پرو چگونه بر مشکل کم آبی در بخش کشاورزی غلبه کرد؟

در چند دهه اخیر با گرم شدن کره زمین و کاهش سطح آب دریاها و روخانه‌ها، دستیابی به مدیریت صحیح و پایدار در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است؛ در کشور ما نیز، کشاورزی نقش حیاتی را در سلامت و اقتصاد کشور برعهده دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرایط اقلیمی ایران و پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی، مشکلات فراوانی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است. اما آمارها نشان میدهند که کشورهای بسیاری با وجود مشکلات مشابه با کشور ما توانسته‌­اند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح این صنعت را همچنان زنده نگه دارند. از جمله این کشورها می‌توان به پرو اشاره  کرد؛ کشوری در آمریکای جنوبی با آب و هوایی گرم و بارندگی بسیار اندک؛ در بعضی از مناطق این کشور میانگین بارندگی کمتر از ۱۰ میلیمتر در سال گزارش می‌شود!

با این وجود سالانه بیش از نیمی از تولید جهانی بذر خربزه به شرکت  Ica Home Farm در پرو تعلق دارد. این شرکت بزرگترین تولیدکننده بذر شرکت مونسانتو (Monsanto) در کشور پرو است که علاوه بر پرورش بذر خربزه در پرورش بذرهای هندوانه، خیار و سیب زمینی هم فعالیت دارد.  Ica Home Farm در یک ناحیه بیابانی و بسیار کم باران واقع شده است. گرما و نور کافی در چنین موقعیت جغرافیایی شرایط ایده آلی را برای رشد صیفی جات فراهم می‌کند. اما در عین حال باعث ایجاد مشکلاتی از جمله کمبود آب کافی برای آبیاری می‌شود. در این منطقه میانگین بارش سالانه حدود ۳ میلیمتر در سال است و به همین دلیل آب‌های زیرزمینی، مهم‌ترین منبع آبی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی این منطقه به شمار می‌روند.

با رونق کشاورزی و حفاری چاه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ سطح آبهای زیرزمینی از ۳۵ متر به ۵۰ متر کاهش و همچنین شوری آب افزایش پیدا کرد. شرایط موجود باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای مسئولان و کشاورزان شد و درنتیجه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در مزارع پرو اقداماتی برای کاهش هدررفتگی آب انجام شد که این اقدامات شامل موارد ذیل می‌شوند
  

حفاری چاه به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی از سوی دولت ممنوع اعلام شد

نصب دستگاه اسمز معکوس (آب شیرین کن) برای افزایش کیفیت آب

  در چنین شرایطی دولت، کشاورزان را وادار کرد که خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و این امر باعث شد کشاورزان در سپتامبر ۲۰۱۱ دستگاه اسمز معکوس (آب شیرین کن) را برای افزایش کیفیت آب نصب کنند.

  • اساس کار دستگاه اسمز معکوس(آب شیرین کن):

اساس کار این دستگاه‌ها برعبورملکول‌های غیر یونی مثل آب از یک غشاء با روزنه‌های بسیار ریز بنا شده است. این غشاها به صورتی ساخته شده اند که ملکول‌های خنثی را به راحتی از خود عبور می‌دهند. در نتیجه آب ورودی به سیستم که دارای املاح مختلف است به آب تقریبا خالص تبدیل می شود.

نصب سیستم جدید برای هرس  وکنترل بذرهای خربزه

به کار بردن تکنیک جدید برای پیوند زدن هندوانه

نصب سنسورهای رطوبت سنج و انتقال کشت از خاک به بسترهای غیر خاکی

در سیستم کشت بدون خاک  (soil-less culture)، تمام عناصرغذایی مورد نیاز برای رشد گیاه به صورت محلول در اختیار گیاه قرار داده می‌شود. در واقع طی این روش گیاهان بدون استفاده از خاک به عنوان محیط کشت، پرورش می یابند.

  • مزایای کشت بدون خاک

جلوگیری از فرسایش خاک

طبق تحقیقات، سیاره زمین یک سوم از اراضی قابل کشت خود را به علت آلودگی و فرسایش در چهل سال گذشته از دست داده است. کشت بیش از حد و استفاده از کودهای شیمیایی سبب تحلیل و فرسایش خاک می‌شود.



 کاهش مصرف آب
مصرف آب در کشت بدون خاک در مقایسه با انواع کشت‌های دیگر، برای مثال؛ کشت خاکی یا مزرعه ای به میزان زیادی کاهش می یابد. در این روش بر اساس نوع محصول مورد کشت، مصرف آب از ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کنددر پی این اقدامات هدر رفتگی آب در بخش کشاورزی کشور پرو به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد. در واقع امروزه شاهد کاربرد تکنولوژی و روش‌های مدرن از جمله اسمز معکوس (آب شیرین کن) و کشت بدون خاک در صنعت کشاورزی بسیاری از کشورها هستیم. مسئولان و کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که کاشت محصولات آب بر و سنگین بدون استفاده از روش‌های مدرن به نوعی از بین بردن ذخایر آبی کشورشان است

باید در نظر داشت که ۷۳ درصد مساحت ایران خشک و ۲۴ درصد آن نیمه خشک است. یک در صد معتدل و یک در صد خشک رو به معتدل و یک درصد فوق خشک است. از این روی خطر خشکی تالاب ها و پایین رفتن رفتن آب های زیر زمینی خطری جدی‌ است که اقتصاد و کشاورزی ایران را تهدید می‌کند.

گزارش از : الهه جلالی خبرنگار سرویس ترجمه

کد خبر 351209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان CA ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    3 0
    آیا در ایران هم از روشهای آب شیرین کن و کشت بدون خاک در کشاورزی استفاده میشه؟ ممنون از اطلاعات به روزتون
  • مجتبی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    4 0
    سلام، انشاالله مسئولان دولت هم از این اطلاعات استفاده کنند. ممنون از مطالب خوبتان.