۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
خلا بزرگ در خوانسار

خوانسار-پدیده نامطلوب آسیب‌های اجتماعی از اعتیاد و طلاق گرفته تا کودک‌آزاری و خشونت خانوادگی سبب شده تا مسئولان حداقل برای متوقف کردن این آسیب‌ها اقدامات متعددی انجام‌دهند و یکی از این اقدامات راه اندازی اورژانس اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و رفع یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، گرچه این برنامه‌ها می‌تواند برحسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد. یکی از این برنامه‌ها در کشور برنامه اورژانس اجتماعی بوده که حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی یک پایگاه خدمات رسان اجتماعی است که با هدف توانمندسازی جامعه تدوین شده است. در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی تخصص و در دسترس بودن مد نظر قرار گرفته تا از این طریق ارائه خدمات به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نباشد و "اجتماع جامعه محوری" در برنامه‌ها عملیاتی شود. استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (نیروی انسانی)، کاهش دیوان سالاری اداری، تجمع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری از اهداف طرح اورژانس اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی راهکار پیشگیری از آسیب‌ها

سیدحسن شفعتی، فرماندار خوانسار با بیان اینکه نبود اورژانس اجتماعی با وجود توریست پذیر بودن این شهرستان خلاء بزرگی است، به خبرنگار ایمنا می گوید: با ورود گردشگران در شهرستان جمعیت شهرستان به سه برابر افزایش می‌یابد به همین خاطر نبود اورژانس اجتماعی سبب نگرانی مردم این منطقه شده است.

فرماندار خوانسار تصریح می کند: با توجه به دستورالعمل سازمان بهزیستی استان در استفاده از اورژانس اجتماعی گلپایگان که شهر همجوار است این موضوع با توجه به بعد مسافت پاسخگو نیست.

شفعتی ادامه می دهد: در صورت آماده شدن زیرساخت برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی از سوی استان، آمبولانس را با کمک خیران تهیه خواهیم کرد.

وی می گوید: افراد مشمول دریافت خدمات زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی، همسران آزار دیده، کودکان و سالمندان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، هستند.

اورژانس اجتماعی در شهرستان راهکار پیشگیری از یک اتفاق بزرگ است

مسعود قیصری، مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار در این باره به ایمنا می گوید: یکی از نیازهای جامعه امروز اورژانس اجتماعی است که با هدف کمک به حذف آسیب‌های اجتماعی و ارائه خدمات با سه ویژگی به موقع بودن، تخصصی بودن و در دسترس بودن در کشور اجرا می شود.

وی می افزاید: همکاری درون و برون سازمانی و انجام کار تیمی و رویکرد علمی در مداخلات و مسأله یابی به موقع، توانمندسازی اجتماع محور، جامعیت اقدامات و فراهم کردن زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار با بیان اینکه اورژانس اجتماعی با هدف پیشگیری از یک اتفاق بزرگ با کمک کارشناسان دوره دیده و مجرب طراحی شده، ادامه می دهد: مسائل مختلف اجتماعی، درگیری‌های خاص اجتماعی در خیابان، خانه و محل کار از مهم‌ترین علل در بروز حوادث هستند که نیاز مبرم به اورژانس اجتماعی در این زمینه به خوبی احساس می شود.

وی می گوید: قطعأ اورژانس اجتماعی در شهرستان با مدیریت مجرب از آسیب اجتماعی و عوارض آن پیشگیری می‌کند، راه اندازی آن از مطالبه مردم چند ساله مردم این منطقه بوده که تحقق این مهم تنها نیازمند همت مسئولان است.

قیصری با بیان اینکه اورژانس اجتماعی تأثیر زیادی در سلامت اجتماع  دارد، تصریح می کند: آسیب‌های اجتماعی صرفأ یک بیماری خاص نیست  بلکه ممکن است با یک نزاع خیابانی و یا درگیری خانوادگی رخ دهد و به جای نزاع و درگیری در بین این افراد از سوی اشخاص مجرب و دارای تخصص این رشته  به عنوان شخص سوم و بی طرف در ماجرا با مداخله در این موضوع از آسیب اجتماعی جبران ناپذیر جلوگیری می‌شود.

وی تأکید می کند: اگر آسیب های اجتماعی به موقع رفع شود از عوارض اجتماعی مانند جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیشگیری می‌شود.

مدیرشبکه بهداشت و درمان خوانسار با بیان اینکه باید اهداف اورژانس اجتماعی در بین مردم شهرستان فرهنگ سازی شود، ادامه می دهد: هر کاری که به متخصص همان حوزه سپرده شود در بهترین شرایط ممکن رفع خواهد شد. .

قیصری با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان برای تأسیس اورژانس اجتماعی در ارائه خدماتی نظیر پرسنل نیمه تخصصی، تجهیزات و مکان دریغ نخواهد کرد، می گوید: گرچه آیتم‌های لازم برای تأسیس اورژانس اجتماعی در شهرستان خوانسار از نظز جمعیت وجود ندارد، اما با وجود توریستی بودن و جمعیت شناوری که در بعضی از ایام سال افزایش پیدا می‌‎کند تأسیس اورژانس اجتماعی یک نیاز مبرم و ضروری است و می‌طلبد مسئولانی مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشند.

کد خبر 350973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.