کسانی که می‌خواهند برجام را به هر شکلی نگه دارند، دشمن را قدرت برتر می‌دانند

امام جمعه موقت اصفهان گفت: کسانی که می‌خواهند برجام را به هر شکلی نگه دارند، دشمن را قدرت برتر می‌دانند.با این حال راه حل این است که به جای التماس به دشمن قوای خود را تقویت کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه های نماز عید سعید قربان گفت: برای هر کسی عید، زمانی است که او به طور حقیقی شاد باشد؛ دو عید در دین اسلام پس از پایان دوره عبودیت قرار دارد؛ یکی پایان ماه رمضان که عید فطر است و بخشش گناهان را در پی دارد و دیگری عید قربان است که لیالی عشر به عید قربان ختم می‌شود و حاجیان پس از انجام مناسک حج تخلیه و تحلیه می‌شوند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: تخلیه، یا همان خالی کردن خود، برای حاجیان دو چیز است یکی رمی جمره یا همان مبارزه با دشمن اصلی و کنار گذاشتن او و دیگری کنار گذاشتن دنیا با ذبح گوسفند است.

آیت‌الله مهدوی افزود: زیور انسان تقوا است؛ ایمان و یقین بدون شک و شبهه به پرودگار، زینت روح است؛ این اعتقاد قلبی که مومن را در عمل به تکالیفش و در مبارزه با دشمن و انقطاع از دنیا محکم می‌کند، همان تقوا است.

ده عامل شادی و آرامش

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که به انسان آرامش می‌دهد آرامش در مسائل دنیایی و اقتصادی است. کسی که می‌خواهد دنیای خود را در مسائل مادی و اقتصادی با آرامش بگذراند باید به ده چیز توجه کند؛ یکی از آنها عمل متعارف و تلاش برای دست یابی به رزق است که نباید در آن کوتاهی کند و بگوید صبر می‌کنم.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: توکل بر خدا در عین تلاش و نداشتن آرزوهای طولانی از موارد دیگری است که موجب آرامش می‌شود؛ کسی که آرزوی طولانی دارد هرچقدر هم تحصیل کند بازهم می‌خواهد به مراتب بالاتری دست یابد در نتیجه همیشه غصه دارد.

آیت‌الله مهدوی تقویت عزت نفس را به موارد بالا اضافه کرد و گفت: کسی که نفسش را بزرگ می‌دارد و به دنبال دنیا حرکت نمی‌کند، دنیا مانند سایه او را دنبال می‌کند، اما کسی که دنبال سایه می‌رود هیچگاه به سایه نمی‌رسد.

وی بیان کرد: در امور دنیوی به بالادستی‌های خود نگاه نکنید، چراکه نگرانی باطنی می‌آورد. راه حل آن نیز هم‌نشینی با فقرا است که انسان را به آنچه که دارد قانع می‌کند.

آیت الله مهدوی افزود: همچنین توجه به فنای دنیا که البته انسان عاقل به آن دل نمی‌بندد و راضی بودن به تقدیرات الهی، کندن از حرص و طمع به دنیا از دیگر مواردی است که انسان را به آرامش می‌رساند؛ کسی که به مال دنیا و مال دیگران طمع دارد بداند به هر اندازه که به مال دنیا برسد سیر نمی‌شود؛ بلکه هرچه سن انسان بالاتر می‌رود طمعش بیشتر می‌شود؛ همانطور که طبق روایات انسان پیر می‌شود، اما دو صفت در او جوان‌تر می‌شود یکی حرص و دیگری آرزوی طولانی است.

اقتصاد یعنی میانه روی در تحصیل و مصرف مال

امام جمعه موقت اصفهان میانه‌روی در اقتصاد را از دیگر عوامل آرامش بیان کرد و گفت: اقتصاد یعنی میانه روی، یعنی اعتدال در تحصیل و مصرف مال. اگر کفاف و قناعت سر لوحه انسان باشد او در زندگی آسوده و راحت می‌شود. با این حال روح زمانی شاد است که ایمان قوی باشد و انسان در وجود خدا و وجود قیامت شک نداشته باشد.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: برای شادی ظاهری نسخه‌هایی وجود دارند که یکی از آنها شستن صورت با آب در هر یک ساعت است که ظرفیت روحی و برخورد با دیگران را معتدل می‌کند و هوشیاری، آرامش و طول عمر را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برای داشتن آرامش روحی نماز اول وقت یکی از دستوارت الهی است که طبق روایات مهم‌ترین ذکر الهی نماز اول وقت است. همچنین نماز شب، روحی شاد را در روز به ارمغان می‌آورد. البته لازم است نشاط روح و جسم هر دو را با هم جلو برد، به عنوان نمونه استفاده از تربت امام حسین(ع) برای رفع بیماری و میکروب در موارد متعدد تجربه شده است. همچنین انس دادن جسم به مسجد یکی دیگر از عوامل آرامش است که دل را شاد می‌کند و زندگی با نشاطی را رقم می‌زند.

آیت الله مهدوی در خطبه دوم گفت: عید ما زمانی است که نمازمان پشت سر امام زمان اقامه می‌کنیم و از فرمایشات و تاثیر کلام ایشان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: کشور با مسائل متعددی روبرو است که اخیرا رهبر معظم انقلاب با بیان رسا تذکر دادند که لازم است به آنها توجه کنیم.در این راستا لازم است دولت و مردم انسجام و اتحاد داشته باشند.

راهکار تحقق شعار تدبیر و امید

امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر قوه مقننه با قوانین خوب از دولت حمایت کند، دولت قانون  را به طور دقیق اجرا کند و قوه قضاییه با دقت با فساد مبارزه کند؛ اگر این سه اتفاق رخ دهد، تدبیر و امیدی که در شعار دولت فعلی بود محقق می‌شود، اما معمولا دولتها در چهار سال اول شعارهای خود  را رعایت می‌کنند تا در چهار سال دوم رای خود را حفظ کنند، اما در ۴ سال بعد دیگر حرف‌های آنها محکم نیست.

وی افزود: اگر سیاسی کاری نکنیم ، این شعارهای علی برکت الله در هشت سال و در کل نظام پیاده می‌شود نه فقط درچهار سال اول. در سوره انفال اصول مبارزه و سیاست با دشمن بیان شده و آمده است: بدترین موجودات کفار هستند و دلیل کفر آنها، لجبازیشان در مقابل حق است. آنها پیمان شکنی می‌کنند و راه حل برخورد با این دشمن یکی زدن ریشه آن و دیگری اصرار نکردن بر پیمان است که نباید دشمن را قدرت برتر ببینیم.

یک راه مقابله با دشمن آمادگی رزمی در کشور است

وی افزود: عامل مهم دیگر ایجاد آمادگی رزمی در کشور است؛ همانگونه که در قرآن هم آمده مومن جنگ را شروع نمی‌کند و انگیزه ای برای استمرار آن ندارد. البته همیشه باید احتمال حمله دشمن را داد و اتحاد داشت و به کفایت مدد پروردگار توجه داشت و دانست که مومنان بر کفار برتری دارند.

آیت الله مهدوی خاطر نشان کرد: طبق آیات قران و فرمایشات رهبری دشمنان خوب پیمان می‌بندند، اما مرتب نقض عهد می‌کنند که در زمان حال نیز در سال ۸۲ دشمن نقض عهد کرد، اما وظیفه مومن در مبارزه با دشمن این است که اول ریشه را بزند. بر حفظ پیمان‌ باطرف مقابل اصرار نکنید یعنی اگر دشمن نقض عهد کرد شما هم عهدی نداشته باشید.

کسانی که می‌خواهند برجام را به هر شکلی نگه دارند، دشمن را قدرت برتر می‌دانند

وی تأکید کرد: در همین راستا کسانی که بر پیمانشکنی اصرار می‌کنند و می‌خواهند برجام را به هر شکلی نگه دارند، دشمن را قدرت برتر می‌دانند.با این حال راه حل این است که به جای التماس به دشمن قوای خود را تقویت کنید هر چه می‌توانید انواع نیرو را در مقابل دشمن داشته باشید، البته نه برای جنگیدن چون مومن شروع کننده نیست.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: این افتخار است برای مسلمانان که تاکنون شروع کننده جنگ نبوده اند البته صف ارایی داشته‌اند، اما شروع کننده نبودند. البته اگر دشمن جنگ را شروع کرد و در میان جنگ متوجه شد زورش نمیرسد و تمایل به صلح داشت شما هم بپذیرید پس مومن نه شروع کننده است و نه اصراری بر استمراد آن دارد.

وی افزود: قران به رهبر مومنان می‌فرماید: خدای متعال برای تو و مومنانی که پابه رکابند کفایت می‌کند اگر بیست نفر از مومنان پا به رکاب برای تو باشند بر دویست نفر از دشمنان غلبه می‌کنند. در همین راستا، یک جاسوس آمریکایی می‌گفت ما از مردم متدین ایران می‌ترسیم که حافظ نظام و اهدافش هستند و خون شهدا را حفظ می‌کنند.

کد خبر 351459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.