۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
بررسی آب در فرهنگ مردم

نشست دوم از سلسله نشست‌های "مسئله فولکلور و فرهنگ عامه در ایران" با موضوع "آب در فرهنگ مردم" در موزه عصارخانه شاهی برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، فرهنگ عامه شناسی سنت واژه ای است که با توجه به تمایز آن نسبت به سایر علوم، به "فرهنگ و دانش عامه" تعبیر می شود. در واقع موضوع فولکلور پرداختن به جنبه‌های سنتی جامعه یعنی شیوه‌های اعمال، رفتار، عادت‌ها و باورهای سنت است.

نشست دوم از سلسله نشست‌های "مسئله فولکلور و فرهنگ عامه در ایران" با موضوع "آب در فرهنگ مردم" و با حضور "راضیه خزاعی" انسان شناس محیط زیست برگزار می‌شود.  

در فرهنگ ایرانی آب جزء چهار عنصر مقدس است؛ آب، آتش، خاک و باد که در کنار یکدیگر عناصر اربعه را تشکیل می دهند و در گذشته از علوم غریبه گرفته تا طب سنتی و مزاج انسانی بدین عناصر وابسته بوده اند. در گاهشماری ایرانی ماههای تیر و آبان با عنصر مقدس آب ارتباط تنگاتنگی دارند.

"آناهیتا" فرشته موکل آبها است و در هر روستا و دهکده ای هنوز می توان نمودی از نیایش این الهه ایرانی را رصد کرد. چشمه های مقدس و رودهای همیشه خروشان سهم بسزایی در فرهنگ و ادبیات مردم این سامان داشته اند. در اوستا کتاب مقدس ایرانیان بارها این عنصر مقدس ستوده شده است، پس از حمله اعراب به ایران و در قرآن مجید نیز به تقدس این عنصر اشاره شده است.

علاقه‌مندان برای حضور در نشست "مسئله فولکلور و فرهنگ عامه در ایران" با موضوع "آب در فرهنگ مردم" می‌توانند دوشنبه ۲۹ مردادماه ساعت ۱۷:۳۰ به موزه عصارخانه شاهی، واقع در میدان نقش جهان، بازار عطارها، ورودی سرای مخلص مراجعه کنند.

کد خبر 351016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.