با قانون تصویب طرح‌ها و مقررات شهرسازی و معماری آشنا شوید

طرح‌های کالبدی ملی و منطقه‌ای به طور معمول پس از بررسی در کمیته فنی شورای عالی، به تصویب شورای عالی می‌رسد.

به گزارش ایمنا، هنگام بررسی طرح‌های کالبدی ملی و منطقه‌ای در کمیته فنی شورای عالی در صورت لزوم از کارشناسان و متخصصان و نمایندگان سایر سازمان‌های ذی ربط نیز دعوت به عمل می آید.

طرح‌های ناحیه‌ای، مجموعه‌های شهری و طرح‌های جامع شهری به ترتیب در شورای استان و گزارش تصمیمات اتخاذ شده به دبیرخانه شواری عالی، کارشناسی در کمیته فنی شورای عالی و ارایه گزارش بررسی طرح در شورای استان و نظریه کمیته فنی شورای عالی به شورای عالی برای تصویب نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طرح‌های جامع شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر که مرکز استان نباشد، همچنین طرح‌های ناحیه ای با جمعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفر که فاقد شهر مرکز استان باشد، از شمول نحوه بررسی مستثنی بوده و در کمیته فنی استان با حضور نماینده دبیرخانه شورای عالی و نمایندگان سایر اعضای آن برای رأی گیری و تصویب نهایی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

نحوه بررسی و تصویب طرح های ویژه ای که ضرورت تهیه آن ها در چهارچوب وظایف قانونی به تصویب شورای عالی می‌رسد، توسط شورای عالی تعیین خواهد شد.

طرح های هادی شهری و همچنین طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی پس از بررسی در کمیته فنی استان به تصویب شورای استان خواهد رسید، البته حضور نمایندگان وزارت کشور در بررسی و تصویب طرح‌های هادی شهری و تغییرات آن ها در کمیته های فنی و شورای استان الزامی است.

طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن پس از بررسی در «کمیته کار» در ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی در کمیسیون‌های طرح تفصیلی بررسی و تصویب می‌شود.

طرح های تفصیلی و تغییرات آن در صورتی که با طرح‌های جامعه شهری مغایرت اساسی داشته باشند، پس از بررسی و تصویب در شورای استان جهت رأی گیری و تصویب نهایی به شورای عالی ارایه می‌شود.

«طرح های بهسازی، نوسازی، بازسازی و مرمت بافت‌های شهری» به عنوان قسمتی از طرح های تفصیلی شهرها و «طرح‌های آماده‌سازی» به عنوان طرح تفصیلی مورد بررسی قرار می گیرد.

طرح‌هایی که واجد ارزش خاص تاریخی یا طراحی شهری باشد بنا به تشخیص دبیر شورای عالی، قبل از تصویب درکمیسیون طرح تفصیلی مربوط در «گروه تخصصی طراحی و بهسازی بافت‌های شهری» مورد بررسی قرار خواهد گرفت همچنین آن دسته از طرح‌هایی که با اساس طرح جامع شهر مغایرت داشته باشد، باید به ترتیب مندرج در ماده (۸) به تأیید نهایی شورای عالی برسد.

«تصویب مکان‌یابی، عملکرد و سقف جمعیتی شهرهای جدید» براساس طرح‌های کالبدی ملی، منطقه‌ای و طرح‌های جامع ناحیه ای پس از بررسی در کمیته فنی به عهده شورای عالی است.

روند بررسی و تصویب طرح های جامع و تفصیلی و طراحی شهری آن‌ها پس از طرح در گروه تخصصی شهرهای جدید، مانند بررسی و تصویب سایر طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها خواهد بود.

کد خبر 350072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.