احمدی‌فر: در جامعۀ ما رهایی فرهنگی وجود دارد

رییس حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه امروز وضعیت کتابخوانی در جامعۀ ما مناسب نیست و اصحاب رسانه باید در بهبود این وضعیت کمک کنند، گفت: فرهنگ همه چیز ما است، اما ما از این همه چیز غافل هستیم و در حال حاضر در جامعه ما رهایی فرهنگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی احمدی فر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که یک‌شنبه_۲۸ مردادماه_ در عمارت سعدی برگزار شد ضمن گرامیداشت ۱۷ مردادماه که به عنوان روز خبرنگار نامیده شده است، اظهار کرد: اگر در تقویم جایی را برای یک عنوان، حرفه یا موضوعی مشخص می کنند به این دلیل است که حداقل در آن زمان به حقیقت آن موضوع پرداخته شده و حق مطلب ادا شود، نه اینکه صرفاً تکریم باشد.

وی ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع)، به ذکر حدیثی از این امام همام پرداخت و گفت: سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بپذیرید اگر چه خود به آن عمل نکند.

احمدی فر گفت: دوست داشتیم اتفاق غیرمنتظره ای برای خبرنگاران رخ دهد که امروز اتفاق افتاد و آن هم رونمایی از پرچم حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع) است که تنها ساعتی است به حوزه هنری منتقل شده و همانطور که می‌دانید هر سال دوستداران در اصفهان این پرچم را به نقاط مختلفی می برند تا به این پرچم متبرک شود.  

وی ضمن اشاره به تعریف خبرنگار و ویژگی های این شغل گفت: جامع ترین تعریف از خبرنگار این است که او پژوهشگری است که با اتکا به توانایی های شخصی خود و پس از کسب مهارت های تخصصی با داشتن احساس مسئولیت اجتماعی به وظیفه اش که تهیه اخبار، آماده سازی و انتشار آن است می پردازد. از طرف دیگر یونسکو نیز در تعریف خبرنگار آورده است که خبرنگار باید کوشش کند تا اخباری که در اختیار مردم قرار می دهد درست، دقیق و معتبر باشد، او باید در درستی اخبار، پژوهش و اندیشه کند.

رییس حوزه هنری اصفهان تصریح کرد: داشتن هوش، کیاست و فراست خاص در همه رشته ها جزو ملزومات اصلی است که می تواند وجه تمایز ویژه بین انسان های مختلف در همه بخش‌ها و تخصص‌ها باشد، این موضوع در اولویت‌بندی اخبار، پیدا کردن زمان و مکان مناسب برای بیان یک خبر نیز نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: اگر خبرنگاری بتواند با اندیشه، دقت و فراست خود زمان و مکان مناسب برای انتشار خبر را بیابد این موضوع تفاوت بین او با دیگر خبرنگاران است.

راه‌اندزای اولین مرکز تخصصی آموزش هنر کودک و نوجوان

وی با اشاره به کتاب «دی هشت» (D8) که درباره خاطرات محمدرضا رمضانیان در دوران جنگ است و به تازگی از سوی حوزه هنری اصفهان منتشر شده، اظهار کرد: سرانه مطالعه کتاب در ایران بین ۱۸ تا ۲۰ دقیقه است در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۹۰ دقیقه می رسد، اگر ما روی موضوعاتی مانند کتاب کار کنیم، نشان داده ایم که به خوبی می توانیم به مفهوم فرهنگ بپردازیم. خبرسازی از نوشتن درباره رویدادها و مناسبت ها بسیار ارزشمندتر است. امروز وضعیت کتابخوانی در جامعه ما مناسب نیست و اصحاب رسانه باید در بهبود این وضعیت کمک کنند.

احمدی فر با بیان اینکه به زودی در حوزه هنری اصفهان اولین مرکز تخصصی آموزش هنر کودک و نوجوان در کشور راه اندازی می شود، به لزوم تغییر در شکستن قالب های خبرنویسی و دوری جستن از فرم های کلیشه ای تأکید کرد.

وی گفت: کسانی که در هر زمینه ای نوآوری می کنند قطعاً در جامعه نیز رویکرد بیشتری نسبت به آن ها وجود دارد. داستان‌سرایی در خصوص اخبار یکی از موکدات برای خبرنگار است، هم‌چنین خلاصه نویسی از جمله اهدافی است که ما نیز آن را در حوزه هنری و در زمینه چاپ کتاب پیش گرفته ایم.

احمدی فر با تأکید بر اینکه از نظر فرهنگ در جامعه ما مشکلات بسیاری وجود دارد، گفت: فرهنگ همه چیز ما است، اما ما از این همه چیز غافل هستیم و در حال حاضر در جامعه ما رهایی فرهنگی وجود دارد. هرکدام از ما در جامعه نقشی داریم، جامعه نیز بر هر یک از ما تأثیرگذار است؛ در این میان، فرهنگ نیز همۀ آنچه است که در اطراف ما وجود دارد و قطعا جامعه از فرهنگ تأثیرگذار است.

کد خبر 351219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.