خطر سکته مغزی در کمین پشت میز نشین‌ها!

یافته‌های جدید، نشان می‌دهد که انجام فعالیت‌های بدنی سبک برای افرادی که مدت زیادی می‌نشینند، اثرات چشمگیری بر سلامت آن‌ها دارد.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نشستن طولانی مدت، خطر بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشار خون بالا و کلسترول را افزایش می‌دهد؛ اما بررسی‌های جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد که حتی وقفه کوتاه در نشستن‌های طولانی مدت و انجام فعالیت‌های بدنی اندک نیز می‌تواند برخی اثرات منفی متابولیکی نشستن زیاد را کاهش دهد.

اکنون در جوامع غربی، نشستن طولانی مدت در اداره‌ها، تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های ویدیویی برای مدت طولانی، تبدیل به یک عادت شده و زندگی افراد دچار نوعی بی‌تحرکی شده است، اما باید توجه داشت که نتایج منفی زندگی بی‌تحرک نیز دارد افزایش می‌‍‌یابد. حالت نشسته، فشار زیادی به عضلات کمر، گردن و ستون فقرات وارد می‌کند و چنانچه فرد به حالت خمیده بنشینید، درد او بیشتر خواهد بود. همچنین نشستن طولانی مدت باعث تراکم خون در پاها شده و این فشار زیادی به رگ‌های خونی وارد می‌کند.

دکتر مردیث پدی، مدیر گروه تحقیق در این باره می‌گوید: "اکثر ما حدود ۷۵ درصد از وقت روزانه خود را صرف نشستن می‌کنیم و تحرک نداریم که این رفتار با افزایش میزان ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، برخی سرطان‌ها و مرگ  و میر مربوط است." به درستی مشخص نیست به چه دلیل نشستن طولانی مدت برای سلامت بدن مضر است ؛ اما عوامل متابولیکی در این مورد نقش مهمی دارند.

برای مثال نشستن طولانی همراه با فشار و تقلا، باعث کاهش حساسیت به هورمون انسولین و میزان تحمل گلوکز شده و سطح تری‌گلیسیرید را که جزء اصلی چربی‌های بدن است، افزایش می‌دهد. دکتر پدی، مدیر گروه تحقیق از دانشگاه Otago نیوزیلند با همکاری دانشمندان دانشگاه of Prince Edward Island و دانشگاه Guelph کانادا در اینباره بررسی کردند که آیا تغییرات اندک رفتاری می‌تواند برخی اثرات متابولیکی و عروقی شدید که از نشستن طولانی به وجود می‌آید به حداقل برساند یا خیر.

آن‌ها ۴۴ تحقیق را که در مورد ایجاد وقفه در نشستن طولانی مدت و انجام حرکات مختلف انجام شده بود، ارزیابی کرده و اثرات نشستن طولانی بر مؤلفه‌های مختلف مانند گلوکز، انسولین و سطح تری گلیسیرید، فشار خون و عملکرد عروقی را اندازه گیری کردند. نتیجه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حتی انجام فعالیت‌های بدنی سبک، هر ۳۰ دقیقه یک بار، تاثیر چشمگیری بر سلامت افراد دارد.

همچنین فعالیت‌های بدنی با هر میزان شدت، غلظت گلوکز و انسولین خون را ۹ ساعت پس از  خوردن غذا کاهش می‌دهد و از مقدار چربی خون افراد نیز ۱۶- ۱۲ ساعت پس از شروع فعالیت‌های بدنی می‌کاهد. به گفته محققان اثرات مثبت فعالیت بدنی بر سلامت بدن از میزان شدت حرکات، سن و وزن شرکت کنندگان بر تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر سلامت بدن؛ هم‌چنین نوع غذاهای مصرف شده قبل از نشستن طولانی مدت بر نتایج آن اثری ندارد.

کد خبر 351267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.