بررسی موسیقی تعزیه در خانه هنرمندان

نشست "هم‌اندیشی اهالی هنر تعزیه" درباره موسیقی تعزیه و با حضور "حسینعلی مومن زاده" و "اسدالله علی عسگری رهنانی" در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، در ادامه سلسله نشست های موسیقی آئینی، با هم‌اندیشی اهالی هنر تعزیه، موسیقی در تعزیه بررسی خواهد شد. این نشست با حضور "حسینعلی مومن زاده" و "اسدالله علی عسگری رهنانی" برگزار می شود.

"حسینعلی مومن زاده" عضو شورای عالی هم اندیشی هنر استان و رییس انجمن تعزیه و شبیه‌خوانی استان اصفهان  است و "اسدالله علی عسگری رهنانی" نیز یکی از پژوهشگران صاحب نام در حوزه تعزیه است که کتاب های نغمه عشق ۱ و ۲ و هم‌چنین کتاب پیش خوانی پیش واقعه های صد و پنجاه سال تعزیه ایران، از آثار او است.

تعزیه در لغت به معنی عرض تسلیت گفتن و به معنای متعارف، نمایشی مذهبی و سنتی در ایران شیعی است که در آن واقعه به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. موسیقی تعزیه نیز به دو بخش مجزا و مستقل تقسیم می‌شود؛ موسیقی‌سازی که ارتباط کمی با متن تعزیه دارد و موسیقی آوازی که در زمینه اصلی اجرای تعزیه است. 

موسیقی آوازی تعزیه از سویی مبتنی بر موسیقی آوازی در ردیف دستگاهی است و از سوی دیگر سبب حفظ و ادامه آن در طول سال‌های متمادی شد و از زمان صفویه با تشدید فضای مذهبی و منع موسیقی، گسترش و تکامل تعزیه سبب شد آواز موسیقی ردیفی‌ به تعزیه وارد شده و خود را با آن وفق دهد.

علاقه‌مندان برای حضور در نشست هم‌اندیشی‌ اهالی هنر تعزیه‌ می‌توانند جمعه ۱۹ مردادماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ به خانه هنرمندان اصفهان، واقع در خیابان آبشار اول، پارک ایثارگران مراجعه کنند.

کد خبر 350475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.