کشاورزان پول حفر چاه ها را با نداری می پردازند

دهاقان –این روزها نوای کم آبی و بی آبی از جای جای منطقه دهاقان به گوش می رسد، زمین های کشاورزی تشنه تر از همیشه از عطش بی آبی ترک برداشته اند، چشمه ها و قنات دیگر رمقی برایشان نمانده و تنها در طلب جرعه ای آب چشم به آسمان دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، خشکسالی هر روز از باغات و مزارع تلفاتی دیگری می گیرد، قصه بی آبی دیگر به جایی رسیده که مسئولان دهاقان تدبیری برای آن ندارند و کشاورزان می دانند که تنها دست های زحمت کش آنان در مقابل آسمان شاید بتواند کار ساز باشد و به داد زمین تشنه برسد.

اینجا دیگر خبری از سرسبزی گذشته که زبانزد همگان بود نیست، دهاقانی که همه با نام سرسبزی آن را می شناسند جزء شهرستان های به شدت درگیر با بحران خشکسالی شده و نفس طبیعت زیبا و اقتصاد وابسته به کشاورزی‌اش را بُریده است و از این منطقه تنها کویری بیش نمانده البته کشاورزان دهاقانی با واژه خشکسالی بیگانه نیستند و سال ها است که با آن دست و پنجه نرم می کنند، اما هرسال سخت تر از قبل ایام می گذرانند البته گاهی فشارهای زیاد اقتصادی آنان را وادار به اعتراض هایی در مقابل مسئولان می کند که تاکنون جوابگوی مشکلات هیچ کدام از آنان نبوده است.

بانک ها با کشاورزان مدارا کنند

علی اصغر قاسمیان، فرماندار دهاقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کشاورزان توان مقابله با خشکسالی را ندارند، اظهار کرد: امروزه خشکسالی در منطقه دهاقان به شدت در حال پیشروی بوده و سبب نابودی کشاورزی شده و این موضوع معیشت و اقتصاد مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی از بانک ها درخواست کرد: با کشاورزان مدارا کنند و اجازه دهند تا اقساط وام ها را با بهره کم و مدت زمان بیشتر پرداخت کنند چراکه آنان در تنگنا قرار دارند و در آمدشان کفاف معیشت خود را نمی دهد.

فرماندار شهرستان دهاقان خواستار تخصیص اعتبار پنج درصدی به کشاورزان شد و گفت: اگر دولت از سرانه اعتبار پنج درصدی که به کشاورزان شرق استان اختصاص داده بود به دهاقان نیز پرداخت کند آنچه که از کشاورزی در منطقه باقی مانده حفظ می شود.

قاسمیان حفظ و حراست از کشاورزی را مهم ترین دغدغه مسئولان و کشاورزان عنوان کرد و افزود: درختان کهنسال باید حفظ شوند چراکه هویت شهر هستند در همین راستا برای حفظ کشاورزی باید تمهیداتی در نظر گرفته شود.

آب آشامیدنی هم یافت نمی شود!

عبدالحمیدیزدانی، رییس شورای اسلامی شهرستان دهاقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شغل بیشتر مردم دهاقان کشاورزی است، اظهار کرد: خشسکسالی مشکلات بیشتر در سرراه کشاورزان قرارداده که توان رویارویی با آنها را ندارند و متاسفانه در معرض نابودی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به خشک شدن زمین و از بین رفتن درختان کهنسال، از دولت خواست کرد: به کشاورزان کمک کند و برای التیام زخم های آنان عوارض یا تسهیلاتی ارائه دهد.

رییس شورای اسلامی شهرستان دهاقان تصریح کرد: شدت خشکسالی و پایین آمدن آب قنات ها و چاه ها به شدت کاهش یافته و حتی آب آشامیدنی نیز یافت نمی شود و پول حفر چاه هایی که به دستور کمیته بحران اجرا شده را کشاورزان با نداری و ناتوانی می پردازند و مسئولان شهرستان نیز تدبیری در این زمینه ندارند.

یزدانی خواستار حفر چاه های اضطراری شد و گفت: در شرایطی هستیم که باید آنچه سرمایه داریم اعم از درختان، باغ ها، مزارع و... حفظ شوند و مسئولان نیز سرراه کشاورزان سنگ اندازی نکنند تا به حفظ داشته ها کمک شود.

کد خبر 349944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.