مواد اولیه گران، صنایع دستی اصفهان را زمین گیر کرد

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی بسیاری از هنرمندان از ایران مهاجرت و تعدادی نیز کارگاه‌های خود را تعطیل کردند.

عباس شیردل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مصوبات مربوط به قاچاق صنایع دستی، اظهار کرد: بر اساس مصوبات مربوطه به صنایع دستی،‌ خرید و فروش اجناس قاچاق در میدان نقش جهان ممنوع است.

وی افزود:‌ بیشترین قاچاق صنایع دستی در حوزه پارچه‌ها، ظروف مسی، زیور آلات و مصنوعات نقره است. در نوروز ۱۳۹۶ بیش از ۱۳ میلیارد ریال اجناس قاچاق و صنایع دستی خارجی از سوی بازرسان اصناف و اتحادیه در میدان نقش جهان کشف شد.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: صنایع دستی که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود اغلب از کشور های چین، ترکیه و تایلند است.

شیردل با تاکید بر اینکه قاچاق به تولیدکنندگان صنایع دستی ضرر و زیان بسیاری وارد کرده است، ادامه داد: به علت گران شدن مواد اولیه حتی مس که تولید ملی است،۷ هزار نفر از بهترین هنرمندان صنایع دستی به کشورهایی چون چین، ترکیه و ...مهاجرت کردند.

رییس اتحادیه صنایع دستی با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصاد کشور نامناسب است، تصریح کرد: قیمت مواد اولیه تقریباً دو برابر شده. رنگ و حتی مس که تولید داخلی است با افزایش قیمت رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه با اصلاح قوانین وارداتی، صادراتی و ‌بسته‌های حمایتی می‌توان مشکلات بازار صنایع دستی را مدیریت کرد، اضافه کرد: مالیات و عوارض بسیاری برای واردات وضع شده، ‌در صورتی که در بسیاری از کشورها این مشکل وجود ندارد. اگر هنرمندی بخواهد ۱۰۰ کیلو نقره تولید کند، باید به همان مقدار نقره خام وارد کند، اما تعرفه واردات نقره مانند طلا نیست و حدود ۱۱ درصد مالیات و ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود.

شیردل خاطرنشان کرد: علاوه بر هنرمندانی که مهاجرت کردند تعدادی از هنرمندان نام آشنای صنف صنایع دستی هم کارگاه خود را تعطیل کردند.

کد خبر 351466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.