سرچشمه همیشه جاری خوانسار روبه خشکی است

خوانسار- فرماندار خوانسار گفت: سال گذشته خروجی آب سرچشمه خوانسار دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه بود، اما امسال این میزان به ۱۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی و سوء مدیریت منابع آبی سبب به وجود آمدن مشکلاتی همچون کمبود آب در شهرستان شده است.

بخش عمده ای از منابع آبی به دلیل استفاده از شیوه‌های نادرست آبیاری در بخش کشاورزی هدر رفته و بخش زیادی از این منابع نیز در مصارف خانگی به علت مدیریت نادرست مصرف شده است.

در برخی نقاط کشور که از لحاظ منابع آبی وضعیت بهتری دارند نیز با وجود بارندگی‌های زیاد و آب فراوان امروز به دلیل سوء مدیریت منابع آبی با کمبود آب و قطعی آن مواجه هستند.

سید حسن شفعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بحران کم آبی و اقدامات انجام شده در شهرستان اظهار کرد: بحران شدید آب در استان و به تبع در خوانسار بسیار نگران کننده است.

وی گفت: سال گذشته خروجی آب سرچشمه خوانسار دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه بود که امسال این میزان به ۱۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

فرماندار خوانسار تصریح کرد: با توجه به وجود باغات و درختان بسیار در خوانسار نیازمند آبیاری با مدیریت صحیح هستیم.

وی افزود: در راستای مدیریت مصرف آب در شهرستان هفت جلسه مدیریت بحران از اسفندماه سال گذشته تا کنون برگزار شده است و  مصوبات خوبی در ستاد مدیریت بحران به تصویب رسیده است.

شفعتی ادامه داد: دو جلسه شورای حفاظت از آب و یک جلسه شورای تأمین در زمینه مدیریت مصرف آب در شهرستان برگزار شده است، تمام مسئولان به ویژه اعضای شورای تأمین برای رفع بحران آب شرب روستایی و شهری تلاش داشتند، که در این زمینه نقشه راهی ترسیم شد تا در مواقع بحران بتوانیم آب شرب شهرستان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پساب فاضلاب شهری در بخش صنعت به جای آب شرب از دیگر اقدامات مدیریت مصرف آب است، گفت: با حمایت دولت و تلاش جهاد کشاورزی تجهیز شدن سیستم آبیاری کشاورزی به سیستم آبیاری نوین در دستور کار قرار گرفته است تا جایی که سال گذشته حدود پنج هزار هکتار اراضی کشاورزی به این سیستم مجهز شده است.

فرماندار خوانسار با بیان اینکه برای آبیاری درختان باغشهر خوانسار باید از روش نوین استفاده شود، افزود: برای آبیاری درختان ۱۱ گانه شهرستان خوانسار نیز کل آب خروجی سرچشمه شهرستان باید در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گیرد تا آب بین کشاورزان تقسیم شود.

وی با بیان اینکه از چاه‌های آب باید استفاده صحیح انجام شود، خاطرنشان کرد: در شهرستان خوانسار چهار حلقه چاه‌ آب شرب به دلیل فاضلاب شهری آلوده شدند که باید به چرخه آبیاری درختان اضافه شود.

۲۵۰ رشته قنات در شهرستان وجود دارد

شفعتی گفت: ۲۵۰ رشته قنات در شهرستان وجود دارد که بیشتر آن ها خشک یا کم آب شده اند و این موضوع یکی دیگر از معضلات کمبود آب در خوانسار است.

وی با بیان اینکه با فرهنگ سازی در بین مردم باید نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گیرد، افزود: برای تأمین آب دام نیز جهاد کشاورزی مکان‌هایی را در نظر گرفته تا به صورت سیار آبرسانی صورت گیرد.

فرماندار خوانسار با بیان اینکه محیط زیست خوانسار ملزم به تأمین آب حیوانات زیست محیطی است، اظهار کرد: باید آبشخورهایی در بیابان ایجاد شود تا به صورت سیار آبرسانی صورت گیرد.

شفعتی خاطرنشان کرد: شهروندان بحران آب را جدی بگیرند زیرا در ۸۰ سال گذشته وضعیت بحران آب در شهرستان بی سابقه بوده است،  ۶۸ درصد بارندگی‌ها کاهش داشته است که این زنگ خطری برای شهرستان است تا همگان در استفاده از آب شرب نهایت صرفه‌جویی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه آب ذخیره پست سد یک میلیون و ۷۰۰ متر است، ادامه داد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها کشت صیفی جات از سال گذشته در شهرستان ممنوع شده است و کشت‌هایی که مصرف آبدهی کمی دارند از جمله گیاه زعفران و گیاهان دارویی جایگزین آن شده است که البته در زمینه اقتصادی نیز منبع درآمد خوبی دارد.

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی پروژه آبرسانی گلسار

فرماندار خوانسار گفت: پروژه مجتمع  آبرسانی گلسار از محل سد کوچری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و با اتمام این عملیات ۲۳ روستا از جمله سه روستای شهرستان گلپایگان آبرسانی خواهد شد.

شفعتی افزود: اکنون این پروژه تا روستای حسن آباد، حاجی آباد، ویست، کهرت، ارجَنک، خُشکه رود لوله‌گذاری شده است و یک کیلومتر مانده تا به محل تصفیه خانه اصلی شهر برسد و به زودی آب پمپاژ و به مصرف شهروندان خواهد رسید.

کد خبر 350024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.