۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
سرگردانی دهمی‌ها

برگزاری سراسری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان دانش آموزان پایه دهم، خانواده ها و مسئولان آموزش و پرورش استان ها را سرگردان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان هر ساله در دو پایه ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار می‌شود. آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی در اواخر خردادماه و سمپاد نیز در اردیبهشت برگزار می‌شود، اما امسال بر اساس تصمیمات وزارت آوزش و پرورش، آزمون ورودی ششم به هفتم حذف و آزمون مدارس نمونه دولتی و سمپاد در پایه نهم به دهم ادغام شد و به دنبال این تغییر نگرانی و مشکلاتی برای دانش آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد شد.

مهدی حسینی، دانش آموز سال نهم مدرسه "آیت" است که در آزمون پایه دهم شرکت کرده، وی در خصوص مشکلات پیش روی خود و هم سن و سالانش برای حضور در این آزمون می‌گوید: "هر سال تعداد زیادی دانش آموز ششمی و نهمی با تمرین زیاد خود را برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی آماده می‌کنند اما امسال کمی فرق داشت. از ابتدای سال زمزمه‌هایی مبنی بر حذف این آزمون وجود داشت تا اینکه ۱۶ بهمن سال گذشته به طور رسمی این آزمون برای پایه ششم به هفتم برداشته شد اما نهمی‌ها همچنان در تعلیق ماندند،۲۱ بهمن بود که تکلیف نهمی‌ها با ادغام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان مشخص شد."

ناراضی از ادغام

حسینی می گوید: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در رسانه ملی هدف از ادغام این دو آزمون را کاهش استرس دانش اموزان عنوان کرد در حالی که سؤالات آزمون نمونه دولتی ساده‌تر از آزمون پیچیده و هوشی، مدارس تیزهوشان است.

"زمان برگزاری آزمون ادغام شده ۱۱ خرداد اعلام شد و دردسرهای اعلام آن آغاز." این را حسینی می گوید و ادامه می دهد: در روز آزمون به دانش‌آموزان اعلام شد یک ماه دیگر نتایج آزمون اطلاع رسانی می‌شود اما یک ماه گذشت و خبری از اعلام نتایج نشد.

تأخیر به دلیل قانونمند بودن!

رحیم محمدی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد تأخیر در اعلام نتایج آموزن ورودی پایه دهم می‌گوید: دلیل این تأخیر نظم و قانونمند بودن این آزمون است.

وی ادامه می‌دهد: برگزاری این آزمون هر سال بر عهده استان‌ها بود و مشکلی در زمان اعلام نتایج وجود نداشت اما امسال سراسری و قانونمندتر برگزار شد، نتیجه این قانونمندی تاخیری بود که همه را به انتظار وا داشت.

محمدی در مورد حل این مشکل در سال‌های آینده اظهار کرد: سعی ما بر این است که این آزمون را حذف کنیم و همه ثبت‌نام‌ها منطقه‌ای انجام شود.

سرانجام هفتم مرداد جواب این آزمون پر دردسر آمد اما بدون کارنامه و تراز. با این وجود هنوز مدارس اسامی دانش آموزانی که قرار است در مدرسه‌شان ثبت نام شوند را ندارند. مشکل بزرگ دیگر این است که قبل از اعلام نتایج آزمون همه مدارس تکمیل ظرفیت شده اند و اگر دانش آموزی منتظر جواب آزمون می‌ماند و قبول نمی‌شد به دردسر بزرگی می‌افتاد.

دغدغه مدیران مدارس

این مشکل تنها محدود به دانش آموزان نیست. صفری، مدیر دبیرستان صدر در این خصوص می‌گوید: هر ساله در این بازه زمانی کلاس‌های تابستانی ما آغاز می‌شد اما امسال هنوز اسامی مشخصی برای ثبت نام نداریم.

وی ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که با رییس آموزش و پرورش ناحیه سه اصفهان برگزار شد همه از وضعیت بلاتکلیف دهمی‌ها نگران بودیم، امیدواریم هر چه این وضعیت ساماندهی شود تا مدارس نیز از بلاتکلیفی خارج شوند.

کد خبر 351416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.