موانع متعددی برای تحقق حقوق شهروندی در کشور وجود دارد

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: در کشور ما به لحاظ تنوع فرهنگی و قومی مجموعه ای از موانع در تحقق حقوق بشر وجود دارد. باید متناسب با این شرایط راهکار ارائه بدهیم و از یک تجویز کلی برای این موانع پرهیز کنیم.

به گزارش ایمنا، شهیندخت مولاوردی در نشست «حقوق بشر از موانع تا راهکارهای تحقق و توسعه در ایران امروز» که در سالن اجتماعات کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، افزود: موانعی که ما برای تحقق حقوق شهروندی داریم با کشورهای توسعه یافته متفاوت است؛ چرا که پیشرفت در ارتباطات رسانه ای و تکنولوژی به پیشرفت در اطلاعات در این کشورها منجر شده و انتظارات شهروندان در این کشورها بالا رفته است و تحقق نیافتن این حقوق موجب افزایش اعتراض ها می شود.

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه جامعه امروز ما از چیستی و چرایی حقوق بشر گذرکرده است، گفت: البته به دلیل تعارضات فرهنگی و بنیادهای فلسفی نامتقارن تعریف واحدی از حقوق بشر در دنیا نشده است، ولی تعریف کلی حقوق بشر در واقع حقوقی است که برای تمام انسانها فارغ از فرهنگ، رنگ و نژاد تعلق می گیرد و متاسفانه هنوز شاهد هستیم که در برخی از جوامع این تعریف به رسمیت شناخته نشده و خود این مساله یکی از موانع تحقق حقوق بشر است.

وی اظهار کرد: مقدمه منشور حقوق شهروندی، تاریخ معاصر ایران را آینه ای روشن از مطالبات مردم می داند و مانند نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی خواستار کرامت انسان و دستیابی به حقوق هر انسان است.

وی با بیان اینکه نخستین گزارش سالانه «پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی» امروز آماده شد و فردا در پورتال حقوق شهروندی منتشر خواهد شد، گفت: اگر در هر سال یک یا دو بار این گزارش منتشر شود، می تواند ماموریت خود را در راستای تحقق حقوق شهروندی به خوبی ایفا کند.

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه در بحث حقوق بشر باید به سه گفتمان توجه کنیم، افزود: از منظر گفتمان نظری به فلسفه، تعریف و ابعاد حقوق بشر پرداخته شده و در گفتمان قانونی سعی شده از ایده به سمت عمل و قاعده گذاری در چارچوب گفتمان نظری توجه شود و سومین گفتمان در حقوق بشر گفتمان سیاسی - اجرایی است که به اراده ای که در حوزه سیاست برای تحقق و توسعه حقوق بشر شکل گرفته، می پردازد.

وی افزود: برای ارزیابی و ناکامی ها در عرصه حقوق بشر باید در این چارچوب حرکت کنیم که کدامیک از این گفتمان‌ها به خوبی شکل نگرفته است؛ چرا که برای تحقق حقوق بشر این سه گفتمان باید به خوبی در جامعه اجرا شود.

مولاوردی تاکید کرد: حکومت‌ها مسئولیت اجرا و تحقق حقوق بشر را دارند. تمام حکومت‌ها باید برای احترام و کرامت انسانها و تحقق حقوق اساسی آنها برنامه داشته باشند و دولت ها هر چه در تقویت حکومت بر اساس قانون و مبارزه با فساد از خود جدیت نشان دهند، در سیاستگذاری برای استیفای حقوق بشر موفق تر خواهند بود.

وی در مورد تضمین حقوق شهروندی نیز گفت: در مرحله اجرا و بعد تضمین حقوق بشر اگر ساز و کارهای اداری و قضایی ضعف داشته باشد بر تحقق این حقوق تاثیر خواهد گذاشت البته در منشور حقوق شهروندی این موارد یادآوری شده است.

مولاوردی با بیان اینکه اکثر مواد منشور حقوق شهروندی همان مواد حقوق بشر است، گفت: یکی از اهداف در منشور حقوق شهروندی ارائه گزارش عادلانه از اقدامات و عملکرد دستگاه های اجرایی است. در مرحله اول مبنای ما در این گزارش خود اظهاری است و در مراحل بعدی بر اساس شاخص های مشخص ابلاغی برای دریافت گزارش عملکرد اقدام خواهیم کرد.

منبع:ایرنا

کد خبر 350044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.