حذف یارانه صنایع و اخذ سودهای هنگفت دو مانع تولید

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت شهرضا حذف یارانه صنایع را یکی از عوامل موثر در کاهش تولید دانست و گفت: در صورتی که این یارانه به صنایع ایران پرداخت شود، رقابت خوبی میان تولید کنندگان داخلی و خارجی شکل می‌گیرد.

عبدالحسین ایران در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به اینکه تمامی کشورهای دنیا به تولید کنندگان وام‌های با بهره ۲ درصد ارائه می‌دهند تا تولید کننده دغدغه‌ای برای سرمایه گذاری اولیه نداشته باشد اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه در کشور ما وام‌هایی که ارائه می‌شود با سودهای ۲۴ درصدی پرداخت می‌شود که در صورت دیرکرد بازپرداخت، ۲۸ درصد سود بابت آن باید پرداخت شود.

وی افزود: در ابتدای اتقلاب وام‌های تبصره‌ای به مردم داده می‌شد تا برای تولید و تاسیس کار تشویق شوند و امکاناتی مانند زمین را هم به آنان ارائه می‌دادند، اما در حال حاضر دولت باید شهرک، زمین، زیرساخت هایی همچون آب، برق و گاز را در اختیار تولید کنندگان قرار بدهد تا پس از آن جوانان قادر به کار باشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: با این ویژگی هاست که دولت می‌تواند مدعی شود برای جوانان اشتغال ایجاد کرده است، نه اینکه تنها وام‌های ۱۵ میلیون تومانی را به جوانان بدهد که عاقبت هزینه آن صرف خودرویی زیر پای جوانان بشود!

ایران اضافه کرد: بهتر است دولت این وام‌ها را به ۱۰ نفر بدهد و در عوض، این افراد اشتعالزایی عظیمی را ایجاد کنند؛ سپس در حین کار اقساط وام را هم با بهره متعادل تری از آنان اخذ کند. همه می دانند که اکثر مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم ناشی از نبود شغل است. دولت هم می‌تواند برای اینکه اشتغالزایی مناسبی را در جامعه ایجاد کند به الگوگیری از کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند بپردازد.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات دیگر تولید تصریح کرد: اما مسئله دیگری که مهم است یارانه‌هایی است که باید توسط دولت به صنعتگران پرداخت شود. در صورتی که به صنعتگران داخلی از سوی دولت یارانه‌ ای تعلق بگیرد بین تولید کنندگان داخلی و خارجی هم رقابت بهتری پدیدار می‌شود اما متاسفانه این یارانه‌ها در دولت گذشته حذف شدند و این خود مشکلاتی را برای صنعتگران پدید آورد.

کد خبر 350753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.