۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
دیابتی ها عسل و شربت ذرت بخورند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیماران دیابتی برای کنترل بیماری و دریافت قندهای لازم از عسل و شربت ذرت استفاده کنند.

پروانه صانعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تاکید به اینکه میزان نیاز به مواد مغذی در انسان ها بسته به جنسیت آنها متفاوت است، اظهار کرد: افراد در طول روز نیازی به قند ساده، حبه های قند، پولکی و نبات ندارند، قند ساده دارای ماده مغزی  نبوده و مضرات آن بیشتر از مزایای این ماده غذایی برای بدن است،  فقط زمانی که فرد نتواند انرژی دریافتی را ازهیچ چیز دیگری به دست بیاورد، استفاده از قند ساده کمک کننده خواهد بود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی نیاز بدن انسان به کربوهیدرات ها را ضروری دانست و افزود: کربوهیدرات ها در نان، برنج، میوه ها، شیر و لبنیات موجود دارد و هر فرد باید در طول روز  شش تا هفت واحد از کل این مواد را مصرف کند چرا که این مواد غذایی می تواند روزانه حدود ۱۰۰ گرم قند در بدن ایجاد و نیازهای مغز را به صورت کامل تامین کند.

وی مصرف نوشابه،  آبمیوه های صنعتی، شیرینی، کلوچه و انواع کیک های غنی از قند را نیز برای بدن مضر دانست و گفت: مصرف هر لیوان نوشابه حاوی شش حبه قند است و باید در مصرف این نوع نوشیدمی دقت لازم را داشته باشید.

صانعی ادامه داد: بسیاری از غذاها دارای شیرین کننده های مصنوعی مانند قندهای الکلی زایلیتول، سوربیتول، مانیتول و ایزومالت طبیعی هستند که انرژی آنچنانی در بدن ایجاد نکرده و دردستگاه گوارش قابلیت هضم ندارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه نباید ذائقه ها به شیرینی زیاد عادت کند، افزود: در بعضی از موارد شیرین کننده های مصنوعی به ویژه ایزومالت کمک کننده بوده و مصرف آن برای بچه های دیابتی منعی ندارد.

وی افزود: بیماران دیابتی برای کنترل بیماری و دریافت قندهای لازم از عسل و شربت ذرت استفاده کنند این دو ماده غذایی دارای قندهای گلوگز و فروکتوز هستند و کالری مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

صانعی بابیان اینکه آب میوه های صنعتی، نوشابه های رژیمی، آب نبات ها، شکلات های دیابتی و قرص های قند دیابتی معمولا با شیرین کننده های مصنوعی تهیه می شوند، گفت:  این محصولات علاوه برخاصیت شیرین بودن حداقل جذب را دربدن دارند.

وی اضافه کرد: اسید سولفات پتاسیم یک شیرین کننده مصنوعی است  وحدود  ۲۰۰ برابر شکر، شیرینی دارد در مطالعات صورت گرفته نشانی از مضر بودن این ماده غذایی مشاهده نشده است. سولفات پتاسیم نیز یک شیرین کننده مصنوعی بی ضرر بوده و بدون هضم شدن از بدن خارج می شود وشیرینی آن در مقایسه با شکر بسیار زیاد است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکیدکرد: افراد مبتلا به بیماری قند و کسانی که خواهان کاهش وزن هستند، بهتر است بدانند تولید انرژی اسید سولفات پتاسیم در مقایسه با شکر بسیار کمتر بوده و به این اشخاص کمک می کند تا علاوه بر حس طعم شیرنی در غذا میزان انرژی و کالری دریافتی روزانه را کاهش داده تا در کنترل وزن عملکرد بهتری داشته باشند.

کد خبر 350551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.