احیاء بافت فرسوده با رویکرد بازآفرینی شهری

یک کارشناس طراحی شهری با بیان اینکه مهمترین رویکرد در احیاء بافت فرسوده، بازآفرینی شهری است، گفت: رویکرد باز آفرینی شهری، جنبه‌های مختلفی دارد که همه جوانب آن به احیاء بافت فرسوده کمک می‌کند.

مریم فرخی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رویکرد بازآفرینی پایدار یکی از جدیدترین رویکردهای جهانی در مواجهه با بافت‌های فرسوده است، این رویکرد شامل طراحی محورهای اقتصادی و فرهنگی است در واقع بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های اصلی فضای کالبدی و فعالیتی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر شهرهای کشور از این رویکرد برای احیاء بافت فرسوده استفاده می‌کنند، افزود: طرح‌های مختلفی با رویکرد بازآفرینی شهری در دستور کار است که می‌توان به پروژه همت آباد اشاره کرد، طراحی این پروژه تهیه شده و به زودی این مهم اجرایی می‌شود.

این کارشناس طراحی شهری با بیان اینکه میدان امام علی(ع) نیز طرحی با رویکرد باز آفرینی شهری است، گفت: در حال حاضر این میدان تاریخی دارای کالبد خوبی است، اما متاسفانه پروژه‌ای محرک توسعه نشده است.

فرخی با اشاره به احیاء بافت‌های فرسوده در شهر اصفهان در مقایسه با دیگر شهرهای کشور اظهار کرد: خوشبختانه جایگاه اصفهان در این زمینه در حد قابل قبولی است به همین منظور مشکلات شهری کمتری در بافت‌های فرسوده شهر تاریخی اصفهان وجود دارد.

وی مهاجرپذیر بودن بافت‌های فرسوده را مهمترین مشکل محلات قدیمی شهر عنوان کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه ساکنان بومی محله جویباره به دلیل فرسوده بودن و مشکلات موجود در این نوع بافت‌ها، از این محله مهاجرت کرده‌اند، بنابراین باید از بسترسازی مهاجرت افراد غیر بومی به محلات فرسوده جلوگیری شود.

کد خبر 351388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.