آیا چاقی بر بیماری آنفلوآنزا تاثیر گذار است؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مدت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در افراد چاق بیشتر از سایرین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد افراد چاق در مقایسه با سایرین، ویروس آنفلوآنزای نوع A را برای مدت طولانی تری در بدن خود نگه داشته و در نتیجه بیماری آن‌ها زمان بیشتری به طول می‌انجامد. به گفته آن‌ها چاقی نه تنها بر شدت علائم بیماری می‌افزاید، بلکه بر گسترش ویروس نیز تاثیر می‌گذارد.

آنفلوآنزای نوع A، یک بیماری ویروسی است که معمولا برخی حیوانات را مبتلا می‌کند اما هرسال مواردی از ابتلای انسان به این بیماری نیز دیده می‌شود. معمولا این ویروس پس از ابتلای فرد در روز اول، هیچ‌گونه علائمی از خود نشان نمیدهد و در واقع دوره نهفته آن یک روز است، اما دوره بیماری در افراد با مکانیزم دفاعی طبیعی ۷ روز است. دوره بیماری در کودکان، افراد مسن، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های مزمن دیگر طولانی‌تر است.

کسانی که بیشتر در معرض بیماری قرار دارند شامل افراد مسن ۶۴ سال و بالاتر، کودکان با سن کمتر از ۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و طولانی مدت مانند آسم، دیابت، برونشیت مزمن، بیماری‌های قلبی و ریوی و ...است. نشانه‌ها و مدت زمان بیماری برای افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل عفونت گوش‌ها و سینوس‌ها، پنومونی، التهابات مغز و قلب و ...باشد.

از دیگر ویژگی‌های آنفلوآنزا این است که امکان وخیم‌تر شدن بیماری‌های مزمن دیگر از طریق آنفلوآنزا وجود دارد و البته این موضوع نیز می‌تواند بالعکس هم باشد؛ بنابراین بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌توانند علائم آنفلوانزا را بدتر کنند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش وزن، عوارض بیماری را وخیم‌تر کرده تا حدی که ممکن است منجر به مرگ افراد به ویژه در میان سالمندان شود.

اما یافته‌های جدید محققان امریکایی حکایت از این موضوع دارد که چاقی علاوه بر تشدید بیماری، بر مدت زمان بیماری نیز اثر می‌گذارد و اجازه می‌دهد تا ویروس برای مدت طولانی‌تری در بدن افراد باقی بماند. اوبری گوردون، رهبر گروه تحقیق از دانشکده میشیگان آمریکا به اتفاق همکارانش، داده‌های پزشکی هزار و ۷۸۳ فرد را و در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ گردآوری کردند. محققان برای اثبات مدت زمان ابتلا به بیماری ویروسی، نمونه‌های گلو و بینی افراد را برای ابتلا به ویروس RNA انفلوآنزا مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌داد که ویروس آنفلوآنزا در افراد چاق، ماندگارتر است؛ به صورتی که این ویروس در بدن بیماران دارای اضافه وزن حدود ۴۲ درصد بیش از سایرین باقی می‌ماند. همچنین برای افراد چاقی که به آنفلوآنزای نوع متوسط مبتلا بودند، زمان بهبود طولانی‌تر می‌شود، به گونه‌ای که افزایش زمان بیماری در آن‌ها ۱۰۴ درصد طولانی تر از سایر افراد است. به گفته محققان این یافته‌ها از اولین شواهدی است که نشان می‌دهد چاقی، علاوه بر این که بر شدت بیماری اثر می‌گذارد، نحوه انتقال ویروس از بدن بیمار را نیز مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بررسی‌های صورت گرفته به تازگی در مجله "Infectious Diseases" منتشر شده است.

کد خبر 349978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.