بروکراسی اداری مراحل تصویب طرح تفصیلی را زمان‌بر می‌کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: بروکراسی و نامه‌نگاری‌های اداری روند تصویب و اجرای طرح‌های تفصیلی را زمان‌بر می‌کند.

محمود شکوهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های تفصیلی از سوی شهرداری‌ها تهیه و سپس برای بررسی و تصویب به شورای عالی شهرسازی کشور ارایه می‌شود، در این میان بروکراسی و نامه نگاری ها سبب طولانی شدن زمان تصویب تا اجرای طرح می شود.

وی به ماهیت طرح تفصیلی در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: از دهه ۵۰ میلادی تاکنون در کشورهای پیشرفته طرح تفصیلی اجرا نمی‌شود و به نوعی طرح هایی از این دست منسوخ شده است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: یکی از مهمترین نواقص طرح‌های تفصیلی عدم انعطاف پذیری این نوع طرح‌ها است، در حالی که با توجه به طولانی شدن زمان تصویب تا اجرای طرح، انعطاف پذیری در طرح‌های تفصیلی امری ضروری است که متاسفانه شاهد این خصوصیت در این طرح‌ها نیستیم.

شکوهی خاطرنشان کرد: در طرح های تفصیلی مشارکت مردمی دیده نمی‌شود و به مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز کمتر توجه می‌شود.

وی اضافه کرد: از دیگر مشکلات طرح تفصیلی می توان به عدم توجه به مباحث زیباشناسی اشاره کرد که متاسفانه به این رویکرد نیز در طرح توجهی نشده است، در صورتی که در مسائل شهری توجه به زیباشناسی و معماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: اگر طرح‌های تفصیلی بومی سازی شود و همچنین مدیریت‌های محلی که همان شهرداری‌ها هستند منحصرا در اجرای طرح تفصیلی دخالت داشته باشند و بالادستی‌ها تنها نقش نظارتی بر طرح را ایفا کنند، شاهد بهره وری هر چه بیشتر از طرح‌های تفصیلی خواهیم بود.

کد خبر 350179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.