همه استانها خود را مظلوم می دانند/اصفهان می تواند خودش و دو استان دیگر را اداره کند

وزیر کشور گفت: استان اصفهان این قدرت را دارد که با منابع و درآمدهای خود، خودش را اداره کند و حتی می تواند دو استان دیگر را هم اداره کند، اما در این راستا باید به سمت نظام اداری و برنامه ریزی منطقه ای حرکت کرد و انتخاب این مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحمانی فضلی در نشست بررسی امور اقتصادی استان اصفهان- اقتصاد مقاومتی، که عصر امروز پنجشنبه-۲۵ مرداد- برگزار شد، گفت: مسائلی که در این جلسه در رابطه با استان اصفهان مطرح شد تنها مسائل این استان نیست، تمام اینها در دیگر استان های کشور هم وجود دارد، البته به جز موضوع آب که آن‌هم کم و بیش در دیگر نقاط کشور دیده می شود.

وی افزود: مشکلات کشاورزان نادیده گرفته نشده و آنها هم حق دارند که اعتراض کنند، دولت در تلاش است به فعالیت ها در این زمینه سرعت ببخشد و خارج از این مسیر، راه دیگری وجود ندارد.

همه استان ها خود را مظلوم می دانند

وزیر کشور خاطر نشان کرد: در مباحث امروز این استان را مظلوم خواندند؛ در حالی که در هر نقطه کشور که می رویم، همین بحث مظلومیت مطرح می شود و وقتی در مرکز هستیم، تهران را عقب مانده ترین و کم توسعه ترین شهر می خوانند؛ چرا که حاشیه نشینی و شهرک‌های اقماری در پایتخت بسیار بیشتر از دیگر نقاط کشور است.

وی افزود: در تمام مشکلات و مظلومیت های کشور فاعلی به نام ظالم وجود دارد که این ظالم همان نظام برنامه ریزی، نظام پولی و بانکی و نظام اداری است که متاسفانه از ۷۰ سال پیش به صورت مصوبات کلیشه ای به کشور تحمیل شده و تنها نتیجه تمام این سیاست های غلط عدم تعادل و عدم توازن بوده است.

رحمانی فضلی تأکید کرد: در این انقلاب توانستیم دو مورد از مهمترین مشکلات نظام را رفع کنیم که یکی در حوزه نظام سیاسی و دیگری در حوزه امنیتی و دفاعی بوده است، امروز در دنیا هیچ قدرتی نمی تواند ایران را از این دو جهت مورد تهدید قرار دهد.

وی افزود: در حوزه زیرساخت‌ها، عدالت و بسترسازی خدماتی تاکنون اقدامات خوبی داشته‌ایم، اما متاسفانه برخی مسائل جانبی که البته همگی هم با نیت خیر بوده کشور را با مشکلاتی روبرو ساخته است.

وزیر کشور گفت: متاسفانه نظام بودجه ریزی کشور بر مبنای فعالیت بیشتر، جمعیت بیشتر بوده که خود باعث بزرگتر شدن تهران، اصفهان و دیگر کلان‌شهرهای کشور شده است.

موضوعات اقتصادی به موارد امنیتی تبدیل شده است

وی با انتقاد از عدم توجه به نظام برنامه ریزی و توجه به مناطق گفت: امنیت با اقتصاد گره خورده تا حدی که اگر امنیت نباشد، نمی توان به موارد اقتصادی پرداخت و در حال حاضر موضوعات اقتصادی به موارد امنیتی تبدیل شده است.

رحمانی فضلی افزود: همان طور که در سال‌های اخیر سعی کردیم به موضوعات اجتماعی توجه کنیم تا در اثر عدم توجه دچار اختلال در امنیت نشویم، در حال حاضر هم بی توجهی به مسائل اقتصادی می تواند تنش های امنیتی به وجود بیاورد.

نیازمند جراحی های بزرگ در حوزه برنامه ریزی کشوری هستیم

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون به دلیل درگیر بودن در جنگ و پس از آن دسیسه ها و تحریم ها طراحی درستی برای نظام برنامه ریزی کشور نداشته‌ایم و در این زمینه نیازمند جراحی های بزرگی هستیم.

وزیر کشور گفت: به شدت باید به فکر ساماندهی نظام برنامه ریزی، نظام اداری، نظام پولی و بانکی و نظام اجتماعی کشور باشیم و در این زمینه باید به مناطق و استان‌ها اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: همان طور که در حوزه‌های امنیتی به مناطق اختیار عمل داده شد و تا به حال هم در این زمینه موفق عمل شده است، باید با ظرفیت سازی و آموزش مدیران منطقه ای به استان ها اختیار عمل بیشتری داده شود؛ چرا که بسیاری از مشکلات در استانها قابل رفع است، اما لازم است مردم، تشکل ها و مسئولان همگی به این امر کمک کنند.

تشکیل ستاد مشترک؛ راه حل رفع مشکلات استان‌ها

رحمانی فضلی گفت: هیچ کشور توسعه یافته ای در دنیا نیست که با سیستم متمرکز اداره شود و ما هم باید در حوزه های اقتصادی به استان های کشور اختیار عمل بدهیم؛ در این زمینه پیشنهاد من این است که هشت دستگاه برنامه و بودجه، اقتصاد و دارایی، صمت، محیط زیست، کار و تعاون، کشاورزی و تامین اجتماعی نمایندگان تام الاختیار خود را معرفی کنند و با تشکیل ستادی اختیارات به این جمع واگذار شود و در این صورت ۷۰ درصد مشکلات استان‌ها به راحتی قابل رفع خواهد بود.این اختیاردهی را می توان در کل کشور اجرا کرد و مدیران باید کوتاهترین زمان را برای پروژه ها تعیین کنند.

وی افزود: در خصوص ارز نیز چند موضوع اعم از تشخیص، تخصیص، مصرف و نظارت مطرح است که متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح و تخصیص بر مبنای تشخیص‌های غلط، فاکتورهای جعلی، غلونمایی در صادرات، احتکار و عدم نظارت، مشکلات عدیده ارزی به وجود آمده است.

اصفهان می تواند خودش و دو استان دیگر را اداره کند

وزیر کشور خاطر نشان کرد: استان اصفهان  این قدرت را دارد که با منابع و درآمدهای خود، خودش را اداره کند و حتی می تواند دو استان دیگر را هم اداره کند، اما در این راستا باید به سمت نظام اداری و برنامه ریزی منطقه ای حرکت کرد و انتخاب این مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر است، اما باید وحدت در اولویت کار باشد.

رحمانی فضلی گفت: دشمن در سه سطح نظامی، گماردن گروه های داعشی در منطقه و ایجاد ناامنی و تحریم های اقتصادی در تلاش است تا تنش های اجتماعی، ناامنی، نارضایتی و بحران در کشور ایجاد کند و این را در دسیسه های چند ماه اخیر می توان مشاهده کرد.

وی افزود: مردم امنیت را اصل می دانند و در نظرسنجی های اخیر ۸۰ درصد مردم از عملکرد نیروهای امنیتی و انتظامی اظهار رضایت کرده اند و قطعا از این شرایط سخت هم عبور خواهیم کرد.

رحمانی فضلی گفت: ما هنوز بعد از ۴۰ سال از جانب نفت ضربه می خوریم و همواره مشکلی به نام «خام فروشی» داشته ایم، برای رهایی از نفت نیازمند توجه به ظرفیت ها، امکانات، منابع و نیروی انسانی هستیم.

وزیر کشور تأکید کرد: پرچم اصفهان به هر طرف که به اهتزاز درآید، به دنبال آن مردم دیگر استان‌ها جهت یابی می کنند، بنابراین در بحث اقتصاد مقاومتی هم باید این پرچم برافراشته‌تر شود و در شرایط تحریمی اصفهان موثرتر وارد شود.

کد خبر 351015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.