عده‌ای فحاشی را با نقد اشتباه می‌گیرند/آدم ها را بادکنکی باد نکنیم

استاد دانشگاه اصفهان گفت: افراد کوته نظر، کوته فکر و گنجشک مغز نمی توانند در جامعه پویایی ایجاد کنند و منشأ تحول باشند، چرا که جهان بینی آنها تا نوک بینی شان است و نه تنها گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کنند بلکه گره‌های جدید نیز به وجود می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم جعفری صبح امروز (یکشنبه) در پنجمین جلسه مدیران شهرداری اصفهان با موضوع «شهروند اخلاق مدار و مسئولیت‌های ما» گفت: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه نامه‌ای پر معنا دارد که بیش از ۳۵ نکته اخلاقی، اثرگذار و الهام‌بخش در آن تذکر داده شده است.

وی افزود: حضرت علی (ع) این نامه را خطاب به"حارث همدانی" نوشته و به او توصیه کردند در شهرهای بزرگ سکونت پیدا کند؛ با این توصیه نخستین نگاهی که وجود دارد اثر جغرافیا و نقش اقلیم در بخش‌های مختلف زندگی انسان است.

جعفری خاطرنشان کرد: برداشت دوم از توصیه حضرت علی(ع) این است که "حارث" در شهر باور، اندیشه و تفکر هم برود و خود را با اندیشه‌های بزرگ دیگران و افرادی که افق اندیشه آنها سترگ است، گره بزند.

جعفری تصریح کرد:  افراد کوته نظر، کوته فکر و گنجشک مغز نمی توانند در جامعه پویایی ایجاد و منشأ تحول باشند، چرا که جهان بینی آنها تا نوک بینی شان بوده و نه تنها گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کنند بلکه گره‌های جدید نیز به وجود می‌آورند.

وی با بیان اینکه مدیران وظیفه دارند هر اقدام و اندیشه‌ای که در راستای تامین رفاه و آسایش شهروندان باشد را به مرحله عمل برسانند، گفت: این تفکر می‌تواند اساس وجود انسان‌ها باشد، زیرا اگر نوآوری و تحول شکل بگیرد، مقدمه‌ای برای آغاز تحولات جدید است.

استاد دانشگاه اصفهان تاکیدکرد: لازم است در حوزه معرفتی خودمان خانه تکانی کنیم تا عملکردها در حوزه مدیریتی تغییر یابد، همچنین باید در افق نگاه‌های مدیران رضایت با درایت، گزارش با پژوهش و روحیه روایتی با درایتی جا به جا شود.

جعفری با بیان اینکه امروزه روحیه اخباری‌گری مشکلات زیادی در جامعه ما ایجاد کرده است، افزود: تحلیل به جای تجلیل دومین اصلی است که باید در اندیشه مدیران ایجاد شود، اینکه چرا و بر چه اساسی انسان‌ها را بادکنکی باد می‌کنیم؟ این طبیعی است که انسان‌ها القاب و عناوین را دوست دارند، اما القاب باید در جای خود استفاده شود.

وی با بیان اینکه نقد و انتقاد باید جای خود را به نقل و انتقال دهد، ادامه داد: ما یاد گرفته‌ایم فقط نقد کنیم در حالی که برای جایگزینی نقد و انتقاد به نقل و انتقال مقدماتی لازم است، در این راستا نخست باید فرهنگ نقد را یاد بگیریم، زیرا فرهنگ نقد در جامعه ما ضعیف است.

 استاد دانشگاه اصفهان نقد را مهمترین عامل رشد انسان دانست و گفت: گاهی عده‌ای فحاشی را با نقد اشتباه می‌گیرند در حالی‌که نقد باید با رعایت آداب توأم باشد و البته مدیران باید آستانه تحمل خودشان را افزایش دهند. 

کد خبر 350638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.