فعالیت سازمان های تابعه شهرداری تبریز مستقل ماند

هفتاد و دومین جلسه علنی شورا با بررسی موضوع ادغام سازمانها و اساسنامه به کار خود ادامه داد و در نتیجه با تصویب استقلال سازمانها مقرر شد جزییات اساسنامه سازمان ها به جلسه آتی موکول شد.

به گزارش ایمنا، معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار تبریز ضمن قرائت آخرین وضعیت گفت: عدم استقلال مالی سازمان‌ها آنها را به ادارتی وابسته به شهرداری مبدل می کند.

مشاور حقوقی شورای شهر تبریز نیز در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس این تصمیم سازمانها بصورت وابسته به شهرداری ها خواهند بود گفت: بر این اساس سازمانها شخصیت مستقل نداشته و وابسته به شهرداری تبریز خواهند بود.

فرهودی نیا تاکید کرد: در گذشته نیروی انتظامی، اداره برق، اداره آب و بسیاری دیگر از ادارات  تحت نظر بلدیه ها بودند که به مرور زمان مستقل شدند، امروز نیز وزارت کشور با طرح ادغام سازمانها سعی در کوچک سازی شهرداری دارد.

وی افزود:کلیه سازمانها و بلاخص سازمان ورزش می‌تواند تحت عنوان موسسه وابسته به شهرداری عمل کرده و با برون سپاری و تحت نظر شهرداری تبریز به کار خود ادامه بدهند.

حفظ استقلال سازمان‌ها به نفع شهر تبریز است

شهردار تبریز نیز با اظهار مخالفت با ادغام سازمانها، این حرکت را به نفع شهر تبریز ندانسته و گفت: این ادغام پاک کردن صورت مسئله است و با تبدیل این سازمانها به اداره ای بی اختیار برای شهر و شهروندان و شهرداری تبریز مزیتی نخواهد داشت.

ایرج شهین باهر افزود: موضوع مهمی که امروز باید به آن توجه کنیم، این است که فلسفه وجودی سازمان‌های تابعه شهرداری چیست و از این پس با چه روش‌هایی می‌خواهیم به فعالیت این سازمان‌ها تداوم بخشیم.

شهین باهر با بیان اینکه سازمان‌ها برای رفع برخی محدودیت‌های اداری و برای رفع مشکلات شهرداری به وجود آمده‌اند، گفت: سازمان‌ها به عنوان زیرمجموعه‌های مورداعتماد شهرداری هستند و اگر قرار باشد شکل کنونی آن‌ها و استقلال‌شان از بین برود، بود و نبودشان چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

شهردار تبریز اظهار داشت: اگر در گذشته سازمانی مورد نظارت قرار نگرفته و برخی اتفاقات پیش آمده است، به این معنی نیست که در حال حاضر کل اختیارات سازمان را  بگیریم.

افزایش اختیارات سازمان‌ها امکان ایجاد فساد را بیشتر می‌کند

رییس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بررسی اساس‌نامه کلی سازمان‌ها با اشاره به فساد حاصل از عدم نظارت بر سازمانها گفت: بسیاری از اختیارات موجود در سازمانها موجب فساد شده و سازمانها دیگر پاسخگوی ما نیستند.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز در ادامه سخنان رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با بررسی ضعف و قدرت سازمانها میتوانیم پتانسیل اصلی سازمانها را شناسایی کرده و در راستای منافع شهر و شهرداری از آن استفاده کنیم.

وی افزود: سازمانها همچون فرزند نابالغ شهرداری اند که اگر مستقل نباشند همیشه به جیب پدری خود چشم دوخته و هیچ خلاقیت و عملکرد مثبتی را ارائه نخواهد داد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با مخالفت در خصوص غیر مستقل کردن سازمانها تاکید کرد: در شرایط فعلی این جریان هرگز به نفع شهرداری و شهروندان نخواهد بود.

شهرام دبیری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه ماده قانون شماره ۵۴ به عنوان مرجع بررسی اسانامه سازمانها هیچ ربطی به این موضوع ندارد گفت: وارد بحث محتوایی نمیشوم و فقط از اعضا محترم شورا درخواست توجه به این موضوع را دارم.

وی ادامه داد: ماده قانون  اصلی نامه ماده ۸۴ قانون است و برای تصویب اساس نامه غیر از این ماده نمیتوان به  چیز دیگری استناد کرد.

 در ادامه عبدالله تقی پور چابک سازی سازمان ها جزو قوانین دولتی  دانست، گفت: ناکارآمدی شهرداری تبریز به دلیل استخدام های بی حد و حساب بر کسی پوشیده نیست اما تعریف شخصیت حقوقی مستقل برای سازمانها نیز در اختیار شورا شهر تبریز قرار ندارد.

وی افزود: شهرداری باید کوچک سازی شده و برخی از کارها باید برون سپاری شود.

تقی پور ادغام را در راستای کوچک سازی برشمرد و ادامه داد: صرف با توج به شرایط کنونی تصمیم نگیریم و با توجه به چشم انداز آینده این ادغام را باید ۵ سالی به تاخیر بیندازیم.

سعید نیکوخصلت نیز گفت: تاکنون هیچ کارپژوهشی در راستای تعیین نقاط ضعف و قدرت سازمانها انجام نداده ایم.

وی گفت: استفاده از تجربیات دیگر شهرها در راستای ادغام سازمانها میتواند راهگشای مناسبی برای ما باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بررسی این موضوع بصورت علمی در طی یک ماه را پیشنهاد داده و گفت: قبل از هر تصمیم گیری بهتر است که موضوع بصورت همه جانبه کارشناسی شود.

فرج محمد قلیزاده نیز با اشاره به توافقات صورت گرفته با نماینده شهرداری اظهارداشت: این بحثها قبلا صورت گرفته و جز در موارد معدودی برای ادغام سازمانها هیچ مشکلی وجود ندارد.

در ادامه سونیا اندیش با اشاره به اختلافات نظر عدیده میان اعضا شورا گفت: این موضوع باید مدتها مورد بحث و بررسی و کارشناسی قرار گیرد، در این جلسه معنی واقعی مستقل یا غیر مستقل بودن سازمانها بصورت ریز به ریز مشخص نیست.

اندیش تصریح کرد: سلب اختارات یک سازمان مساوی با از بین رفتن آن سازمان وتبدیل شدن آن به یک مکانی مصرف گراست.

وی افزود: به دلیلی نبود نظارت نباید سازمان را غیر مستقل کرد، همانطور که اگر خیابانی درست و اصولی ساخته نشده باشد نباید مانع رفتن ماشین ها به آنجا شد، بلکه باید خیابان را اصلاح کنیم.

اندیش افزایش میزان نظارت و توجه به عملکرد و هزینه های سازمانها را اصلی ترین راهکار کنترل سازمانها دانست.

طی انتخاباتی که امروز در هفتاد و دومین جلسه شورای شهر برگزار شد، اکثریت اعضا به تداوم فعالیت سازمان‌های تابعه شهرداری تبریز به صورت مستقل از لحاظ مالی رای دادند و این موضوع به تصویب رسید.

همچنین در جلسه آینده شورای شهر تبریز که یکشنبه هفته بعد برگزار خواهد شد، اعضای هیئت رئیسه انتخاب می‌شوند.

کد خبر 351311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.