۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
شهرگاه متولد شد

شهرگاه یک نشریه الکترونیک در حوزه مدیریت شهری است که توسط خبرگزاری ایمنا در اصفهان انتشار می یابد.

شهر یک ارگانیسم زنده است که نه تنها کالبد که روح آن نیز به مراقبت، رشد و توانمند شدن مدام نیاز دارد. برنامه‌ریزی شهری تا حدی تلاش دارد در این ابعاد نقشه راه را مشخص کند و مفهوم مدیریت شهری نیز در چنین بستری قابل تعریف است: مجموعه‌ای از دانش ها و مهارت های لازم برای مدیریت عملیات شهرها و مناطق شهری که امکان اجرای موثر برنامه‌ریزی شهری و هماهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری و زیرساخت ها و خدمات اساسی را فراهم کند.
شهرهای امروز در مواجهه با انفجار جمعیتی، روز به روز پیچیدگی‌های بیشتری پیدا می‌کنند و  کنترل ناپذیرتر تغییر می‌یابند. مسئله اینجاست که این تغییرات در نبود یک مدیریت شهری کارآمد و روزآمد، می‌تواند فاجعه آمیز باشد و از این رو مدیریت شهری امروزه بیش از هر زمان دیگری با دانش راهبری و تأثیرگذاری بر سهامداران اصلی شهر تعریف می شود، تأثیرگذاری و راهبری بازیگران خصوصی و عمومی و درگیر کردن آنها در پروژه های شهری.  از این رو هرچه مدیریت بتواند بستر مشارکت عمومی و زیست جمعی در شهر را تسهیل کند، توانمندتر به روزتر و موثرتر خواهد بود.
نشریه الکترونیکی ماهانه «شهرگاه» توسط خبرگزاری ایمنا وابسته به شهرداری اصفهان از این نقطه تلاش خود را آغاز کرده است تا به صورت ماهانه تضارب آرا و اندیشه ها و بازگویی تجارب و دیدگاه‌ها و نیز بیان تحولات و دستاوردها در حوزه مختلف مدیریت شهری را به بحث گذارد و کلان شهرهای ایران و جهان را مورد تحلیل قرار دهد.
موضوعاتی چون طراحی شهری،  قوانین و مقررات مربوط به آن، فضاهای شهری، مفاهیم و مبانی مدیریت شهری و ابزارهای آن، چارچوب های حقوقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مدیریت شهری، نقش شهرداری ها، اقتصاد شهر، انرژی و پایداری،  چالش‌های اجتماعی، محیط زیست شهری و شهر آینده از جمله شهر هوشمند و موضوعات پر شمار دیگری در این مجله مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و البته نه تنها به لحاظ تئوری که راهکارهایی برای مصداق های عینی این موضوعات در شهرهای امروز ایران با کارشناسان به بحث گذاشته می شود.
مشارکت هرچه بیشتر صاحبنظران و کارشناسان امر پیرامون مباحث مدیریت شهری در این ماهنامه یکی از مأموریت‌های ما است و  امیدواریم در این مسیر از پشتیبانی معنوی همه صاحبنظران برخوردارباشیم.  

کد خبر 350228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.