جذب افراد انسان ساز رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است

مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به اینکه باید معلمانی را با منش معلمان گذشته در کشور جایگزین کنیم، تاکید کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان جذب افرادی است که انسان ساز خوبی در جامعه باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام عروف زاده  ظهر امروز  (پنج شنبه)در همایش تخصصی مصاحبه گران و عوامل اجرایی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در مرکز آموزش عالی شهید رجایی اظهار کرد: به طور یقین همه بر این باورند که ورودی خوب و انتخاب مناسب بر اساس  الگوهای ارزیابی صحیح منجر به کاشت بذر بهتری در زمین انسان سازی دانشگاه فرهنگیان خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز در این همایش دور هم جمع شدیم تا بهترین بذرها را برای کاشتن نهال معلمی که ۳۰ سال توفیق خدمت در جامعه دارد را ارائه کنیم، افزود: الگوی سیپ (CIPP) یکی از الگوهایی است که بسیار در بحث های آموزشی، ارزیابی و انتخاب خود را نشان می دهد.

سرپرست امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با اشاره به اینکه ورودی ها با مبناها و نوع الگوها برای ورود به این سیستم مهم بوده و نیاز به یک مدل دارد، ادامه داد: در کشورهای متفاوت برای جامعه معلمی اهمیت قائل هستند و مدل های زیادی نیز طراحی شده و در کشور ما هم در سال ۹۰ و ۹۱ قرار بود که وزارت آموزش و پرورش مدلی را طراحی کند.

وی با اشاره به اینکه مدل صلاحیت های حرفه ای معلمان، صلاحیت های حرفه ای مدیران، مربیان پرورشی، مشاوران، دبیران تربیت بدنی مد نظر بوده  است، گفت: در استان اصفهان محوریت این بحث بر مبنای چهار محور بوده و ما به دنبال صلاحیت های حرفه ای در بخش های مختلف تعلیم با آن چهار محور هستیم.

عروف زاده با اشاره به اینکه هنوز نتوانسیم حسایت شغل معلمی را دریابیم، افزود: معتقدیم معلمی کار بسیار پیچیده ای و سختی است و معلم باید مسئولیت پذیر بوده و برای این حرفه و تربیت نسل آینده و سرمایه های اجتماعی ارزش قائل باشد.

وی در ارتباط با شیوه انتخاب در دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: نگاه تخصصی ترمسئولان دانشگاه فرهنگیان کمک کرده تا در قالب یک فرایند مصاحبه بر مبنای شاخص های وزارتخانه این گزینش ها صورت گیرد.

اهمیت بعد پرورشی معلمان

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: نکته مهم اهمیت بعد پرورشی معلمان است و دانشگاه اصفهان با داشتن بالای ۳۰۰ هزار دانشجو جمعیت بزرگی را برای خود اختصاص داده و تصمیماتی که در استان گرفته می شود در دانشگاه ها و گروه ها به عنوان یک برند در سطح کشور دیده می شود.

وی اضافه کرد: تصمیماتی که در استانها گرفته می شود گاهی اوقات در کل کشور اجرا و اصفهان بعد از تهران رتبه اول دانشجویی را کسب کرده و این امر حاکی از آن است که به این بخش توجه ویژه ای شود.

مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه واژه تربیت در قرآن بسیار آمده و در اکثر آیات به این موضوع تاکید شده است، تصریح کرد: معلمی شغل انبیاء است و رسالت همه انبیای الهی تربیت و پرورش بوده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس اصل بر پرورش انسان سازی است و امروز شما می خواهید افرادی را انتخاب کنید که انسان بسازند.

بهرامی با بیان اینکه توجه به مولفه ها، ارزشها و فاکتورها تربیتی، اخلاقی، اعتقادی و دینی باید برجسته شود و از تجربیات افراد توانمند هم در این بخش استفاده کنیم، گفت: در جامعه نیازمند انسان ساز متخصص هستیم، رسالت انبیاء تزکیه و بُعد تعلیم بوده و هدف معلم هم نباید فقط انتقال اطلاعات و علوم باشد.

وی با تاکید به اینکه رسالت معلم الگو بودن است، افزود: امروز درد بشریت این است که در مصاحبه و نظام  آموزشی برای جذب نیرو، فقط به آیتم های انتقال اطلاعات توجه کرده و به جنبه انسان سازی و تربیت کمتر توجه می شود و همین امر امروز بلای بشریت شده است.

مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه امروز مشکل بشریت شامل سقوط اخلاق، خانواد، عفت و پاکی و تعهد است، ابراز کرد: امروز باید افرادی را که رسالت اول آنها انسان سازی بوده تربیت کنید.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با درایت معلمان گذشته و مدیریت آنها اکنون به اینجا رسیده است، بیان کرد: پس از دوران جنگ نیز این معلمان در سمت هایی اجرایی بودند، اما اکنون انبوهی از این معلمان در حال بازنشسته  شدن بوده و این اتفاق جای نگرانی را دارد.

بهرامی با اشاره به اینکه باید معلمانی را با منش معلمان گذشته جایگزین کنیم، تاکید کرد: رسالت شما جذب افرادی است که قرار نیست فیزیک دان خوبی باشند بلکه باید انسان ساز خوبی در جامعه باشند. دانشجوهای شهرستانی دارای روابط عمومی بالایی بوده، باید آنها را هم مثل اصفهانی در گزینش ها  مد نظر قرار دهید.

وی با خطاب قرار دادن مسئولان دانشگاه فرهنگیان گفت: شما امروز در سمت قضاوت و جذب افراد هستید و کارتان به مراتب از یک قاضی سخت تر است، اکنون با سرنوشت و آینده یک نفر بازی می کنید و می توانید روزی رسان یا نان بر افراد شوید، بر این اساس باید عدالت را در این زمینه رعایت کرده هویت دینی و هویت ملی در مولفه های گزینشی فراموش نشود.

کد خبر 350461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.