تصویب کلیات طرح اصلاح قانون چک

کلیات طرح اصلاح قانون چک به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، در جلسه علنی امروز سه شنبه-۱۶ مرداد- طرح بررسی مواد قانون چک به تصویب گذاشته شد و نهایتا با ۱۹۴ رای موافق ، ۲ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

در جریان بررسی این طرح حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده دلیجان، در اخطار قانون اساسی اظهار کرد: با کلیات طرح موافق هستیم، اما براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی بند ۵ طرح اصلاح قانون صدور چک عمده موارد برای پیشگیری از جرم است باید این طرح به عنوان لایحه از جانب قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی ارائه می شد و در جلسه متاسفانه نظر قوه قضاییه در خصوص این طرح را نداشتیم.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده تاکید کرد: نماینده قوه قضاییه در جلسه حاضر و با طرح اصلاح قانون صدور چک موافق بود. وی  علت همچنین عدم رأی گیری تک تک مواد طرح اصلاح قانون صدور چک را توضیح داد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در این رابطه گفت: طبق اصلاحیه اخیر آیین نامه داخلی باید جزییات هر طرح و لایحه ماده به ماده بررسی و رأی گیری شود، اما از آنجا که هنوز اصلاحیه اخیر ابلاغ نشده است، طبق روال گذشته طرح اصلاح قانون صدور چک بدون رأی گیری در هر ماده بررسی شد.

نحوه برخورد با چک‌های برگشتی و مشتریان بد حساب

بر اساس قانون جدید بانک مرکزی مکلف است اقدامات و دستورالعملهای لازم در خصوص چک‌های الکترونیکی (داده پیام) را ظرف یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون انجام دهد. این قانون داری مواد متعدد است؛ از جمله در ماده ۴ این قانون آمده است: هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده (۲) پرداخت نگردد، بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فورا غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضا و مهر و به متقاضی تسلیم کند.

ماده ۵- در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک، بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده پشت چک، آن را به بانک تسلیم کند.

همچنین بعد از ثبت غیر قابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت برخط به تمام بانکها و مؤسسات اعتباری اطلاع می دهد. پس از گذشت بیست و چهار ساعت کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا پیش از رفع سوء اثر از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال نمایند.

الف - عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛

ب - مسدود کردن کلیه حساب ها و کارت های بانکی و هر مبلغی که صادر کننده تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی؛

ج- عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه های ارزی یا ریالی؛

د- عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.

کد خبر 350271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.