تدوین طرح جامع شهری متناسب با شرایط روز

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: طرح جدید جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین، سند بالادستی طرح تفصیلی به شمار می رود که با تدوین آن مقدمات بازنگری طرح تفصیلی نیز کلید می‌خورد.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در حال حاضر تفاهم نامه تدوین طرح جامع شهر اصفهان بین دستگاه‌های راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در مرحله تنظیم قرارداد است.

وی تصریح کرد: تشکیل شورای راهبری و کمیته اجرایی از جمله ملزومات تنظیم قرارداد طرح جامع شهر است که در حال حاضر مقدمات آن نیز فراهم شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در مجموع طرح‌هایی که برای شهر برنامه‌ریزی می‌شود، در سطح کلان «طرح جامع» و در سطح پهنه‌بندی و جزییات «طرح تفصیلی» است، افزود: هر کدام از طرح‌ها یک بازه زمانی مشخص دارد که باید در مدت تعیین شده برای شهر تهیه شود و با توجه به شرایط و سطوح برنامه‌ریزی شهرها، مورد بازنگری قرار گیرد.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: آخرین طرح جامع شهری اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده و پس از آن برای شهر اصفهان تنها در سال ۷۲ یک طرح تفصیلی در نظر گرفته شده، بازنگری آن سال ۹۴ ابلاغ شده که در تمامی این طرح‌ها صرفا نگاه کالبدی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهر اصفهان سیاست‌های کلان شهری و مبانی توسعه شهر را پیش‌بینی کرده و پیشنهاد می‌دهد، اظهار کرد: رویکرد نوین در تدوین طرح جامع شهری این است که از تفکر صرف کالبدی و تهیه نقشه‌های بولوپرینتی(نقشه‌های آبی) فاصله گرفته و به سمت راهبردی کردن طرح و احصاء مشکلات شهر گام برداریم؛ این مهم در قراردادی که اداره کل راه و شهرسازی قصد تنظیم آن را با مشاور دارد، لحاظ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در طرح جدید و رویکرد نوین ضمن توجه به مسائل زیست‌محیطی، حمل و نقل، تشکیلات و مدیریت اجرایی، سطوح برنامه‌ریزی شده برای طرح جامع، فرابخشی و با مشارکت تمام ذی‌نفعان است و بر هشت کانون اصلی از جمله مباحث زیست بوم (آب، هوا و ...) تمرکز می‌شود؛ همچنین مسائل اقتصادی، اجتماعی و حمل و نقل از دیگر کانون‌های مرتبط با طرح جامع شهر اصفهان به شمار می‌رود.

کد خبر 351177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.