هند چگونه بر بحران آب غلبه می‌کند

هند یکی از کشورهایی است که با بحران شدید آب شرب مواجه است. اگرچه یک ششم جمعیت جهان در هندوستان زندگی می کنند، اما سهم این کشور از منابع آب شیرین جهان تنها چهار درصد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۶۰۰ میلیون نفر از مردم هند با کمبود شدید آب مواجه هستند، به گونه‌ای که هر سال ۲۰۰ هزار نفر به دلیل دسترسی نداشتن به آب سالم جان خود را از دست می‌دهند.

بحران آب هندوستان از چه چیزی نشات گرفته است؟

سوء مدیریت منابع آب در طول چندین دهه گذشته و عدم آگاهی کافی درباره اهمیت منابع آب باعث شده است تا این کشور با وجود برخورداری از هفت رودخانه پرآب و باران‌های موسمی با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه شود. از دیگر علل کمبود آب شرب، تغییر آب و هوا و استفاده از روش‌های نامطلوب کشاورزی در سراسر هندوستان است. از این موارد گذشته تصفیه نادرست فاضلاب ناشی از منابع داخلی و صنعتی باعث آلودگی آب زیرزمینی شده و این امر سلامتی افرادی که زندگی آنها به آب زیرزمینی متکی است، با خطر مواجه کرده است.

افزایش آگاهی، اولویت دولت هند برای غلبه بر  بحران کم آبی

با وجود بحران شدید آب می‌توان گفت که هندوستان یکی از کشورهایی است که در مقایسه با گذشته در  مدیریت منابع آب موفق عمل کرده است. دولت هند مهم‌ترین برنامه خود را برای مدیریت آب، افزایش آگاهی همگانی نسبت به این معضل قرار داده است. کمبود آب تنها مشکل کشاورزان نبوده، بلکه زندگی روزمره مردم و فعالیت صنایع را هم تحت تأثیر قرار داده است. به گفته مقامات دولتی هند، همه افراد باید بدانند که حجم زیاد آب‌هایی که هر سال در فصل باران‌های موسمی بر این سرزمین فرود می‌آید، به معنای منابع آبی کافی برای زندگی و کشاورزی نیست و همه باید درکنار یکدیگر این بحران را مدیریت کنند.

 راهکارهای هند برای مدیریت بحران آب

این کشور با بهره‌گیری از مدیریت پوشش گیاهی، ذخایر آبی زیرزمینی، مناطق شهری و مدیریت آموزش و بهداشت خود، توانسته موفقیت‌هایی را در این راه تجربه کند. همچنین یکی از راهکارهای چشمگیر هندوستان، توجه به ذخایر آب زیرزمینی و نظارت بر حفر چاه‌ها در روستاها و شهرهای کوچک است به صورتی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون، دولت هند حفر چاه و بهره‌برداری از ذخایر آبی را محدود کرده است. تمرکز به مسائل آموزشی و بهداشتی نیز باعث افزایش صرفه‌جویی شهروندان هندی در مدیریت مصرف آب شده است، تا جایی که منطقه گجرات که صنعتی‌ترین منطقه در کشور هند محسوب می‌شود، یکی از موفق‌ترین نمونه‌های تخصیص آب بین شهروندان و کشاورزان به شیوه استاندارد است.

بحران آب؛ اصلی‌ترین دغدغه‌ مردم جهان

امروزه، بحران آب از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم جهان به ویژه کشورهایی است که در مناطق خشک و بی آب واقع شده اند و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به طوری که ما در اکثر نقاط کشور با کم آبی یا بی‌آبی روبرو هستیم. بنابراین مدیریت صحیح منابع آب در این میان بسیار ضروری است و علاوه بر به کارگیری فناوریهای نوین در زمینه مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی، صنعت و مصارف شخصی، باید آموزش‌های لازم به افراد ارائه شود تا از این موهبت بی‌نظیر به بهترین نحو استفاده شده و از خشکسالی گذر کنیم.

کد خبر 350549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.