منعی برای بارداری مبتلایان هپاتیت وجود ندارد

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه افراد دارای هپاتیت منعی برای باردار شدن ندارند، گفت:احتمال انتقال هپاتیت C از مادر به جنین بسیار کم است و انتقال هپاتیت نوع B نیز با تجویز ایمونوگلوبین‌های اختصاصی هیپاتیت B و واکسیناسیونی که به صورت روتین انجام می شود، کاهش یافته است.

سمیه حقیقی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید به علل مختلف بروز بیماری هپاتیت و التهاب کبدی، اظهار کرد: برخی داروها، بیماری‌های عفونی و ویروس‌ها در بروز هپاتیت موثر است و با انواع  A  و  B  و  C  و  D  و  E  و   G   تقسیم بندی شده که هر کدام هپاتیت جداگانه‌ای بوده و ارتباطی به شدت بیماری ندارد.

وی با بیان اینکه روش‌های ابتلا به انواع هپاتیت متفاوت است، افزود: هپاتیتو  D  بیشتر از طریق آّب و غذای آلوده وارد بدن شده در حالی که هپاتیت  B از طریق تماس جنسی،  تزریق خون، فراورده های خونی، سرنگ‌های آلوده، خالکوبی و حجامت غیر بهداشتی منتقل می شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه درگذشته بیشترین راه انتقال هپاتیت B از مادر به جنین بوده است، ادامه داد: خوشبختانه اکنون به دلیل واکسیناسیون همه نوزادان، این عامل کاهش یافته. هپاتیتهم تقریبا از روش‌های مشابه هپاتیت B به بدن فرد منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: درصدی از افرادی که مبتلا به هپاتیت می شوند ریز فاکتور یا عامل خطر خاصی در آنها دیده نمی شود، هپاتیت D معمولا با هپاتیت B منتقل شده و به صورت جداگانه بروز نمی‌کند، هپاتیت G هم الگویی مشابه هپاتیتداشته و راه انتقال آن از خون است.

حقیقی‌پور با بیان اینکه شیوع هپاتیتدر کشور  کمتر نیم درصد، هپاتیت  B  کمتر دو درصد و هپاتیتوهم آماری کمتر دارد، افزود: از زمان ابتلا به بیماری هپاتیت تا نمایان شدن عارضه‌های ناشی از این بیماری در بدن دوره "کمون" نامگذاری می‌شود که این دوره از انواع این بیماری متفاوت است.

وی اضافه کرد: در هپاتیت نوع A علایم بیماری از ۱۵ تا۵۰ روز، در نوع هپاتیت B حدود ۴۰ تا ۱۸۰ روز، هپاتیت نوع C ۴۵ روز و هپاتیت   E ۱۵ تا ۶۰ روز نمایان می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه علایم هپاتیت حاد مانند علایم شبه آنفلونزا است، بیان کرد:  بیمار در این شرایط دارای تب‌ با درجه حرارت پایین، ضعف و بی حالی، خستگی،  تهوع و استفراغ است و با بر طرف شدن این موارد زردی چشم و پوست در اثرتجمع بیلی روبین در خون به وجود می‌آید که این علایم نیز طی سه تا ۱۶ هفته به تدریج ناپدید شده و هپاتیت حاد برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: مزمن شدن هپاتیت A و  E بسیار کم است، اما درصد بالایی از هپاتیت  C ممکن است که به حالت مزمن در آید. درصد بالایی در مورد هپاتیت B به صورت خود به خودیا با درمان برطرف شده و حدود پنج درصد به بیماری مزمن تبدیل می‌شود.

حقیقی‌پور با بیان اینکه هپاتیت مزمن اغلب بدون علامت بوده و شخص از وجود بیماری بی اطلاع است، اضافه کرد: در این شرط فرد عامل بالقوه انتقال عفونت به دیگران و خانواده است و در بسیاری از مواقع در بیماری هپاتیت نوع B وفرد بیمار بدون علامت بوده و ممکن است که شخص وارد فاز مزمن بیماری شود.

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری هپاتیت با آزمایش خون امکان پذیر است، تصریح کرد: ۹۵ درصد از مبتلایان به انواع این بیماری قابل درمان هستند  اما برای نوع B  این بیماری فعلا کنترل بیماری  در دستور کار است و درمان قطعی برای آن نداریم و درمان نیز طولانی مدت است.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد موارد هپاتیتبا درمان های کوتاه مدت و داروهای موجود درمان می‌شود و امیداواریم با شناسایی افراد پر خطر، آزمایش، غربالگری و درمان آنها بتوانیم هپاتیترا در آینده ریشه کنیم.

حقیقی‌پور با بیان اینکه افراد دارای هپاتیت منعی برای باردار شدن ندارند، گفت:احتمال انتقال هپاتیت C از مادر به جنین بسیار کم است و انتقال هپاتیت نوع B نیز با تجویز ایمونوگلوبین‌های اختصاصی هیپاتیتو واکسیناسیونی که به صورت روتین انجام می شود کاهش یافته و این افراد برای شیردهی هم منعی ندارند.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره راهکارهای پیشگیری هپاتیت تاکید کرد: متاسفانه برای هپاتیت C واکسیناسیون و پیشگیری دارویی وجود ندارد و  برای جلوگیری از مواجه و کاهش ریز فاکتورها مهم‌ترین عامل غربالگری و شناسایی افراد ناقل است.

کد خبر 349795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.