۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
سایه مافیا بر فرم مدارس

زیرزمین ارگ جهان نما این روزها مملو از دانش‌آموزانی است که مدت‌هاست منتظر پرو لباس فرم مدرسه‌ برای آغاز سال تحصیلی بودند و ساعت‌ها را در گرمای هوا و بوی نامتبوعی که از تراکم جمعیت و تعویض لباس به وجود آمده تحمل کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "خانم اینکه خیلی بزرگه سایز خودش رو بدید" کودک در لباس‌ها گم شده است گویی بغض دارد چنین تصویری از لباس‌ فرمی که قرار است ۹ ماه هر روز بپوشد، در ذهنش نداشت " مامان اینجا چقدر بو میاد من این لباس‌ها رو نمی‌پوشم اینا بزرگن" مادر دیگر نمی‌داند چکار کند " آخه اینکه جنسشم خوب نیست کلی هم براش پول دادم، تا آخر سال هم دوام نمیاره سایز خودش رو هم که ندارید"...

 هر چه به روزهای پایانی تابستان و زمان بازگشایی مدارس نزدیک می شویم دغدغه خانواده ها برای شروع سال تحصیلی پررنگ تر شده و اغلب خانواده‌ها زمان زیادی را برای ساماندهی شرایط فرزندانشان برای ورود به مدرسه صرف می‌کنند.

تهیه لباس فرم دغدغه تازه‌ای برای خانواده‌ها نیست، اما تغییر دائمی رنگ و مدل، اجبار برای تهیه هرساله آن و افزایش قیمت به صورت سالانه سبب شده تا خانواده ها با حساسیت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و علت آن را جست‌وجو کنند کما این که برخی خانواده‌ها نیز از این بابت دلخور هستند و آن را ضرری به اقتصاد خانواده می‌دانند این در حالی است که  مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که "آیا نوع پوشش دانش‌آموزان از نظر لباس فرم یا روپوش مصوبه خاصی دارد" گفته است که لباس فرم یا روپوش دانش‌آموزی مصوبه ندارد.

پوشیدن فرم مدرسه اجباری نیست

وی با بیان اینکه این موضوع یکی از مباحث در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: لباس فرم دانش‌آموزی مصوبه‌ای در خصوص بایدها و نبایدها دارد، اما اینکه الزام برای پوشیدن روپوش یک شکل توسط تمام دانش‌آموزان به صورت "یک رنگ و یک دست" باشد، نداریم.

نوید ادهم افزود: اختیار این موضوع به مناطق آموزش و پرورش داده شده است که از لباس یک شکل در مدرسه استفاده شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا مدارس یا مناطق می‌توانند اجباری برای پوشیدن لباس فرم توسط دانش‌آموزان داشته باشند"، گفت: اجبار نیست، اما مدارس می‌توانند راهنمایی کنند و به عبارت دیگر، مدارس می‌توانند این موضوع را هماهنگ کنند.

آیین‌نامه ای که ۱۰ سال خاک می خورد

همچنین باید توجه داشت که در آیین نامه اجرایی مد و لباس که در سال ۸۷ به تصویب هیئت دولت رسید  در یکی از بندهای این آیین‌نامه آموزش و پرورش موظف است زمینه طراحی‌های متنوع برای لباس دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس را با توجه به اقتضائات جنسیتی، سنی و منطقه‌ای، از طرق مختلف از جمله برگزاری جشنواره سالیانه لباس مدارس و حمایت از طرح‌های برگزیده برخوردار از شاخصه‌های زیبایی و حجاب که بتواند پاسخ مناسبی برای نیازهای روحی و روان دانش‌آموزان باشد را فراهم کند.

از مهم‌ترین بندهای این آیین‌نامه طراحی لباس فرم متناسب با اقتضائات جنسیتی، سنی و منطقه‌ای است، اصلی که گویا توسط مسئولان آموزش و پرورش استان اصفهان به فراموشی سپرده شده است. حال بیش از نیمی از دانش آموزانی که به تولیدی زیرزمین ارگ جهان نما مراجعه می کنند از رنگ و طرح لباسشان ناراضی هستند و آن را متناسب با روحیاتشان نمی دانند.

برگزاری جشنواره لباس فرم مدارس نیز از موضوعات فراموش شده در اصفهان است. چرا که با گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب این آیین نامه هنوز هیچ جشنواره ای دراین باره در استان اصفهان برگزار نشده است.

 شفاف سازی تولید فرم مدارس با راه اندازی سامانه ثبت نام

علیرضا سلطانی، رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ار راه‌ندازی سامانه‌ای برای خرید فرم لباس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: برای استفاده از ظرفیت موجود در استان اصفهان در حوزه طراحی‌ لباس سامانه‌ای را راه‌اندازی و فراخوان عمومی را برای مشارکت خیاطان و تولیدی‌ها اعلام کردیم.

وی افزود: علاوه بر آموزش و پرورش نهادهایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، اداره کل تعزیرات حکومتی اتحادیه پوشاک و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر طراحی و تدوین سامانه ثبت‌نام برای فرم مدرسه همکاری داشتند.

رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خود اظهاری تولیدی‌های فرم مدرسه در سامانه جامع اشاره کرد و گفت: به دنبال خوداظهاری صورت گرفته راستی آزمایی‌ها به مدت ۱.۵ ماه انجام و پس  از تایید فرم‌های مورد نظر قیمت نهایی برای دانش آموزان اعلام شد.

رییس انجمن اولیا ومربیان اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه پس از تایید فرم مدارس در شورای مدرسه حواله‌ای پیش خرید صادر و در اختیار خانواده ها قرار گرفت، افزود: تولید  فرم‌ها تا ۱۵ شهریور به اتمام رسیده و توزیع آن بین دانش آموزان آغاز شده است.

وی راه‌اندازی سامانه جامع ثبت‌نام فرم داذنش‌آموزان را اقدامی مهم در راستای شفاف سازی در این حوزه اعلام کرد و گفت: البته این سامانه برای شش ناحیه آموزشی استان اصفهان فعال بوده و در سال‌های آینده برای همه استان توسعه خواهد یافت.

مافیا دغدغه اتحادیه خیاطان

همچنین حمیدرضا علی‌محمدی، مدیر اجرایی اتحادیه خیاطان شهرستان اصفهان که از وجود مافیای تولید فرم مدارس در اصفهان شکایت دارد، اظهار کرد: بسیاری از همکاران ما در سامانه تولید فرم مدارس ثبت‌نام کردند، برخی‌ مورد تایید و برخی رد شدند اما جالب اینجاست که آن دسته از همکارانی که در سامانه مورد تایید قرار گرفتند نیز دچار مشکل شدند و برای تعدادی از آنها هیچ متقاضی نبود.

وی راه‌اندازی سامانه ثبت نام تولید فرم مدارس را به فال نیک گرفت و گفت: این سامانه دست برخی از واحدهای صنفی را برای ارتباط با مدارس بازتر گذاشت و حتی کارگاه‌های کوچکتر نیز امکان استفاده از این ظرفیت را دارند.

مدیراجرایی اتحادیه خیاطان شهرستان اصفهان اضافه کرد: درسال‌های گذشته برای تهیه فرم دانش آموزان، مدیران مدارس فروشگاه‌های خاصی را معرفی می‌کردند. نقش مافیای فرم مدارس هم پررنگ بود اما امسال با راه اندازی سامانه تا حدودی این مساله مدیریت شد.

علی محمدی با بیان اینکه اتحادیه خیاطان حداکثر هزینه تهیه فرم مدرسه را ۸۰ هزار تومان اعلام کرده است، اضافه کرد: به این اتحادیه تهیه ۱۲۰ هزار فرم مدرسه سفارش داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های صنف خیاطان و پیراهن دوزان در اصفهان مواجهه با گروه مافیای فرم مدارس است، کرد: در واقع این افراد با رابطه و رانت  حدود ۵۰ درصد کار را دست گرفته‌اند آنها از دید ما تولیدکننده نیستند و عضوهای ما را به استثمار می‌کشند.

مدیر اجرایی اتحادیه خیاطان شهرستان اصفهان ادامه داد: برای جلوگیری از فعالیت این افراد در بازار ضروری است که اتحادیه تولیدکنندگان، اداره کل تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت و معدن وآموزش و پرورش در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته و با اندیشیدن تدابیر لازم مانع فعالیت این اشخاص شوند.

گزارش از اکرم کیانی - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 350333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.