افزایش ۱۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس

افزایش قیمت قطعات و هزینه تعمیرات، تحقق نیافتن تعهدات دولت در پرداخت یارانه بلیت و افزایش هزینه‌های اتوبوسرانی از مهمترین عوامل افزایش نرخ بلیت اتوبوس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس قانون یک سوم هزینه‌های حمل و نقل عمومی در شهرها را دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم را مردم پرداخت می کردند. این در حالی است که اکنون افزایش هزینه‌های حمل و نقل عمومی با وجود تحمل فشارهای اقتصادی و عدم توجه دولت در پرداخت به موقع یک سوم یارانه خود به دوش شرکت واحد اتوبوسرانی افتاده است.

در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی روزانه جابه جایی حدود ۹۵۰ هزار نفر مسافر در روز را به وسیله ۱۴۵۰ دستگاه اتوبوس بر عهده دارد، در حالی که ۵۰ درصد ناوگان به سن فرسودگی رسیده و با توجه به وضعیت زیست محیطی شهر اصفهان و افزایش آلودگی هوا باید سریعتر نوسازی و بازسازی شود. این در حالی است که در گذشته هزینه خرید یک اتوبوس تنها ۹۰ میلیون تومان بود، اما اکنون هزینه خرید یک اتوبوس بیش از ۶۰۰ میلیون تومان است.

یکی از رانندگان شرکت واحد اتوبوس در اصفهان از گران شدن نرخ قطعات و لوازم مورد نیاز اتوبوس های شهر می‌گوید: «قیمت لوازم جانبی اتوبوس‌های شهر به شدت زیاد شده، به خاطر همین معتقدیم که باید قیمت بلیت اتوبوس هم افزایش داشته باشد، اما درصد افزایش نرخ بلیت به نسبت شهرهایی همچون تهران و مشهد که خطوط آنها مسافت کمتری نسبت به شهر اصفهان دارد، بسیار کم است.»

علی نریمانی ادامه می‌دهد: ترکیب برخی از خطوط همچون خط یک و دو BRT برای مسافران به صرفه است، چون مردم با پرداخت تنها ۷۰۰ تومان می‌توانند از پل یزدآباد تا میدان جمهوری اسلامی را طی کنند.

احمد رمضانی یکی دیگر از رانندگان اتوبوسرانی نیز می‌گوید: مردم اگر اتوبوس‌های فعلی با اتوبوس‌های قدیم را مقایسه کنند، قبول می‌کنند که اتوبوس‌های الان کیفیت بهتری دارد.

وی ادامه می دهد: این چند ماهه هزینه لاستیک و قطعات اتوبوس خیلی گران شده، البته الان همه چیز گران شده از شیر، پنیر، تا لاستیک و بلیت اتوبوس. زمانی که لاستیک و روغن گران می شود، افزایش قیمت بلیت اتوبوس تا حداقل ۲۰ درصد دور از انتظار نیست.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان

قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در این خصوص به ایمنا می گوید: افزایش قیمت بلیت باید از اول فروردین اعمال می‌شد که به دلیل تاخیر در اخذ مصوبات به مردادماه رسید.

وی ادامه می دهد: بر اساس نرخ تورم، افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های تامین و نگهداری، افزایش نرخ قطعات مصرفی از جمله روغن و لاستیک، نرخ کرایه اتوبوس‌های شهر اصفهان به طور متوسط در خطوط مختلف تا ۱۵ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه  اضافه می کند: تا یک ماه گذشته ۲۲ نرخ متفاوت در خطوط مختلف اتوبوسرانی از شهروندان دریافت می‌شد که باعث سردرگمی برای مردم، اختلال در فرایند بهره برداری، ایجاد رقابت ناسالم در محورهایی که اتوبوس‌ها به صورت موازی با کرایه‌های مختلف تردد می‌کنند و کاهش امکان جابه جایی اتوبوس‌ها شده بود، اما در حال حاضر ۲۲ نرخ کرایه به ۸ نرخ رسیده است.

افتخاری با بیان اینکه دولت باید یک سوم از هزینه بلیت اتوبوس‌های اصفهان را پرداخت کند، می گوید: این در حالی است که با عدم پرداخت سهم دولت، در واقع شهرداری اصفهان دو سوم و مردم فقط یک سوم هزینه ها را پرداخت می کنند، البته افزایش قیمت بلیت اتوبوس به معنای افزایش سهم مردم از پرداخت هزینه ‌ها نیست.

وی گفت: خدمات شبانه‌روزی اتوبوسرانی با حدود یک هزار و۴۵۰ دستگاه اتوبوس و طول خط بیش از دو هزار کیلومتر و جابه‌جایی روزانه بیش از ۶۰۰ هزار مسافر انجام می‌شودکه این حجم از خدمات گسترده، مشارکت جدی شهروندان در تأمین بخشی از هزینه‌های اتوبوسرانی را می‌طلبد.

افزایش قیمت بلیت اتوبوس در حالی رقم می خورد که قیمت بلیت مترو اصفهان در خردادماه هیچ تغییری نکرد و در سی و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان به تصویب نرسید، معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفته بود که در حال حاضر با وجود افزایش مسافران مترو و تردد روزانه ۵۰ هزار نفر با این وسیله حمل و نقل عمومی، درآمدهای ناشی از این پروژه هیچ یک از نیازهای مالی مترو را برطرف نمی‌کند، اما به منظور رفاه حال شهروندان قیمت مترو هیچ تغییری نکرد. با این حال نه افزایش بلیت مترو و نه افزایش بلیت اتوبوس جوابگوی هزینه‌ها نیست، بلکه این تنها یک سوم هزینه‌های استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی را پوشش می‌دهد.

کد خبر 350168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.