۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
دانشگاه ها، موتور محرک توسعه شهر

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: یکی از عوامل محرک توسعه و برند شهری در هر جامعه دانشگاه ها هستند، البته هدف آموزش و پرورش نیست، بلکه تربیت نیروی کارآفرین برای جامعه مد نظر است.

فرزاد مؤمنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه که شهرها از منظرهای مختلف با یکدیگر در حال رقابت هستند، می‌توان از عنصر دانشگاه در راستای توسعه شهرها به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بهره‌مند شد.

وی افزود: در یک مثال کوچک اگر دانشگاه MIT به مساحت ۱۲۰ هکتار را در شهر بوستون یک کشور تصور کنیم، درآمد اقتصادی آن در جایگاه یازدهمین کشور جهان قرار دارد و خود به عنوان یک قطب علمی اولویت اول انتخاب بسیاری از دانشجویان جهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های نصف جهان «دانشگاه اصفهان» در محدوده دروازه شیراز است، تصریح کرد: در راستای تبدیل شدن این دانشگاه به دانشگاه نسل سوم (کارآفرین) این دانشگاه اقدام به تهیه طرح جامع سه بعدی کرده که بتواند رتبه خود را به لحاظ شاخص‌های جهانی همچون QS و نیویورک تایمز بهبود بخشد بنابراین در این مسیر انطباق الگوی توسعه شهر اصفهان با کمپس‌بندی دانشگاه الزامی است.

این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه داد: طرح جامع توانسته ارتباط موثری بین مدیران شهری و مدیران دانشگاهی در راستای عملیاتی کردن این طرح برقرار کند و می‌توان گفت قدمی کوچک در این مسیر پر تلاطم جهت جذب و به کارگیری نخبگان علمی در شهر اصفهان به عنوان ارزشمندترین سرمایه های انسانی جهت توسعه شهر اصفهان برداشته شده است.

وی اظهارکرد: از جمله دستاوردهای طرح جامع کالبدی دانشگاه اصفهان می‌توان به ایده امتداد خیابان توحید با اولویت پیاده به همراه ایجاد المان‌هایی نظیر مشاهیر علمی، فرهنگی و تاریخی اصفهان از سه راه دانشگاه تا صفه، ایجاد پل دانش (پیاده محور) از دانشگاه تا دامنه کوه صفه، ساخت شعب شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه به شکل دفتر کار و یا فروشگاه تکنولوژی (Tack Shop)، شاخص‌سازی ورودی‌های دانشگاه در خیابان‌های دانشگاه، امتداد توحید، هزار جریب و سمت کوه صفه و همچنین پیاده سازی مدل TOD در ایستگاه‌های مشترک خط یک قطار شهری و دانشگاه و رونق‌بخشی گردشگری علمی با هدف جذب علاقه‌مندان عرصه علم و تکنولوژی اشاره کرد.

مؤمنی ابراز امیدواری کرد: با عملیاتی‌سازی این طرح جامع و تحقق ایدهای مبتنی بر شاخص‌های توسعه شهری و دانشگاهی، دانشگاه اصفهان برای شهر و شهر برای دانشگاه در سطح جهان برند ویژه‌ای به ارمغان آورد و شهر اصفهان در رتبه‌های جهانی جایگاه خود را ارتقاء بخشد.

کد خبر 351356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.