۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
چندیگار؛ پیشرو در طراحی شهری

چندیگار که به عنوان تمیزترین شهر در هند شناخته شده است، به عنوان نخستین شهر طراحی شده هند، به لحاظ معماری و برنامه‌ریزی شهری‌ در جهان معروف است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی شهری بخش بسیار مهمی از هویت شهروندان یک شهر محسوب می‌شود که به شکل‌دهی فیزیکی بافت‌های مختلف شهری و روستایی نظم می‌دهد و به طراحی ساختمان‌ها، فضاها و چشم اندازها می‌پردازد تا در نهایت عمران و آبادی شهر را دنبال داشته باشد. اما بهترین شهرهای جهان به لحاظ معماری شهری کدامند و دلیل این برتری چیست؟ شهر "چندیگار" هندوستان (Chandigarh) یکی از شهرهای برنامه‌ریزی شده هند پس از استعمار انگلستان است که به دلیل معماری و طراحی شهری در جهان مشهور است. به گفته پایگاه خبری "بی بی سی" چندیگار لقب شادترین، پر رونق ترین، تمیزترین و سبزترین شهر کشور هند را نیز به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از موفق‌ترین شهرهای ایده آل جهان محسوب می‌شود.

این شهر توسط معمار معروف فرانسوی " لوکوربوزیه" (Le Corbusier) ساخته شده است. وی طرحی را برای ساختن این شهر پیشنهاد داد که با ساختار بدن انسان مطابقت داشت، به صورتی که پایتخت شهر به منزله سر انسان، مرکز شهر قلب انسان، فضاهای سبز ششها و شبکه جاده‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری، دستگاه گردش خون محسوب می‌شدند. این معمار فرانسوی شهرهای آینده را شهرهایی تجسم کرده بود که از آسمان خراش‌های عظیم و مرتفع تشکیل شده باشند. در این ساختمان‌ها ، آپارتمان‌های مسکونی، ادارات، فروشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمع و در واقع تمام احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم بود و ساکنان مجتمع‌ها از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیل‌ها به دور بودند.

شهر چندیگار  برای ۱۵۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده بود که تا ۵۰۰ هزار نفر امکان گسترش داشت. لوکوربوزیه در سال ۱۹۵۱ به طراحی شهر "چندیگار" هندوستان  مشغول شد و تا پایان عمر خود (۱۹۶۵) سرگرم آن بود. او در طراحی شهری خود از عظمت گرایی طرح ساختمان‌های دهلی نو استفاده کرد و آن را در قالب فرم‌های نوگرایانه طراحی کرد. گفتنی است نام چندیگار از معبد قدیمی چندی به معنی "قلعه چندی" گرفته شده است. این شهر به عنوان نخستین  شهر طراحی شده هند، به لحاظ معماری و برنامه‌ریزی شهری‌ در جهان شناخته شده است.

کد خبر 350238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.