۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
من سید هستم اذیتم نکنید

پیکر سیدضیاءالدین دری کارگردان سریال های "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی" صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان به سوی قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) تشییع شد.

به گزارش ایمنا، پیکر سیدضیاءالدین دری کارگردان سریال های "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی" صبح امروز _دوشنبه ۲۹ مردادماه_ از خانه سینما شماره دو با حضور جمعی از هنرمندان به سوی قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) تشییع شد.

هنرمندان و سینماگرانی همچون حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای رسانه ملی، علی مصفا، سام نوری، علی مسعودی، اکبر رحمتی، ابراهیم حاتمی کیا، رضا کیانیان، مریلا زارعی، حسام نواب صفوی. محمود گبرلو، امیرعلی دانایی،  محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مسعود ده نمکی، علی فروغی مدیر شبکه سه، محمدرضا شفیعی تهیه کننده، اصغر همت، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما، محمدعلی ابطحی، مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما، مهدی فرجی از مدیران سابق رسانه ملی، داریوش فرهنگ، تینا پاکروان، قطب الدین صادقی و... در این مراسم حضور داشتند.

پیکر زنده یاد ضیاالدین دری ساعت ۹:۱۹ وارد حیاط خانه سینما شد.

"کامران ملکی" در ابتدای این مراسم گفت: امروز در مراسم وداع یکی از بزرگان سینما و تلویزیون کشور گرد آمده ایم؛ بزرگی که خاطره کارهایش تا زمانی که تصویر باقی است، می ماند.

وی ادامه داد: او در انسانیت سرآمد و الگو بود و قطعا جای خالی وی به این آسانی ها در فرهنگ و هنر کشور پر نمی شود. دُر گرانمایه ای را از دست دادیم و این ضایعه برای سینما و تلویزیون کشور بسیار بسیار بزرگ بود.

"امیر علی دانایی" بازیگر سریال کلاه پهلوی نیز در این مراسم گفت: او برای من همیشه جزو اولین ها است. من اولین کارم را با او شروع کردم و الان هم به عنوان اولین نفر باید صحبت کنم. ما یکی از مفاخر کارگردانی کشور را از دست دادیم؛ انسانی که قلم شریفی داشت. فکر نمی کنم دیگر مدل او متولد شود همانطور که مدل علی حاتمی متولد نشد. در طول تمام سال ها او پدر سینمایی و پدر معنوی من بود. متاسفانه با اینکه پر از شور و عشق بود فرصتی برای کارگردانی کارهای جدیدش پیدا نکرد.

وی افزود: او حداقل ۱۲ فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی داشت اما نتوانست آنها را بسازد و گله من این است که چرا ما از مفاخر خود نگهداری نمی کنیم. او نسازد چه کسی باید کار بسازد. درباره دوره پهلوی کارهای زیادی ساخته شده است اما کارهای او جزو بهترین هاست. کارهای او سیاه نمایی نبود و در پرداختن به تاریخ انصاف داشت. سریال سردار سنجرخان و پهلوان خشمگین از پروژه های وی بود که متاسفانه کار نشد. خواهشمندم به جای دسته بندی اجازه بدهیم آدم ها براساس شایستگی خود شناخته شوند.

"رضا کیانیان" بازیگر سینما و تئاتر نیز در این مراسم اظهار کرد: داشتم فکر می کردم از سیدضیا تعریف کنم که چه کارهای خوبی کرده است بعد به خاطرم آمد من چرا چند سال است او را ندیده ام و از او دور بوده ام.

وی ادامه داد: کیف انگلیسی سریال خوبی بود و خوب توانست روایت کند. در این زمینه علی حاتمی را داشتیم و سپس هم او بود.

ا"سدالله نیک نژاد" نیز در این مراسم تصریح کرد: بعد از سال ها دوری اولین ملاقات من با جامعه هنری همراه با مرگ دوست ۴۰ ساله ام بوده است. او یک رفیق هنرمند بود و من باید مثل کیانیان بگویم متاسفانه ما سراغ یکدیگر را نمی گیریم.

وی ادامه داد: زمانی که او به همراه همسرش از انگلیس برگشت من تا امروز حس می کنم همیشه همراه هم بوده ایم. باید خطاب به او بگویم نه تنها در تاریخ هنر باقی خواهد ماند بلکه با غرور با ما وداع می کند چون فرزندان و خانواده ای نجیب باقی گذاشته است. او در دل غم این را داشت که بسیاری از کسان در تاریخ این کشور دشمنی کردند. او تاریخ را به جوانان ما می گفت و این خیلی ارزشمند است.

"قطب الدین صادقی" در این مراسم گفت: من امروز و دیروز اندکی از خوش بینی خود را با مرگ انتطامی و دری از دست دادم. با تمام بحران هایی که داشتیم فکر می کردم هنوز روابط عاطفی میان ما پابرجاست اما پنهان نمی کنم که خوش بینی خود را از دست دادم.

وی ادامه داد: کار من بازیگری نیست و گاهی اگر گروه شایسته ای پیدا کنم بازیگری هم می کنم. من بعد از «کیف انگلیسی» ۱۲ سال بازی نکردم انقدر که تصویری که دری در نقش و کارش ساخته بود ارزشمند بود. عمر وفا نکرد که او سریال «سردار سنجرخان» را بسازد که درباره یک شخصیت واقعی تاریخی است.

صادقی گفت: اشک ریختن و اندوه کار آسانی است ولی حالا باید از ویژگی های او گفت. او خیلی سختکوش بود از هیچ دیالوگی و میزانسنی به راحتی نمی گذشت. زمانی که در پاریس بودیم و او آنقدر عاشق کارش بود که گاهی تا صبح نمی خوابید و حنی تا پای مرگ رفت.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش افزود: بزرگترین فضیلت افرادی مثل دری و انتظامی این بود که هنر را به مردم نزدیک کردند. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که او را دوست بداریم. ای کاش صفا، سادگی و خلوص او همچنان وجود داشت و من یک کار دیگر را با او تجربه می کردم. امیدوارم شرایطی در کشور ما ایجاد شود که امثال دری ها را در هر نسل تکرار کنیم.

"مریلا زارعی" که در این مراسم با اشک و بغض حرف می زد، اظهار کرد: سلام به خانواده محترم دری و عرض تسلیت به آنها. «من سید هستم اذیتم نکنید» این جمله ای است که بازیگرانش خیلی از او شنیده بودند. جمعه پیش جمعه غریبی بود هنوز در غم انتظامی بودیم که این غم صدچندان شد، تا وقتی تشییع او را در حرم شاهچراغ دیدم و دلم آرام شد. بله شما سید هستید و من احساس می کنم اینجا حضور دارید.

وی ادامه داد: او هنرمند بود؛ هنر کسب و کارش نبود بلکه عشق او بود. او تحصیلکرده فرنگ بود اما عاشق کشورش بود. او عاشق حقیقت بود که این روزها گم شده است. ما امروز جمع شده ایم تا با حقیقت مرگ مواجه شویم. به احترام این لحظه برای روح دری طلب آرامش و صبر می کنم. به احترام مردی که سال ها در خاک و کشورش مطالعه کرد و کار ساخت تا هنر این کشور در حد جوک و لطیفه و فتواهای اینستاگرامی باقی نماند کلاه از سر برمی داریم.

"علی دارابی" معاون امور استان های صدا و سیما نیز در این مراسم اظهار کرد: ما امروز شاهد مراسم تشییع و تجلیل از یکی از ستارگان آسمان هنر ایران، دُر هنر ایران هستیم.

وی ادامه داد: او موحد و حق طلب بود و بسیار علاقه داشت که یک فیلم سینمایی یا سریال درباره حضرت زینب بسازد که اجل مهلت نداد. تشییع در حرم شاهچراغ بخشی از لطفی است که خاندان اهل بیت به او داشتند و این برای اولین بار بود که در این حرم برای یک هنرمند چنین مراسم با شکوهی برگزار شد.

معاون امور استان های صدا و سیما گفت: او تعهدی مثال زدنی و آگاهی و دانش وسیعی از تاریخ داشت. او وفادار بی چون و چرای استقلال کشور بود و دغدغه قهرمانان واقعی کشور را داشت. زمانیکه ما در بیمارستان به عیادت او رفتیم دوست داشت ساخت سریال «سردار سنجرخان» را در شهریور آغاز کند. او به شدت بیگانه ستیز نه به معنای نفی دیگران بلکه خواهان به تصویر کشیدن آنها بود که توانایی دیدن آزادی کشور را ندارند و اینها را در سریال هایش به تصویر می کشید.

وی ادامه داد: من از طرف رییس سازمان صداوسیما و همه مدیران این مصیبت بزرگ را تسلیت می گویم.

"عبدالله اسفندیاری" در این مراسم اظهار کرد: «صاعقه» از اولین فیلم های او اثر سیاه و سپیدی بود که برگرفته از افکار شریعتی بود و کارهایی مثل «سینماسینماست» را هم بعدا ساخت و بعد «لژیون» را ساخت و با همکاری هم آن را تمام کردیم. در تلویزیون نیز «باد و شقایق» را ساخت که اتفاقا مرحوم انتظامی در آن بازی می کرد. بعد از آن هم کیف انگلیسی را داشت که گل کرد و محبوب شد. هنرمندان گاهی کارهای بسیاری می سازند که فقط یکی از آنها مورد توجه قرار می گیرد.

"محمدرضا عرب" از طرف کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: من چند روز است فکر می کنم این جمعیت چرا وقتی همه هستیم و زنده ایم جمع نمی شود؟ چرا باید کارگردانی فیلمنامه هایش پشت در شوراها باقی بماند و ما از فیلمنامه های ساخته نشده او حرف بزنیم. من اینجا اسمی از سازمان و ارگانی نمی آورم اما چه کسی مسئول است؟ چرا نباید از یک کارگردان خوب حمایت شود؟

وی ادامه داد: اجازه دهید تا وقتی هستیم از هم حمایت کنیم. یکی از فیلمنامه های او درباره یک پهلوان بود و ما پهلوان زنده می خواهیم. برای پهلوان مرده فقط باید سوگواری کرد.

"علی دری" فرزند ضیاالدین دری گفت: ابتدا دعا کنیم یدالله صمدی که با مشکلی مشابه پدر یعنی پیوند کبد در بیمارستان شیراز بستری است و ما در دوران بیماری پدر به نوعی با خانواده وی یک خانواده شده بودیم، شفا یابد. من امیدوارم روند درمانی آقای صمدی نیز به خوبی طی شود، شفا پیدا کند و زودتر به منزلش بازگردد.

وی ادامه داد: شائبه ای مطرح شد که مشکل پدرم مشابه مساله پزشکی عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران بوده است اما روند درمانی پدرم بدون هیچ اشتباهی پیش رفت و من از کادر پزشکی بیمارستان شیراز تشکر می کنم.

فرزند دری در این مراسم اظهار کرد: پدرم به سیاست و تاریخ علاقه ‌مند بود و نسبت به برخی شخصیت ‌های تاریخی علقه خاصی داشت و منحصر به طیف خاصی نبود.

علی دری در پایان با اشاره به خاطره ای از گفتگوی عزت الله ضرغامی با دری بیان کرد: ضرغامی در زمانی که پدر زنده بود به دلیل اهمیت سریال های او گفته بود که پک سریال کیف انگلیسی و کلاه پهلوی را در کفن خود بگذارد.

"آناهیتا دری" دختر ضیاالدین دری نیز اظهار کرد: امیدوارم لایق تو باشم پدر، نگران من نباشد چراکه توشه سال ها زندگی مرا گذاشتی و رفتی.

وی با اشاره به رابطه خود و پدرش افزود: رابطه عجیبی بین ما بود و من بین هیچ پدر و دختری این رابطه را ندیدم. از خدا ممنونم چراکه تو بزرگترین هدیه برای من بودی.

وی ادامه داد: تنها تاسفم این است که از من خواسته بود با هم بخوانیم و من نتوانستم. وی سپس شعری را برای پدرش خواند.

در این مراسم "حجت الاسلام محمود دعایی" بر پیکر زنده یاد دری نماز خواند و وی را به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) تشییع کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 351292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.