اعتراض به اعتراض

برخی از نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالانه پیرامون مسائل روز کشور و استان اصفهان اظهار نظر کرده اند و ارائه راهکارهایی برای عبور از بحرانهای موجود در جامعه و اعتراض به اعتراضات برخی نمایندگان به ادامه حصر و استیضاح وزیر کار از مهمترین مسائلی بوده که به آن پرداخته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته ای که گذشت عرصه سیاسی کشور با چالش‌های مختلفی همچون برخی اعتراضات پراکنده مردمی در شهرهای مختلف، ادامه نوسات نرخ دلار و سکه و نیز استیضاح وزیر کار مواجه بود. در نتیجه موضع گیری و اقدامات نمایندگان اصفهان نیز بیشتر حول این مسائل صورت گرفته است.

اعتراض برخی نمایندگان اصفهانی به طرح مسأله حصر

علی مطهری در نشست علنی روزسه شنبه-۱۶ مرداد- به طرح سوالی از وزیر دادگستری در مورد چرایی ادامه حصر پرداخت. هنگام رای گیری سوال از وزیر دادگستری در مورد ادامه حصر آقایان کروبی و موسوی، برخی نمایندگان مجلس ضمن برخاستن از صندلی خویش در اعتراض به طرح سوال مطهری فریاد «مرگ بر فتنه گر» سر دادند، محسن کوهکن، نماینده لنجان، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، از جمله نمایندگان استان اصفهان بودند که با برخاستن از صندلی فریاد دو- دو در اعتراض به صحبت های مطهری سر دادند( «دو دو»  اصطلاحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام مخالفت خود با نطق، طرح، لایحه و یا هر مسئله دیگری که در صحن علنی مجلس جریان دارد، از آن استفاده می‌کنند.) و خواستار دادن تذکر به او شدند. پیش از آنها نیز محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر، در هنگام سخنان مطهری با صدای بلند به وی اعتراض می کرد.

پیشنهادات تاج الدین برای عبور از بحران

 ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در نشست علنی روز یکشنبه- ۱۴ مرداد- مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با یادآوری سالروز صدور فرمان مشروطه، گفت: در شرایط خطیر و حساس کنونی کشور وحدت ملی در گروی آشتی ملی است و بدون انسجام فراگیر ملی محقق نخواهد شد؛ برای عبور از این پیچ تاریخی باید سلسله اقداماتی شجاعانه و یکپارچه انجام داد که بسیج همه نهادهای حاکمه را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در گام اول مسوولیت‌های اجرایی باید به نسل‌های نو سپرده شود؛ در گام دوم باید ریشه فساد را بخشکانیم و اجازه ندهیم به تعبیر مقام معظم رهبری این اژدهای هفت سر کارآمدی و مشروعیت نظام را ببلعد؛ در گام سوم باید شکاف‌های اجتماعی مانند شکاف بین دولت و ملت و شکاف طبقاتی و شکاف نسلی و قومی را به حداقل برسانیم و در گام چهارم روابط عزتمندانه با دنیا را باید حفظ کنیم و اجازه ندهیم کاسبان تحریم کاسبی کنند و از انزوای ایران و ایرانی جیبشان پر شود در گام پنجم باید آشتی ملی را سر لوحه سیاست داخلی قرار داد و راه را برای گفت و گوی ملی باز کنیم و در گام ششم باید تغییرات اجتماعی را به رسمیت بشناسیم و به جای کاهلی آنها را مدیریت کنیم.

علیه استیضاح کنندگان وزیر کار جوسازی به راه افتاد

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه- ۱۷ مرداد- مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اختلال ایجاد شده در روند استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اتفاقی افتاد که من در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی آن را سراغ ندارم. متاسفانه گاهی در پس پرده حرف‌هایی زده می‌شود و تحریکاتی می‌شود که اجازه نمی‌دهد که کارها در مسیر قانونی پیش رود.

وی با اشاره به موافقت فراکسیون ولایی با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آرا، گفت: متاسفانه چند نماینده در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونانش اقداماتی کردند که باعث تحریکاتی شدند. آنها شروع به دو، دو کردن کردند و مدیر کل امور مجلس شورای اسلامی وزارتخانه هم فعال بودند. زمانی هم که اسامی را اعلام کردند برخی آقایان دو، دو کردند و گفتند اینها حرف نمی‌زنند ما معمولا به اینها می‌گوییم وکیل‌الدوله. البته با دولت دشمنی نداریم ولی مردم باید احساس کنند که دولت و مجلس شورای اسلامی هر کدام مستقل از هم کارشان را انجام می‌دهد. البته من استیضاح را امضاء نکردم، اما باید از حق حقوقی استیضاح‌کنندگان دفاع کرد.

رعایت عدالت، انصاف و اخلاق در مسئله استیضاح اهمیت دارد

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در نشست علنی روز چهارشنبه- ۱۷ مرداد- مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با استناد به مواد ۲۲۳ و ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس، گفت اکنون ۱۰ دوره از مجلس گذشته و در هر دوره استیضاح وزراء انجام شده است؛ همواره در چنین جلساتی موضوعات موافق و مخالف مطرح می شود و متاسفانه گاهی از مرزهای اخلاق، انصاف و عدالت عبور شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مسئله استیضاح رعایت عدالت، انصاف و اخلاق اهمیت دارد از این رو باید بحث هایی که در مورد نمایندگان یا مدیران دولتی مطرح و تعمیم داده می شود شفاف شود؛ نباید فضایی ایجاد شود که مردم بر اساس عملکرد اشتباه یک شخص، نسبت به نظام بی اعتماد شوند. بنابراین هرچقدر شفاف سازی صورت بگیرد اعتماد مردم به نظام را زیاد کرده ایم.

علی لاریجانی، رییس قوه مقننه نیز ضمن تایید اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: نیازی نبود در این جلسه اسم افراد برده شود و گاهی گِرد حرف زده شود. باید اسناد و مدارک داده شود نه اینکه مبهم و مجهول صحبت شود، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اسناد را بگیرد و موضوع را رسیدگی کند.

آقای روحانی چرا لجاجت کردید؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در نطق خود که  در نشست علنی روزسه شنبه- ۱۶ مرداد- قراعت شد، خطاب به رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: از شما می خواهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان را اجرا و شأن و جایگاه شامخ معلم را حفظ کنید
وی خطاب به رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر طی چند سالی که شما مسئول اجرایی کشور هستید نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی را اجرا می کردید و سراغ نسخه های اجاره ای غربی نمی رفتید اقتصاد مردم وضعیت فعلی را نداشت.
حاجی دلیگانی افزود: اسلحه جنگی آمریکا برای تحریم علیه مردم ایران نقدینگی است، آقای رئیس جمهور پاسخ دهید چرا نقدینگی ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۲ را اکنون به ۱.۶ تریلیون تومان رسانده اید؟ باید پاسخ  دهید چرا به خاطر لجاجت ۴ ماهه بسته ارزی غلطی را در ۲۱ فروردین ۹۷ ارائه و اجرا کردید که حدود ۶۰ تن سکه و طلا نادرست و غلط عرضه شد.

بسته ارزی جدید باعث اعتراض تولیدکنندگان شده است

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در نشست علنی روز سه شنبه- ۱۶ مرداد- مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴، گفت: هم اکنون مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ چرا که تورم افسارگسیخته جامعه را فراگرفته و عدم نظارت دولت بر بازار به شدت مردم را ناراحت کرده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت توان تنظیم و مدیریت بازار را ندارد ضمن اینکه ارائه بسته ارزی جدید در همین ابتدا باعث اعتراض تولیدکنندگان شده است، همچنین نساجی ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی و فولاد در آستانه تعطیلی قرار دارند. بنابراین دولت باید راهکاری در جهت تامین مواد اولیه ارائه دهد تا تولیدکنندگان با مشکل مواجه نشوند.

چرا درآمد حاصل از فروش حق آبه را به مردم فلاورجان نمی دهید؟

موسوی لارگانی در تذکر به وزیر نیرو تصریح کرد: آقای اردکانیان بارها گفته ام که مردم فلاورجان ۷۰ درصد کشاورز هستند و ۹۰ درصد مردم دلیجان نیز در این شغل فعالیت دارند اگر حق آبه آن ها را فروخته اید که تصرف غیرشرعی و غیرقانونی است چرا درآمد حاصل از آن را جهت امرارمعاش به آن ها نمی دهید، ضمن اینکه باغات فلاورجان، نجف آباد و خمینی شهر در حال خشک شدن است که باید در این مورد چاره اندیشی کنید.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی به ربیعی وزیر کار: تعهدات تامین اجتماعی برای درمان شاغلین و بازنشستگان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی و شرکت بیمه طرف قرارداد به موقع انجام شود، به رییس‌جمهور: در اجرای بند یک اصل ۴۳ قانون اساسی ضروری است راهکاری برای تامین نیاز اساسی مردم اندیشیده شود، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. به وزیر آموزش و پرورش: ضرورت توجه و رسیدگی به بیمه تکمیلی امور رفاهی فرهنگیان متناسب با شان و جایگاه معلم در طراز انقلاب اسلامی، ضرورت اهتمام و انجام وظایف قانونی و نظارت بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی.

حاجی دلیگانی به رییس‌جمهور: به استناد اصل ۱۱۳ قانون اساسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارید، در اجرای اصل ۲۸ برای همه افراد کشور امکان اشتغال را فراهم کنید.

ناهید تاج‌الدین به همراه ۵۰ تن از نمایندگان به وزیر ورزش و جوانان: اجرای بند الف ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم در خصوص کاهش میانگین سن ازدواج، به همراه ۴۷ تن از نمایندگان به وزیر ورزش و جوانان: دلیل عدم اجرای برنامه ششم در خصوص ایجاد مراکز مشاوره تخصصی خانواده برای جوانان چیست، به همراه ۴۹ تن از نمایندگان به وزیر ورزش و جوانان: دلیل عدم اجرای بند «ف» ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم در خصوص حمایت از ترویج ازدواج.

کد خبر 350441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.