تک و پاتک دو عضو ناتو

"ترکیه هرگونه اقدام خصمانه آمریکا در جهت تأثیرگذاری در روند دادرسی در این کشور را تلافی خواهد کرد." رجب طیب اردوغان، ۱۴ مرداد در همایش زنان عضو «حزب عدالت و توسعه» علاوه بر تهدید فوق، گفت که انتظار دارد اختلافات میان این کشور و ایالات متحده از مسیر دیپلماتیک حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تهدیدهای آمریکا و ترکیه علیه یکدیگر اکنون به تحریم رسیده است. در همین راستا ترکیه وزرای دادگستری و کشور ایالات متحده را تحریم کرد. اردوغان گفت: "ما تا دیروز از خود صبر نشان دادیم. اما من امروز اعلام می کنم که اموال و دارایی های وزرای دادگستری و کشور آمریکا در ترکیه، اگر اموالی اینجا داشته باشند، مورد تحریم قرار خواهد گرفت."

در پی بازداشت و سپس حصر خانگی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، که متهم به دخالت در کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه شده بود، ایالات متحده دست به تحریم هایی علیه دو وزیر دولت ترکیه زد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: "سلیمان سویلو، وزیر کشور و عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه از این رو تحریم شده‌اند که در جریان دستگیری و حبس این کشیش آمریکایی نقش مهمی داشته‌اند."

 در همین حال، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعمال این تحریم‌ها را رسما اعلام و اظهار کرد: "دستگیری و ادامه حبس این کشیش آمریکایی توسط مقام‌های ترکیه قابل قبول نیست."

ماجرا از آنجا آغاز شد که ترکیه این کشیش آمریکایی را از هواداران «جنبش گولن»  دانست و او را به زندان انداخت. فتح الله گولن، رهبر جنبش گولن از طرف ترکیه به عنوان رهبر کودتای نافرجام دو سال پیش شناخته می شود. وی که از سالها پیش در آمریکا اقامت دارد، همواره این اتهام را رد می کند. ترکیه خواستار معاوضه اندرو برانسون با گولن شده بود، که این پیشنهاد از طرف ایالات متحده رد شد.

تحریمهای ایالات متحده در وضعیتی صورت می پذیرد که ترکیه یکی از اعضای پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) و یکی از هم پیمانان کلیدی این کشور به حساب می آید.

آمریکا همچنین دارای پایگاه نظامی مهمی در «اینجرلیک» ترکیه است که از آن در جنگ سوریه استفاده زیادی کرده است. به اجرا گذاشتن تحریم یکی از اعضای ناتو علیه عضوی دیگر، در تاریخ این سازمان بی سابقه توصیف شده است.

هرچند به نظر نمی رسد تحریم های وضع شده چندان بر عزم دولت ترکیه در مقابله با عوامل کودتا و همچنین پافشاری این کشور در استرداد فتح الله گولن از آمریکا تأثیر چندانی داشته باشد، اما موجب ایجاد برخی نگرانی ها در بازار و اقتصاد این کشور شده است. روز گذشته ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا چهار دهم درصد افت کرد، که می تواند به اقتصاد این کشور لطمه وارد آورد.

هرچند تماس تلفنی پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با همتای ترکیه ای وی، مولود چاووش اوغلو در حاشیه نشست انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور به خوشبینی ها درباره عادی سازی روابط دو کشور دامن زده است، اما تحلیلگران بر این باورند اقدامات پیش بینی نشده دولت ایالات متحده و در رأس آن دونالد ترامپ، موجب بی اعتمادی روزافزون ترکیه به این متحد خود در «ناتو» خواهد شد. دولتی که بقول محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به تحریم «اعتیاد» پیدا کرده است.

کد خبر 350568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.