القاعده؛ دشمن پیدا و دوست پنهان ائتلاف عربی

این روزها نام القاعده از لابلای سطور خبرگزاری ها بیشتر به چشم می خورد. از مصاحبه مادر «اسامه بن لادن» رهبر پیشین این گروه برای نخستین بار با روزنامه گاردین گرفته، تا گزارش تفصیلی خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره نقش فعال این گروه در جنگ خونین یمن. آیا این همه اتفاقی است؟

 به گزارش خبرنگار ایمنا، "عالیه غانم" مادر اسامه چند روز پیش در مصاحبه اش با روزنامه گاردین در باره پسرش گفت:"او پسر خوبی بود ... خجالتی و مودب بود ... او را در دانشگاه شستشوی مغری دادند و به افراطی گری سوق پیدا کرد ..." در کنار این خبرنگار گاردین از ثروت و نفوذ زیاد خانواده بن لادن در عربستان کنونی یاد می کند.

*عالیه غانم در کنار عکس فرزندش اسامه بن لادن

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارش خود پرده ای دیگر از فعالیت های این گروه را افشا می کند. در این گزارش می خوانیم عربستان و امارات متحده عربی به اعضای گروه القاعده پول می‌داده اند، تا از مناطق تحت کنترلش در یمن خارج شود. اما این همکاری تنها به پرداخت پول محدود نشده است. ائتلاف حتی اعضای القاعده را هم جذب کرده تا علیه حوثی‌ها بجنگند.

ایالات متحده نیز میلیاردها دلار برای ائتلاف تحت رهبری عربستان پول فرستاده تا با حوثی ها بجنگند. که البته مشخص نیست چه میزان از این پول به اعضای القاعده رسیده باشد. مستشاران نظامی آمریکا نیز در جنگ یمن و در کنار نیروهای ائتلاف حضوری فعال و مستمر داشته و دارند و هیچ بعید نیست در به کار گیری اعضای القاعده و آموزش های نظامی به این گروه نقش داشته باشند. نیروهای القاعده در کنار نیروهای ائتلافی می جنگند که عربستان و در نهایت ایالات متحده نقش رهبری آن را بازی می کنند.

*پرچم سیاه القاعده بر دیوار مدرسه ای ویرانه؛ تعـّز، یمن

در بخش دیگری از این گزارش جنجالی بر آگاهی آمریکا از توافق بین امارات و عربستان با القاعده تأکید شده است. بر اساس توافق مذکور ۲۵۰ تن از نیروهای القاعده به کمربند امنیتی (نیرویی که مورد حمایت امارات است) پیوسته اند. همچنین بنابر این گزارش یکی از فرماندهان یمنی که به دلیل ارتباط با القاعده در لیست تروریسم آمریکا قرار دارد از دولت امارات برای نیروهای زیردستش پول دریافت می‌کرده است.

حال به نظر می رسد ارائه تصویری امروزی تر، مقتدر و پرنفوذ از خانواده بن لادن در عربستان کنونی، که جلوه اش در عکس های پر زرق و برق از این خانواده و همچنین گفتگوی نسبتاً همدلانه در مورد اسامه بن لادن در مصاحبه اخیر مادر وی از یک سو، و نقش فعالی که نیروهای القاعده در جنگ پیچیده یمن در کنار ائتلاف تحت رهبری عربستان ایفا می کنند در سوی دیگر این ماجرا عرضه می شود. چه بسا شاهد سازمان دهی مجدد این گروه افراطی و سهم خواهی آنها از یمن پس از جنگ خواهیم بود.   

کد خبر 350620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.