کشاورزان شهرضایی پنجه در پنجه خشکسالی

شهرضا - مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: کم‌آبی از مهمترین مشکلات کشاورزان شهرضا است و بخش‌های مختلف این عرصه را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، رضا باقری امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منابع آبی شهرستان شهرضا شامل ۳۸۶ حلقه چاه، ۱۱۲ رشته قنات، ۳۵ دهنه چشمه و یک کانال است.

وی ادامه داد: میانگین میزان قابل استحصال شهرستان مجموعا ۲۳۶.۵ لیتر است که شامل ۱۳۲ لیتر آب چاه، ۶۴.۴ لیتر آب قنات‌ها، ۱۳.۱ لیتر آب چشمه‌ها و ۲۷ لیتر آب کانال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به کمی میزان بارش‌ها در این شهرستان، تصریح کرد: جمع بارش‌های شهرستان از ۲۰۸.۸ میلی لیتر در سال زراعی ۸۵-۸۶ به ۱۳۲.۲ میلی لیتر در سال زراعی ۹۵-۹۶ کاهش یافته است.

باقری با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهرستان برای مقابله با خشکسالی، اظهار کرد: احداث ۳۴۰ کیلومتر کانال آبیاری، ایجاد ۱۸۵ کیلومتر شبکه‌های آبیاری سه و چهار، ایجاد ۴۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری تحت فشار و ۱۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری انتقال آب به مزارع و باغات از جمله این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: تسطیح لیزری ۸۸۴ هکتار از اراضی، مرمت و بازسازی حدود ۵۰ رشته قنات و تجهیز و نوسازی ۲۳۵ هکتار از اراضی و احداث ۳۵۰ باب استخر ذخیره آب از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا اضافه کرد: به تازگی طرح مرمت و بازسازی سه رشته روستاهای بوان، مقصودبیک و مزرعه دادنجان، با اختصاص اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و یک رشته از قنوات روستای وشاره با اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اجرا شده است.

باقری گفت: کشاورزی شهرستان از مشکلات دیگری همچون پراکندگی و کوچک بودن اراضی زراعی، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای انجام طرح‌ها، عدم وجود کارخانجات صنایع تبدیلی و سردخانه به تعداد کافی و نوسان صادرات محصولات و عدم تثبیت قیمت‌ها، رنج می‌برد.

آغاز برداشت سیر از مزارع شهرضا

وی در ادامه از برداشت سیب زمینی بهاره از سطحی معادل هفت هکتار از مزرعه «باباعبدالله» روستای اسفه خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود به طور متوسط از هر هکتار از این مزرعه، حدود  ۳۵ تن سیب زمینی برداشت شود که در مجموع میزان ۲۴۵ تن سیب زمینی از مزارع این منطقه روانه بازار مصرف خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به کشت سیر در سطح حدود دو هکتار ازمزارع این شهرستان، تصریح کرد: برداشت این محصول در حال انجام است و پیش بینی می شود به طور متوسط، از هر هکتار از این مزارع حدود پنج تن سیر برداشت شود و در مجموع روزانه بیش از ۱۰ تن از این محصول به بازار مصرف عرضه شود.

باقری اظهار کرد: در سال زراعی جاری با وجود شرایط خشکسالی حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی «دشت پرزان» و «مهیار» شهرضا به کاشت محصول طالبی و گرمک اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته، به دلیل کمبود شدید منابع آبی ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: مدیریت صحیح کارشناسان اداره تولیدات گیاهی و کارشناسان مسئول پهنه شهرستان، این مزارع از محصول کمی و کیفی خوبی برخوردار بوده است و پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت این محصول، حدود هشت هزار تن از این مزارع برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه همه این مزارع مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است، گفت: با مصرف بهینه آب و کود می‌توان محصول سالم تری را تولید کرد؛ محصول برداشت شده علاوه بر مصرف در داخل شهرستان‌های استان اصفهان، به استان‌های همجوار از جمله چهار محال و بختیاری ، کهگیلویه و بویر احمد ، یزد و تهران نیز ارسال می‌شود.

اجرای پایلوت طرح کشت ۳۰ نوع بذر در شهرضا

باقری از اجرای پایلوت طرح کشت ارقام ذرت در مزرعه PVS منطقه مهیار این شهرستان خبر داد و افزود: این طرح شامل کشت ۳۰ رقم ذرت فرانسوی باهمکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران و فدراسیون ملی تولیدکنندگان بذر ذرت و سورگم فرانسه است.

وی هدف از اجرای این طرح را شناخت ارقام سازگار با شرایط محیطی منطقه و متحمل به شرایط کم آبی بادر نظرگرفتن عمکرد اقتصادی و مقایسه بارقم شاهد برشمرد و گفت: در صورت موفقیت این طرح، کشت ارقام سازگار با محیط در سایر مزارع توسعه می‌یابد.

کد خبر 349826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.