برگزاری مدرسه صنایع دستی در موزه هنرهای معاصر

مدرسه صنایع دستی تابستانی در پنج رشته قلم زنی، میناکاری، قلمکاری، کاشی هفت رنگ و سفالگری در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار می‌شود.

مدیر مدرسه تابستانی صنایع دستی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مدرسه تابستانی صنایع دستی ازسوی مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان و با همکاری موزه هنرهای معاصر برای اولین بار در اصفهان برگزار می شود، اظهار کرد: اصفهان از سال ۱۳۹۴ به عنوان شهر خلاق در زمینه صنایع دستی انتخاب شده است، ضمن اینکه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نیز شناخته می شود؛ بر این اساس شبکه خلاقیت در حوزه صنایع دستی مبانی مختلفی را تدوین کرده است که از جملۀ آن‌ها طبقه خلاق است و شامل شهروندانی می شود که با خلاقیت خود اثر مثبتی در شهر ایجاد می کنند.

‌علی عطریان افزود: اصفهان با داشتن بیش از ۴۰ هزار هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی و بیش از ۱۹۰ رشته صنایع دستی در سطح  استان اصفهان که یکی از پایگاه های اصلی ایران و حتی جهان در زمینه صنایع دستی بشمار می رود، به همین دلیل ما نیز مدرسه تابستانی صنایع دستی را زیر نظر یونسکو برگزار کرده ایم تا رقبت و انگیزه‌ای برای نوجوانان ایجاد شود و در آینده صنایع دستی مثمر ثمر باشند.

عطریان گفت: کوکان و نوجوانانی که بین ۹ تا ۱۵ سال سن دارند یعنی در آخرین دوره کودکی و اول دوره نوجوانی قرار دارند، می توانند در پنج رشته صنایع دستی شامل قلم زنی، میناکاری، قلم کار، کاشی و سفال ثبت نام کنند و کل فرآیند تولید این صنایع را در کارگاه ها فرا گرفته و در روز آخر نیز یک محصول را تولید کرده اند.

وی با اشاره به دلیل انتخاب رشته هایی که در این مدرسه آموزش داده می شود، گفت: رشته های انختب شده در مدرسه تابستانی صنایع دستی به این دلیل است که اولا به کودکان و نوجوانان در این سن نمی توان کار سنگین داد، ازطرف دیگر رشته های انتخاب شده بیشتر حال و هوای اصفهان را دارند و از جمله صنایعی هستند که می‌توان آن‌ها را در زمان کوتاه آموزش داد.

مدیر مدرسه تابستانی صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: در کنار کلاس ها برنامه هایی از جمله بازدید از کارگاه های میدان نقش جهان و برگزاری نمایشگاه درنظرگرفته شده است و در پایان دوره نیز نشستی با حضور کودکان و نوجوانان و اساتید در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود و گواهی حضور نیز به آنها ارایه خواهد شد.

موزه‌ای که به انواع هنر معاصر تعلق دارد

مهدی تمیزی نیز اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که موزه هنرهای معاصر باید به آن وارد شود صنایع دستی و هنرهای مردمی است، اما تا زمانی که در اصفهان یک موزه به این نام تاسیس شود ما در موزه هنرهای معاصر که متعلق به انواع هنر معاصر است تلاش داریم تا ضمن احترام گذاشتن به هنرهای دستی کاری را انجام دهیم که در راستای هنرهای معاصر باشد.

رییس موزه هنر های معاصر ادامه داد: موزه هنرهای معاصر با همکاری مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نسبت به برگزاری مدرسه یک هفته‌ای صنایع دستی اقدام کرده است، چرا که یکی از پروژه های مهمی که در هنر معاصر وجود دارد طیف‌های سنتی کشور ما است و آموزش هنرهای سنتی به کودکان می تواند آنها را به علاقه مندی در رشته های مختلف صنایع دستی سوق دهد و اگر این کودکان در رشته های هنری فعالیت کنند نسبت به رشته های سنتی نیاکانشان بی‌دانش نخواهند بود.

به گزراش ایمنا، علاقه‌مندان تا ۳۱ مردادماه فرصت دارند تا برای ثبت نام به نشانی اینترنتی eventcenter.ir مراجعه کنند، هم‌چنین ثبت نام حضوری این مدرسه نیز در مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین اصفهان واقع در میدان امام حسین(ع)، ارگ جهان نما، فاز سه، طبقه دوم، روبه‌روی شهر کتاب انجام می‌شود.

مدرسه تابستانی صنایع دستی سوم تا هفتم شهریورماه در هفت رشته قلم زنی، میناکاری، قلمکاری، کاشی هفت رنگ و سفالگری برگزار می‌شود.

کد خبر 351288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.