۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
باغات غرب استان در خطر نابودی

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت:خشکی زاینده رود بخش عمده ای از باغات غرب استان را با خطر خشکی و نابودی کامل مواجه کرده است.

مهدی صفرخانلو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه رهاسازی آب سد زاینده رود به میزان ۳۵ مترمکعب در ثانیه آغاز شده است، اظهار کرد: متاسفانه تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کاهش چشمگیر حجم ذخیره آب پشت سد زاینده رود نسبت به سال‌های گذشته شده که نتیجه چنین وضعیتی، خشک شدن زاینده‌رود است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر ضربات سختی را بر پیکره کشاورزی استان اصفهان و شهرستان لنجان وارد کرده است، تصریح کرد: متاسفانه بدلیل خشکسالی کشاورزی، درختان و باغات  در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند و بر همین اساس استاندار اصفهان، فرمانداران شهرستان‌ها، نمایندگان مجلس، تلاش بسیاری برای رهاسازی آب در بستر زاینده رود انجام دادند.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه خشکی زاینده رود بخش عمده‌ای از باغات غرب استان را با خطر خشکی و نابودی کامل مواجه کرده است، تصریح کرد: این میزان آب رها شده صرفا برای نجات باغات غرب استان بوده و بر همین اساس مقرر شد مقدمات لازم برای آبرسانی به باغات شهرستان لنجان نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته بخش قابل توجهی از مقدمات آبرسانی به باغات شهرستان همچون آزادسازی مسیر رودخانه، مسدودسازی جوی های سنتی و ... انجام شده است، خاطرنشان کرد: بندهای سنگی متعددی با قدمت فراوان در بستر رودخانه زاینده رود در شهرستان لنجان وجود داشت که با برگزاری جلسات متعدد با کشاورزان زمینه لازم در خصوص  بازگشایی آن‌ها فراهم شد تا به این وسیله نفوذ آب به حداقل کاهش یابد و بیشترین حجم آب برای آبیاری درختان باغات غرب استان مورد استفاده قرار گیرد.

صفرخانلو با بیان اینکه این میزان آب به مدت ۱۰ روز برای حفظ باغات غرب استان اصفهان رها سازی شده است، اضافه کرد: این آب صرفا برای حفظ باغات بوده و قطعا صنعت، کشاورزان و دیگر بهره برداران زاینده رود از این آب برداشت نخواهند کرد، زیرا با برگزاری جلسات متعدد صنایع و کشاورزان به خوبی توجیه شده اند که این میزان آب فقط برای جلوگیری از خشک شدن درختان است.

وی یادآور شد: استاندار اصفهان برای رهاسازی این مرحله از آب، ریسک بزرگی را تنها به دلیل کمک به حفظ باغات استان و قولی که با باغداران داده بودند پذیرفتند.

فرماندار شهرستان لنجان گفت: همانطور که متخصصان همواره تاکید می کنند، بحران آب بسیارجدی بوده و این بحران از مرز هشدارها گذشته است، از این جهت باید راه حل‌هایی را در جهت صرفه جویی در مصرف و تامین و ذخیره بیشتر منابع آبی به موازات هم دنبال کرد.

کد خبر 350395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.