تردید درباره توافق آمریکا و کره‌شمالی

این روزها در حالی که بسیاری نسبت به مذاکرات صلح کره‌شمالی با آمریکا ابراز امیدواری می‌کنند، شک و تردیدهایی در این زمینه وجود دارد به طوری که برخلاف ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی، شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

درخواست‌هایی در این گفت‌وگو میان دو کشور مطرح شده که هیچ کدام تمایلی به پذیرفتن آن، مشروط بر تسلیم شدن طرف مقابل خود؛ نشان نمی‌دهند.

به گزارش ایمنا، در حالی که دو ماه از «نشست کره‌شمالی و ایالات متحده ۲۰۱۸» در سنگاپور می‌گذرد، هفته گذشته (13مرداد) سازمان ملل متحد طی افشاگری یک گزارش محرمانه‌ خود از متوقف نشدن فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی خبر داد؛ به تازگی نیز نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرده است که «کره‌شمالی بیش از این تهدید اتمی نیست و در کنار ایالت متحده آمریکا ایستاده است.»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بدون اشاره به جزئیات مذاکرات صورت گرفته میان این دو کشور، مدعی شد که پیشرفت‌هایی در حال انجام است. این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اظهار کرد: «کره‌شمالی، اقداماتی را که ما احساس می‌کنیم برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای لازم است را انجام نداده‌است.» البته تا این لحظه کره‌شمالی، هنوز با لیست درخواست‌های ارائه شده از سوی  آمریکا، موافقت نکرده است.

از سوی دیگر،‌ روزنامه دولتی کره‌شمالی "رودونگ سینمون"  اعلام پایان جنگ را «اقتضای زمانه» نامید که این می‌تواند «اولین حرکت» برای تحت تاثیر قرار دادن توافق‌نامه ۱٢ ژوئن میان دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالت متحده آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رییس جمهور جمهوری دموکراتیک خلق کره باشد. پیونگ‌یانگ همچنین خواهان آغاز مذاکرات صلح، پیش از شرح دادن وضعیت زرادخانه‌های خود است.

در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰، جنگ کره با گذشتن نیروهای تحت فرمان کیم‌ایل‌سونگ، رهبر پیشین کره‌شمالی با هدف وحدت کره و نیز تشکیل یک حکومت کمونیستی در شبه جزیرهٔ کره، از مدار ۳۸ درجه آغاز شد. جنگی که سه سال به طول انجامید و ۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ با پیمان آتش‌بس و تعیین مدار ۳۸ درجه مرز بین دو کره، به حالت ترک مخاصمه به پایان رسید.

حال، کره‌شمالی به عنوان اولین گام برای خلع سلاح اتمی خود، بر اعلام پایان جنگ آمریکا در شبه جزیره کره پافشاری می‌کند. درخواستی که آمریکا تا به حال، تمایلی به پذیرش آن نشان نداده‌ است.

کد خبر 350689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.