۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
کیپ تاون در کابوس روز صفر آبی

کیپ تاون یکی از شهرهایی است که به شدت تحت تأثیر خشکسالی با بحران مواجه شده است. این شهر روز صفر آبی اش را در تابستان امسال پیش بینی کرده است. روزی که دیگر هیچ قطره آبی در شیرهای آب شهری وجود نخواهد داشت.

کیپ تاون نگران «روز صفر آبی» است. روزی که یک قطره آب نیز در شیرهای آب شهر موجود نخواهد بود. پیشتر برآورد شده بود که 19 تیرماه این روز فرا خواهد رسید اما بارندگی اواسط خرداد تا حدودی نگرانی ها را کاهش داد.

صرفه جویی شدید در مصرف آب توسط شهروندان و سخاوتمندی کشاورزان باعث شده است که فاجعه خشکسالی شدید در مرکز اصلی توریستی آفریقای جنوبی طی ماه های اخیر چندین بار به عقب بیفتد و همچنین کابوس «روز صفر آبی» یعنی زمانی که انتظار میرود شیرهای آب خشک شوند، فعلا برای مدتی از نظرها دور شود.
در اواسط اردیبهشت، مسئولان این شهر 4 میلیون نفری اعلام کردند، به دلیل کاهش مصرف آب، برآورد خود از «روز صفر» را از تاریخ 15 خرداد به روز 19 تیرماه تغییر داده اند، روزی که انتظار دارند دیگر هیچ قطره آبی برای مصرف در لوله های شهری کیپ تاون دیده نشود. گروهی از کشاورزان گروئنلند نیز 10 میلیون متر مکعب آب از مخازن خصوصی خود را به سد ذخیره سازی استینبراس رها کردند تا به آب شرب مردم تخصیص یابد. البته خبر خوشایندتر نیمه نخست خرداد رخ داد که یک بارندگی بسیار خوب تا 6 درصد حجم آب های ذخیره آب شرب این شهر را افزایش داد و باز هم برآورد از روز صفر آبی را به عقب تر برد.
اگر بارندگی اواسط خرداد جاری نبود که میزان بارش های زمستانی تا این تاریخ را به 216 میلی متر رساند، به نظر می رسید اواسط تیرماه کیپ تاون هیچ آبی برای شرب نمی داشت.  کیپ تاون آفریقای جنوبی به سبب قرار گرفتن در نیمکره جنوبی هم اکنون در آستانه زمستان قرار دارد و از این رو مصرف آب رو به کاهش است. پیشتر به نظر می رسید در بهمن ماه گذشته که دومین ماه تابستان کیپ تاون به شمار می رود این شهر دیگر هیچ آبی در لوله های شهر نداشته باشد اما یک بارندگی خوب آن کابوس را تا تیرماه آینده به تأخیر انداخت. در حال حاضر ظرفیت آب پشت سدهای تأمین کننده آب شهر کیپ تاون با بارندگی اخیر به 30 درصد رسیده است و این درحالی است که 12 درصد پایانی ظرفیت سدها به سبب ته نشست ها، قابلیت استفاده را ندارد.
آفریقای جنوبی وقوع یک فاجعه ملی در زمینه خشکسالی را در مناطق جنوب و غرب، از جمله کیپ تاون را اعلام کرده است این بدان معنی است که دولت باید پول و منابع بیشتری را برای مقابله با بحران صرف کند.
کیپ تاون، که سالانه حدود دو میلیون بازدید کننده دارد، قصد دارد مانند دیگر شهرهای خشک از جمله ملبورن و مناطق کالیفرنیا در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی، پایداری و انعطاف پذیری بیشتری را نشان دهد.
تیم هریس، مدیر اجرایی Wesgro، سازمان تجارت و گردشگری منطقه ای گفت: «در حالی که در یک دوره زمانی چالش برانگیز هستیم، در حال ایجاد یک اقتصاد سبز در کلاس جهانی هستیم که نور امیدی بر شرایط تاریک کنونی باشد.»
مقامات رسمی قبلا گفته اند که خشکسالی  شدید به تعداد توریست های این منطقه تاثیر منفی می گذارد و به اندک بارقه های بهبود شرایط اقتصادی آسیب وارد می کند.
به گزارش سرویس هواشناسی آفریقای جنوبی، طبق مشاهدات، از سال 1921  خشک ترین دوفصل  این شهر در سه سال گذشته ثبت شده است: در سال 2015، که 549 میلی متر بارش بارید، و سال گذشته – خشک ترین سال ثبت شده- که بارندگی سالانه  در کل 499  میلیمتر بود.
اما، در مواجهه با محدودیت های شدید آب و جریمه ها، ساکنین کیپ تاون در سه سال گذشته بیش از نیمی از مقدار مصرف خود را کاهش داده اند، و بدین صورت این شهر به میزان مصرف روزانه  حداکثر 450 میلیون لیتر رسیده است که نشان از سرانه مصرف آب میانگین 125 لیتر در روز است.
در حال حاضر، محدودیت ها باعث می شود که ساکنین روزانه از جیره حداکثر 50 لیتر آب استفاده کنند. مقامات شهر فعلا در انتظار ماه های زمستانی تیر و مرداد و شهریور هستند، چرا که در زمستان در کیپ تاون معمولا باران می بارد.
یان نیلسون، معاون شهردار، گفت: «برای رسیدن به هدف تعیین شده ی سازمان ملی برای کاهش استفاده شهری تا 45 درصد، باید همه چیز را کاملا با قدرت ادامه دهیم.»
اخیرا صدها نفر از ساکنان، شب ها به منظور ذخیره سازی آب در دومین مرکز بزرگ اقتصادی و گردشگری آفریقای جنوبی مجبور به ایستادن در صف بوده اند.
با این حال، چندین کارخانه آب شیرین سازی برنامه ریزی شده و در کنار منابع آب زیرزمینی، به افزایش منابع آب در آینده کمک خواهد
کرد.
کیپ تاون از سال 2015 یک سیستم مدیریت فشار آب را در این شهر به اجرا گذاشته که به واسطه آن روزانه تا 62 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف آب شهری را مدیریت می کند. کاهش فشار آب در لوله های انتقال آب شهری به کاهش نشتی و هدررفت آب منجر می شود. ■

کد خبر 350262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.