عید قربان، روز ذبح نفس با تیغ تقوا است

لنجان-امام جمعه موقت زرین شهر با بیان اینکه عید قربان، روز ذبح نفس با تیغ تقوا است، گفت: مسلمانان باید با تأسی از تقوای حضرت ابراهیم(ع)، در قربانی کردن نفس و امیال دنیوی خود و انجام اعمال خالص به درگاه خداوند تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مرتضی حجتی در خطبه روز عید قربان، این عید را روز شکوه ایثار و تجلی بندگی دانست و اظهار کرد: عید سعید قربان عید رهایی انسان از بند اسارت شیطان بوده چراکه در این روز بالاترین مرتبه خداخواهی و بندگی از سوی حضرت ابراهیم به نمایش گذاشته شد و در این روز انسان به مقام تقرّب الهی بازگشت و این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره‌وری از فرصت‌های ناب به دست می‌آید.

وی افزود: در عید قربان انسان اوج بندگی خود را به پروردگار ثابت کرده و با انجام قربانی به پالایش روحی می پردازد و در این روز زایران خانه خدا در والاترین آیین دینی از تعلقات دنیوی رها شده و به خالق خود نزدیکتر می شوند چراکه آنان خود را از تعلقات گذرای دنیا رها کرده و خود را برای دستیابی به سعادت اخروی آماده می کنند .

امام جمعه موقت زرین شهر با بیان اینکه حضرت ابراهیم در دوران حیات بسیار آزمایش و امتحان شد، تصریح کرد: ماجرای حضرت ابراهیم(ع) درس بزرگی است تا بفهمیم چگونه از بندهای دنیوی آزاد و رها شویم، اما متاسفانه امروز بعضی از اسارت های دنیوی را متوجه نمی شویم.

وی ادامه داد: آخرین آزمون حضرت ابراهیم این بود که فرزندش اسماعیل را ذبح کند و در این آزمون سخت شاهد پیروزی وظیفه بر غریزه هستیم، باید توجه داشت در این آزمون الهی غریزه فرزند دوستی به حضرت ابراهیم (ع) می گوید اسماعیل را ذبح نکن، اما وظیفه می گوید، این کار را انجام بدهد که حضرت ابراهیم(ع) در این دو راهی، رضای خداوند و وظیفه را بر تمایلات شخصی و غریزه خود ارجح دانست.

حجتی اضافه کرد: زمانی که تصمیم گرفت فرزندش را در راه خدا، ذبح کند ندا آمد که در امتحان پیش رو قبول شده‌ای البته همه نیز نفس خود را قربانی کنیم تا در پیشگاه الهی ارتقاء یابیم.

وی عنوان کرد: امروز مسلمانان باید با تأسی از تقوای حضرت ابراهیم(ع)، در قربانی کردن نفس و امیال دنیوی خود و انجام اعمال خالص به درگاه خداوند تلاش کنند چراکه قربانی کردن گوسفند و... در روز عید قربان، قربانی ظاهری است و در واقع آنچه مهم است قربانی کردن نفس اماره، جهاد با نفس و از بین بردن تعلقات مادی است تا در نهایت انسان را به درجه قرب الهی برساند.

امام جمعه موقت زرین شهر خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با نفس که می تواند زمینه نصرت الهی را فراهم کند، پرهیزگاری و تقوا در عمل است، چراکه تقوا همانند موتور و محرک اصلی انسان برای دستیابی به کمالات و ارزش‌های الهی و فاصله گرفتن از هر گونه زشتی و پلیدی است.

وی با بیان اینکه عید قربان، روز ذبح نفس با تیغ تقوا است، تاکید کرد: تقوای الهی معیار کرامت انسان بوده که باعث برخورداری انسان از قدرت تشخیص حق از باطل، نجات از عذاب دنیوی و قبولی اعمال می شود.

کد خبر 351458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.