زندگی در جهان طراحی شده برای "راست دست ها"

"تفاوت قابل توجهی در زمینه هوش و استعداد بین چپ دست‌ها و راست دست‌ها وجود ندارد، اما چپ دست‌ها در کارهای خلاقانه، پرورش ایده‌های جدید توانایی بیشتری نسبت به راست دست‌ها دارند. چپ دست‌ها تمرکز و دقت بسیاری دارند؛ در جمع کم حرف اما در مدیریت قدرتمند هستند".

به گزارش خبرنگار ایمنا، چپ دست و یا راست دست بودن پدیده‌ای است که انسان‌ها در انتخاب آن اختیاری ندارند و بنا بر عملکرد نخاع این خصوصویت را پیدا می‌کنند و این در حالی است که در سال‌های  دور بسیاری از کودکانی که در مکتب و مدرسه با دست چپ دست به قلم می‌شدند مورد سرزنش و تنبیه قرار می‌گرفتند و برخی نیز آنها را بیمار می‌نامیدند.

اما رفته رفته بسیاری از این چپ دست‌ها نبوغ و منحصر به فرد بودن خود را به رخ راست دست‌ها کشیدند و مرزهای ایجاد شده بین راست دست و چپ بودن را شکستند تا جایی که ۱۳ اوت مصادف با ۲۲ مرداد را به نام خود ثبت کردند تا به همه مردم بفهمانند که آنها نیز هستند و باید نیازهایشان در جامعه دیده شود.

امروز روز جهانی چپ دست‌هاست و به همین مناسبت گفت‌وگویی را با مجید ملک‌زاده هنرمند پیشکسوت چپ دست هنر مشبک انجام داده‌ایم تا گوشه‌ای از مشکلات انسان‌های چپ دست را از زبان وی بشنیم که در ذیل می خوانید:

تاکنون به خاطر چپ دست بودن اذیت شدید؟

همه وسایل را برای راست دست‌ها طراحی کرده‌اند وهیچ کس به این نکته توجه نمی‌کند ما  موقع استفاده از برش‌ها و چاقوها اذیت می‌شویم. چپ دست‌ها هر روز در جهان طراحی شده برای راست دست‌ها زندگی را تجربه  می‌کنند حتی موقع غذا خوردن سر سفره یا میز، نشستن پشت صندلی برای امتحان دادن با مشکل مواجه هستیم.

کار با دست چپ سخت است؟

چپ دست بودن سخت نیست، بلکه موهبت خداوندی است که تنها به ۱۰ درصد مردم جهان عطا شده است. آنچه که دیده‌ام اکثر چپ‌دست‌ها هوش هیجانی بالایی دارند. چپ دست‌ها در انتخاب کار کمتر به نقاط منفی آن فکر می‌کنند. به همین خاطر قدرت ایده‌پردازی و خلاقیت آن‌ها بالاتر است و در هر کاری وارد شوند جزء بهترین‌ها خواهند بود خودم تمام این موارد را تجربه کرده‌ام.

چپ دست‌ها باهوش‌ترند؟

به نظر من تفاوت قابل توجهی در زمینه هوش و استعداد بین چپ دست‌ها و راست دست‌ها وجود ندارد، اما چپ دست‌ها در کارهای خلاقانه و پرورش ایده‌های جدید توانایی بیشتری نسبت به راست دست‌ها دارند. چپ دست‌ها تمرکز و دقت بسیاری دارند؛ در جمع کم حرف اما در مدیریت قدرتمند هستند.

می‌گویند چپ دست ها احساسی تر هستند، شما چه نظری دارید؟

یکی از دلایلی که ذکر شده به خاطر نزدیکی دست چپ به قلبمان است. چپ دست‌ها انسان‌هایی فوق العاده احساسی و مهربان هستند، ایده‌ای  که در کار هنری صلح انجام دادم در یکی از مضامین به مقوله حیوانات پرداختم که این نشانگر هنر و خلاقیت من چپ دست‌ است و ایده‌پردازی ما چپ دست‌ها پیچیده‌تر از راست دست‌ها است که شاید دلیل عمده ای که محققان به آن اشاره می‌کنند اینکه توانایی استفاده از دو نیم‌کره مغز را داریم.

 پس عقیده ندارید که همه هنرمندان لطیف هستند؟

با هنرمندان راست دست هم برخورد کرده‌ام که شکارچی هستند و در کارهای هنری آنها تیرگی، چشم‌های خشن، لبه‌های تیز شمشیر و این موضوعات  به خوبی مشهود است اما لطافت و عدم خشونت در هنرمندان چپ دست بسیار دیده‌ام.

آیا به خاطر چپ دست بودن سرزنش شدید؟

من هرگز، اما دیده‌ام کودکان چپ دستی که تحت فشار خانواده هستند و آنها را مجبور می کنند تا با دست راست غذا بخورند؛ این مساله ریشه در باورهای غلط مردم دارد و این در حالی است که در چین کودکان را تشویق می‌کنند که از دو دست خود استفاده‌ کنند چرا که بر این باور هستند افرادی که از دو دست خود برای نوشتن و فعالیت‌ها بهره می‌گیرند قوی تر وموفق تر هستند.

کد خبر 350737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.