گفته محققان، مغز تنها حدود دو درصد از جرم بدن را تشکیل می‌دهد، اما تا حدود ۲۰ درصد از خون پمپاژ شده توسط قلب را دریافت می‌کند که این خون از طریق ۳۷۰ مایل میکرووسل (microvessels) در مغز حرکت می‌کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تقریبا تمام عوامل خطرآفرین برای ابتلا به بیماری آلزایمر مربوط به مولفه‌ای می‌شود که حرکت خون در مغز را کاهش می‌دهد. همچنین مشکل میکرووسل‌ها پیش از تغییرات بافت مغزی و شناختی رخ می‌دهد و سیستم عروق خونی مغز، هنوز موضوع مورد تحقیق در فرآیند پیری مغز است. محققان الگوهای گردش خون رادر ۱۲۸ منطقه مغز ارزیابی کردند. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که رفتارها و اختلالات خاص مانند اسکیزوفرنی، مصرف حشیش، اختلال دو قطبی، اختلال ADHD و مصرف الکل به ترتیب باعث افزایش چهارسال سال، دو سال و هشت ماه، یک سال و شش ماه و ۰.۶ سال، پیری زودرس مغز می‌شود.

کد خبر 351606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.