گسست در اتحاد جهان عرب/ شفاف‌سازی در عراق کلید خورد

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما تلاش ترکیه و آمریکا برای کاهش تنش، ناامیدی سران کشورهای عربی از ائتلاف و هویت عربی و تلاش مقامات عراقی برای شفاف سازی و مبارزه با فساد، از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.
بر این اساس، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

گسست در اتحاد جهان عرب نمود کرد

حاکم امارات روز یکشنبه -۱۴ مرداد- در اظهار نظر خود، اتحاد کشورهای عربی و بحث «هویت عربی» را خطاب قرار داد و آن را مانع گسترش، پیشرفت و ترقی کشورهای عربی دانست. محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رییس امارات، حاکم دبی و رییس شورای وزیران این کشور با انتشار توئیتی نوشت: زندگی به من آموخت، مشارکت زیاد در سیاست جهان عرب تنها زمان را تلف و اخلاق را فاسد کرده و منابع و ثروت‌ها را هدر می‌دهد، کسی که می‌خواهد دستاوردی برای مردمش داشته باشد، کشور میدان او و تاریخ شاهد اوست...  ما تعداد زیادی چهره‌ سیاسی در جهان عرب داریم، اما مدیران کارآمد نداریم، بحران ما بحران مدیریتی است نه بحران منابع، چین و ژاپن را ببینید آنها منابع طبیعی ندارند اما به کجا رسیده‌اند، اما به کشورهایی که نفت، گاز، آب و نیروی انسانی دارند، نگاه کنید آنها آینده‌ای در زمینه توسعه ندارند و حتی توان ارائه خدمات اصلی مانند احداث جاده و تولید برق برای مردم خود را ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: در جهان عرب ما، چهره سیاسی کسی است که اقتصاد، آموزش، رسانه و حتی ورزش را مدیریت کند! وظیفه واقعی یک مسؤول سیاسی تسهیل فعالیت اقتصادی، آکادمیک، تجاری، رسانه‌ و دیگر بخش‌هاست، وظیفه یک سیاستمدار تسهیل زندگی مردم و حل بحران‌ها به جای ایجاد آنها و تحقق دستاوردها و نه نابودی آنها است.

تلاش ترکیه و آمریکا برای بهبود روابط

وزیران امور خارجه دو کشور ترکیه و آمریکا در تماس تلفنی در خصوص روابط دوجانبه و رفع چالش‌های موجود بین دو کشور با یکدیگر گفتگو کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیران خارجه دو کشور در روزهای گذشته در حاشیه جلسه آسه آن نیز با یکدیگر دیدار داشتند. مهمترین چالش بین این دو کشور که باعث تیرگی روابط بین دو کشور شده، بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام جاسوسی برای فتح الله گولن در ماجرای کودتای سال ۲۰۱۶ است.

چالش نخست وزیری در عراق

رییس ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر تمایل دارد با ائتلاف‌های الفتح، النصر و الحکمه و دولت قانون، یک فراکسیون بزرگ پارلمانی تشکیل دهد. نوری مالکی گفت: ائتلاف و تفاهم میان الفتح و دولت قانون مستحکم است. بیشتر فراکسیون‌ها در ائتلاف النصر نیز همین گونه هستند. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز تمایل دارد بخشی از یک ائتلاف بزرگ با ما باشد. احتمالا جریان الحکمه به رهبری عمار الحکیم نیز عضو این ائتلاف شود. در این صورت این پنج گروه فراکسیون بزرگتر را در پارلمان با بیش از ۱۹۰ نماینده تشکیل خواهند داد و نخست‌وزیر نیز از میان آن‌ها خواهد بود.

مالکی روز دوشنبه-۱۵ مرداد- تأکید کرد که برای پست نخست‌وزیری نامزد نشده، اما پنج فراکسیون مذکور نامزدهایی دارند که از جمله آن‌ها هادی العامری، فالح الفیاض و طارق نجم هستند.

وی گفت: مسئله‌ای که مانع تشکیل فراکسیون بزرگتر می‌شود مسئله نخست‌وزیری و فرد مناسب برای این پست و روند بازشماری آرا است.

دعوای عربستان و کانادا ؛ شکاف بین متحدان

بعد از اینکه کانادا ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج بازداشت فعالان جامعه مدنی عربستانی از جمله «سمر بدوی»، برنده جایزه بین‌المللی زن شجاع سال ۲۰۱۲ آمریکا و «نسیمه الساده»، خواستار آزادی فوری فعالان حقوق بشر سعودی شده بود، تیرگی روابط بین ریاض و اوتاوا به مرحله ای رسید که عربستان بامداد دوشنبه- ۱۵ مرداد- تصمیم گرفت؛ سفیر کانادا را به عنوان «عنصر نامطلوب» از کشورش اخراج کند.

چنین رویکردی از سوی آمریکا سبب شکاف بین متحدان منطقه ای و بین المللی عربستان شده است، به گونه ای که آمریکا به عنوان هم پیمان عربستان این رفتار را تایید نکرده و خواهان ارایه اطلاعات بیشتر از طرف عربستان شده است، اما از طرف دیگر رییس جمهور مصر و نیز دبیر کل «شورای همکاری خلیج فارس» به نام این شورا حمایت کامل خود را از موضع عربستان در مقابل کانادا اعلام و تصمیم ریاض در اخراج سفیر کانادا را تایید کردند.

این در حالی است که قطر به عنوان همپیمان با  کانادا، از کانادا حمایت کرده است. یک منبع در وزارت خارجه قطر نسبت به اظهارات عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درخصوص بحران دیپلماتیک کنونی میان عربستان و کانادا ابراز تعجب کرده و تاکید کرد که این اظهارات بیانگر موضع و دیدگاه دوحه نیست.

ورود قطر به بحران یمن

قطردر مواضع جدید خود، خواهان حل بحران در یمن از راه دیپلماتیک شده است. وزیر امور خارجه قطر دوشنبه-۱۵ مرداد- گفته بود: منطقه دیگر جنگ و کشت و کشتار را تحمل نمی‌کند و تحولات در یمن نیازمند یافتن یک راه حل سیاسی است. این مقام قطری همچنین خواستار آغاز گفت‌وگوی ملی یمن با حضور تمامی طرف‌ها و اقدام بین‌المللی برای حفاظت از غیر نظامیان این کشور شده بود.

محمد علی الحوثی، رییس شورای عالی انقلاب یمن،  ضمن استقبال از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه قطر تاکید کرده که این اظهارات نشان از «آگاهی وی از خطرات کنونی منطقه» است.

عراق  روند شفاف‌سازی و مبارزه با فساد را کلید زد

دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه-۱۶ مرداد- در بیانیه‌ای دستور ارجاع تعدادی از وزرای سابق و مقامات ارشد را به اتهام فساد به هیئت شفاف‌سازی و مبارزه با فساد امضا کرد. این در حالی است که منابع شبکه المیادین گزارش دادند، اخبار درباره احتمال دستور نخست وزیر مبنی بر برکناری مسؤولان صحت ندارد؛ چراکه هر برکناری نیاز به تصویب پارلمانی دارد.

کد خبر 350460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.