دیابتی ها سبزیجات برگ دار بخورند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری دیابت سبزیجات برگ دار را با وجود برخوردرای از قند ناچیز در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عدم رعایت در میزان مصرف قند منجر به بروز بیماری دیابت می‌شود، اظهار کرد: در واقع بیماری دیابت کنترل سطح قند خون را با مشکلاتی روبه رو کرده و تاثیرات زیان باری هم بر روی عملکرد طبیعی مغز دارد. تشدید شرایط نورلوژیکی و بیماری آلزایمر نیز از عواقبل ابتلا به بیماری دیابت است.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی نباید قند را از سبد غذایی خود حذف کنند، افزود: این بیماران باید میزان و زمان بندی مصرف قند را تغییر دهند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: البته باید توجه داشت که حذف قندهای تصفیه شده مانند قند سفید الزامی است اما نباید میوه‌ و نان را به دلیل برخورداری از قند از مصرف روزانه حذف کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف قندهای کند جذب باید در سبد غذایی افراد دیابتی قرار گیرد،  افزود: قند شیر از قندهای کند جذب است و نباید مصرف آن را به دلیل وجود قند از رژیم دیابتی‌ها حذف کنیم. توصیه می شود که افراد دیابتی حتما سبزیجات برگ دار را با وجود برخوردرای از قند ناچیز از برنامه غذایی حذف نکنند.

انتظاری تصریح کرد: بهتر است قندهای مصنوعی بدون شیرینی بسیار کم و به ندرت استفاده شود، بدن انسان یاد گرفته که هنگامی که وجود شیرینی را احساس کرد خود را برای جذب کالری، مواد معدنی و ویتامین ها بیشتری آماده کند.

وی ادامه داد: مصرف قندهای مصنوعی بدون مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها خطرناک است چرا که در این شرایط  بدن دیگر در مقابل قندهای طبیعی هم واکنش نشان نمی‌دهد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: استفاده از قندهای کند جذب از نوع الیگو و مصرف مواد غذایی، ویتامین‌ها، قند سیزیجات و قند شیر برای بیماران دیابتی منعی ندارد و باید این گروه از بیماران از مصرف قندهای سریع جذب مثل قند آب میوه‌ها و شکرها و شیرینی تا حد امکان پرهیز کنند.

کد خبر 350049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.