دغدغه‌های خبرنگاران در بی‌توجهی مسئولان گم شده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسائل معیشتی و مادی، حفظ شأن و منزلت و بیمه برای حفظ سلامت جان خبرنگاران، مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر محسوب می‌شود که در بی‌توجهی برخی مسئولان گم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر احمد زندآور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار نطقی را در خصوص حرفه خبرنگاری و چالش‌های پیش روی این حرفه قرائت کرد که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

نون والقلم و ما یسطرون.....

تراوش اندیشه و شراکت جویی برای نشر ایده و اطلاعات تازه، هنری است که صحنه گردانش خبرنگارانند و نوشته‌هایشان طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی است که نمی‌توانند بگویند و فریادشان بی صداست. خدمتگزاری به مردم جز با مساعدت اهل رسانه و شما خبرنگاران عزیز میسر نیست. بیرق سپید آگاهی‌تان در اهتزار و روزتان پیشاپیش مبارک.

 خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه‌اند؛ خبرنگاران وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش هستند، زیرا همواره در بطن جامعه حضور دارند و سلامت فرهنگی و فکری هر ملتی، مرهون تلاش شبانه‌روزی‌شان است.

 ۱۷ مرداد روز انسان هایی است که در کار ساختن جهانی آگاه و بالنده و به دور از هرگونه ظلم و ستم، سترگ و زیبا، اما سخت نوشتن و پرده برداشتن از ناآگاهی و بی‌خبری هستند. خبرنگاران با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت بشر می‌شوند.

بیش از یک دهه است که به یادبود شهادت خبرنگار "شهید محمود صارمی"، ۱۷ مردادماه روز خبرنگار نامگذاری شده است. این روز قرار است یادآور همه ارزش هایی باشد که خبرنگار شهید، و بسیاری فعالان عرصه اطلاع رسانی دیگر، جان و یا آزادی خود را در راه آن از دست داده اند.

 ارزش هایی که روز خبرنگار را برای همه ویژه کرده است، همین ارزش های بالای انسانی فعالیت خبر رسانی و مسئولیت‌های بزرگی است که بر دوش خبرنگاران و رسانه ها قرار دارد.

امیدواریم این روز مهم در جامعه رسانه ایران، هرساله سرآغاز بررسی روند تعامل و همکاری با خبرنگاران و ارزیابی میزان همراهی آنان با با روشنگری و جریان آزاد اطلاعات باشد، روزی که همه بدانیم یادبود در خور و فاخر این روز، به تبریک صرف نیست و ارزشگذاری ویژه آن در شناساندن ارزش‌ها و رسالت فعالیت ارزشمند خبرنگاران به جامعه و فراهم کردن شرایطی برای تسهیل فعالیت های خبرنگاران حرفه ای است.

اگر معتقد به نقش رسانه به عنوان پلی ارتباطی بین مردم و مسئولان هستیم باید برای تقویت این پل تلاش و مشکلات رسانه رفع شود. اولویت بندی برای حل مشکلات خبرنگاران ضروری و مسئولان در زمینه رفع مشکل خبرنگاران وعده های غیر قابل اجرا ندهند بلکه پس از تدبیر تمامی مسائل، برای رفع یک مشکل آن را رسانه ای کنند.

آینده، معیشت و امنیت، ترسیم دغدغه‌مندی خبرنگاران است. مسائل معیشتی و مادی، حفظ شأن و منزلت و بیمه برای حفظ سلامت جان خبرنگاران مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر محسوب می‌شود که در بی‌توجهی برخی مسئولان گم شده است.

 خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و خبرنگاران قشری مهجور هستند که همواره برای رفع مشکلات گروه‌های گوناگون جامعه تلاش می‌کنند و قلم می‌زنند؛ اما زمانی که مشکلات یا دشواری‌هایی برای خودشان ایجاد شود، مشکلات آنها همیشه در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد. گاهی هم آن‌قدر دغدغه‌های کاری و مسائل مادی گریبانگیر این قشر می‌شود که شاید اصلاً هیچ وقت نوبت به بیان و پیگیری مسائل خودشان نرسد و شاید هم فراموش کرده‌اند خود نیز جزئی از همین جامعه هستند که حق زندگی دارند؛ یا بدتر از آن، اصلاً ناامید شده‌اند.

این مشکلات را می‌توان در نحوه دریافت و میزان حق‌الزحمه آنها یا بحثی نظیر بیمه خبرنگاران به آسانی مشاهده کرد که به دلیل نبودن این بیمه، حتی گاهی شاهد دست و پنجه نرم کردن یک خبرنگار با مرگ بوده‌ایم و اتفاقات دیگری که می تواند اهالی حرفه ای رسانه را در این روز خوشحال کند رویدادهایی از قبیل تعامل و همکاری بیشتر سازمان ها و ارگان ها با خبرنگاران به عنوان چشم و گوش جامعه و افکار عمومی، عدم تبعیض و تمایز در نگاه به خبرنگاران و رسانه ها، عدم نگاه ابزاری به خبرنگاران، عدم تلاش برای محدود کردن فعالیت های خبری رسانه ها در چهارچوب رسالت و وظایف عرف خبرنگاری، استقبال از انتقاد و نگرش های متفاوت خبرنگاران با دستگاه های اجرایی و خدماتی احترام ویژه به خبرنگار به عنوان نماینده افکار عمومی است.

در نهایت از خداوند برای سفیران دانایی و وجدان بیدار جامعه که شایسته خالصانه ترین تقدیرها هستند آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

کد خبر 350083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.